Een verkeerde keuze gemaakt...

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Of anders toch wel een nieuwe Trek, maar dan de iets goedkopere segment. Zo heb ik een Marlin 5 van 2017 maar de 2016 modellen zijn afgeprijsd bij 12gobiking. check de link
Dan heb je een nieuwe fiets, en keuze kwa wielsize en frame op maat van je langte.

https://www.12gobiking.nl/trek-marlin-5 ... oCjTbw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

Cassette Shimano HG20, 12-32, 7-speed

Crankset Shimano M131, 42/34/24

Remmen HL 280 mechanical disc

Shifters Shimano Altus EF51, 7-speed
Voorderailleur Shimano Tourney
Achterderailleur Shimano Tourney TX35
Wielen
Banden Bontrager XR2, 29x2.20” front, 29x2.00” rear (Bontrager XR2, 27.5x2.20”)
Wielset Formula DC20 alloy front hub, Formula DC27 alloy rear hub, Bontrager AT-550 36-hole alloy rims

lees wel alle specs even door , en zorg dat je weet wat je koopt, even proefrijden voor aankoop is er niet echt bij, opmeten slaat nergens op .
dus verdiep je in de maten van je lichaam benen afzonderlijk meten en romp , en zoek uit wat er voor jou de beste is , je weet wat te klein in houd iig .

verder is het best een leuke winkel , je moet alleen weten wat je koopt .
groetjes Marcel
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

https://www.12gobiking.nl/fietsen/mount ... ection-asc" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes Marcel
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Ik heb de 2017 versie zoals ik al zei, en die bevalt uitstekend. En gezien de fiets die hij verkeerd gekocht heeft is dit een vergelijkbaar model alleen dan nieuw en op maat gekozen.
Ik snap best dat de specs niet aan de die hard mtb'ers voldoet maar zoals ik het lees is mathijs dat ook nog niet. Net als ik dus, lijkt mij een prima beginners fiets waarna je later es naar een duurdere gaat kijken.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Matthijs001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 25 september 2016, 19:24
Mijn mountainbike: rijd prima!

Bedankt! :-q
Die Trek is me al vaker opgevallen, vooral vanwege de 29" wielen en de prijs.
Valt binnen het budget, daar ben ik ook blij mee. En als ik jullie ervaringen lees is hij nog niet ééns zo slecht. Afmontage kan natuurlijk altijd beter maar zoals Michel al schreef ben ik nog niet zo moeilijk / kieskeurig daarin.

Ik denk dat ik hier een goede keuze mee ga maken, denken jullie dat ook?

Het word dan wel de 2016 model.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Je kan altijd nog upgraden met duurder materiaal als je een tijdje gereden hebt, en dat ook zou willen.
Ik denk dat als je nieuw koopt(welk merk/model dan ook) meer keuze hebt in frame maat, als je 2e hands koopt moet je vaak afwachten of de juiste maat en staat en prijsklasse voorbij komt.

Ps. je hebt hier iig ook schijfremmen bij de prijs in, ook al is het mechanisch
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Michel.nl schreef:Of anders toch wel een nieuwe Trek, maar dan de iets goedkopere segment. Zo heb ik een Marlin 5 van 2017 maar de 2016 modellen zijn afgeprijsd bij 12gobiking. check de link
Dan heb je een nieuwe fiets, en keuze kwa wielsize en frame op maat van je langte.

https://www.12gobiking.nl/trek-marlin-5 ... oCjTbw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou ik vind die afmontage niet echt mountainbike waardig.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Zoals ik al zei zullen de bikers met duurdere fietsen en Afmontage er een andere mening over hebben. En heeft de ts er een eigen keuze in om hem wel of juist niet te kopen. Maar dat is aan hem, we hebben niet allemaal een budget van 1000,- of meer om gelijk een fiets te kopen met top merk afmontage.
Laatst gewijzigd door Michel.nl op ma 10 oktober 2016, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

pinda1974 schreef:
Michel.nl schreef:Of anders toch wel een nieuwe Trek, maar dan de iets goedkopere segment. Zo heb ik een Marlin 5 van 2017 maar de 2016 modellen zijn afgeprijsd bij 12gobiking. check de link
Dan heb je een nieuwe fiets, en keuze kwa wielsize en frame op maat van je langte.

https://www.12gobiking.nl/trek-marlin-5 ... oCjTbw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou ik vind die afmontage niet echt mountainbike waardig.
misschien handig om aan te geven waarom niet.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Feit blijft dat er op alle budget modellen een goedkope afmontage zit. Welk merk je ook koopt, maar dan nog werkt het prima en kan je eerst prima mee uit de voeten.

Ik heb ook een budget line model en zal er in de komende tijd vast nog wel wat aan gaan verspijkeren kwa afmontage.

Maar waar het mij om ging is een nieuwe fiets op mijn eigen maat aangeschaft en garantie. Iets wat je met een duurdere 2e hands niet hebt, en dan zal je net zien dat er veel slijtage of stuk materiaal aan zit.

Dan moet je dat ook allemaal weer gaan vervangen. Voor mij was het dus een bewuste keuze met oog op later meer
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

Dat is inderdaad een punt vooral dat je weet dat er waarschijnlijk later wat meer geld in moet .
En als je het zelf monteerd is het ook leuk .

Uit ervaring weet ik wel dat de ketting het eerste is wat je vervangt dat hadden wij ook met een goedkope trek na 100 km was de ketting op.

Als je dat alvast voor bent kun je wat langer met je aandrijving doen . Een goede ketting kost je de kop niet .
groetjes Marcel
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Ik ben het wel met pinda eens, montage is niet echt mountainbike waardig. Wel ok om over het onverharde pad naar school te rijden maar dan houdt het wel op. Remmen zijn moeilijk doseerbaar, en mechanische schijfremmen zijn vrij gevoelig voor vuil.
Zeker nu het wat natter, vuiler en moddiger wordt is ga je echt op het max kunnen van deze afmontage rijden.

Maar ok het kan.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Laten we het erop houden dat ieder zijn eisen heeft. En vooral budget
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

met mechanische remmen heb ik weinig problemen gehad, gewoon de boel goed onderhouden .

ik heb meer problemen met remkracht van hydrologische gehad , maar dat was waarschijnlijk gevalletje maandag ochtend of vrijdag middag product . na nogmaals remolie doorspoelen geen wezenlijk verschil .
(fiets hebben we nu niet meer ) .

maar is een keus en zal vast beter zijn , ik ben benieuwd hoe het mij op de nieuwe bike bevalt .

iig zou je er een seizoen minimaal mee moeten kunnen volbrengen voordat je de kabels moet na lopen op slijtage .
groetjes Marcel
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

TREK 12GO schreef:De Marlin heeft een lichtgewicht aluminium frame, sterk genoeg voor wedstrijden en voor in de bergen.
Tis maar goed dat ze hier alleen over het frame hebben. Ik zou graag de persoon willen ontmoeten die hier serieus wedstrijden mee zou willen/durven rijden.
Plaats reactie