Wedstrijden rijden nieuweling

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Willem.j2000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 september 2016, 19:49

Hallo,

In november wordt ik 16 jaar, ik ben momenteel aan het oriënteren op het rijden van wedstrijden. Na informatie te hebben gezocht op verschillende sites, zit ik nog met een aantal vragen.

Ik wil wedstrijden gaan rijden, maar niet bij een club. Is dat mogelijk, wat moet er allemaal geregeld worden? (medische test)
Met welke wedstrijden moet je meerijden binnen jouw categorie(hoeveel per jaar om voor het klassement mee te rijden)
Als ik eerst een keer met een funklasse wedstrijd mee wil rijden, waar kan ik deze vinden/aanmelden?

Groeten Willem
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

http://www.knwu.nl/mountainbiken/wedstrijdkalender" onclick="window.open(this.href);return false;
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Denk dat je bij de desbetreffende organisatie moet inschrijven KNWU.
Medische test is verstandig denk ik, hiervoor kun je het beste effe google gebruiken.
Bij Vicurie hier in het ziekenhuis kun je een sport/medische test laten afnemen, maar er zijn ook andere die dit aanbieden.

De funklasse is een wedstrijd aansluitend aan wedstrijden van de KNWU.
Zie link in bovenstaande reactie voor programma.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Willem.j2000 schreef:Hallo,

In november wordt ik 16 jaar, ik ben momenteel aan het oriënteren op het rijden van wedstrijden. Na informatie te hebben gezocht op verschillende sites, zit ik nog met een aantal vragen.

Ik wil wedstrijden gaan rijden, maar niet bij een club. Is dat mogelijk, wat moet er allemaal geregeld worden? (medische test)
Met welke wedstrijden moet je meerijden binnen jouw categorie(hoeveel per jaar om voor het klassement mee te rijden)
Als ik eerst een keer met een funklasse wedstrijd mee wil rijden, waar kan ik deze vinden/aanmelden?

Groeten Willem
Waarom wil je niet bij een club gaan rijden ?
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik weet niet uit welke regio je komt, maar deze week worden de data van de Veluwse Winter Competitie bekend gemaakt. Dat zijn 7 wedstrijden in Loenen, Apeldoorn, Deventer, Soesterberg, Eerbeek, Zutphen en Harderwijk. Je moet wel een basislicentie van de KNWU hebben (kost iets meer dan een tientje), en die kan je aanschaffen bij de inschrijving (ik was afgelopen jaar geloof ik 30 euro kwijt voor inschrijving + basislicentie).
Laagdrempelig, en je doet je eerste wedstrijdervaring op voor niet te veel geld.

Meer info komt deze week beschikbaar via de Facebook-pagina van de Veluwse Winter Competitie
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Willem.j2000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 september 2016, 19:49

Pollekes schreef:
Willem.j2000 schreef:Hallo,

In november wordt ik 16 jaar, ik ben momenteel aan het oriënteren op het rijden van wedstrijden. Na informatie te hebben gezocht op verschillende sites, zit ik nog met een aantal vragen.

Ik wil wedstrijden gaan rijden, maar niet bij een club. Is dat mogelijk, wat moet er allemaal geregeld worden? (medische test)
Met welke wedstrijden moet je meerijden binnen jouw categorie(hoeveel per jaar om voor het klassement mee te rijden)
Als ik eerst een keer met een funklasse wedstrijd mee wil rijden, waar kan ik deze vinden/aanmelden?

Groeten Willem
Waarom wil je niet bij een club gaan rijden ?

Ik woon in een klein dorpje in het zuiden van Friesland, de Hoeve, de dichtstbijzijnde club is 20 km. Dan moet ik wel met de auto en mijn ouders hebben daar weinig zin in. Maar ik kan genoeg trainen in de omgeving en dan kan ik het zelf inplannen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Die 20 km naar Havelte is best te fietsen natuurlijk en is gelijk een mooie opwarming voor de clubtraining.
Maar als je ouders al geen zin hebben om je daarheen te brengen, wordt het ook lastig met wedstrijden. Behalve de Havelte-Steenwijk wintercompetitie, is alles (veel) verder weg.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
thja14
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: di 17 juni 2014, 11:55
Mijn mountainbike: Idworx SM met starre voorvork.

Juist in die regio zou een club een uitkomst voor je kunnen zijn, omdat je wellicht via de club ook je vervoer naar wedstrijden geregeld kunt krijgen, want die zijn er weinig dicht bij je in de buurt. 40km (2 keer 20) extra bij een training is flink, maar misschien is er wel iemand lid die dichter bij je in de buurt woont, zodat je samen kunt fietsen (carpoolen of bijdragen in auto kosten).
Willem.j2000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 september 2016, 19:49

Pollekes schreef:Die 20 km naar Havelte is best te fietsen natuurlijk en is gelijk een mooie opwarming voor de clubtraining.
Maar als je ouders al geen zin hebben om je daarheen te brengen, wordt het ook lastig met wedstrijden. Behalve de Havelte-Steenwijk wintercompetitie, is alles (veel) verder weg.
Trainen doe ik genoeg, steenwijk, oranjewoud, appelscha, daarvoor hoef ik niet bij een club. Maar voor het vervoer is het zeker handig.
Hoe zit het nou met de zomercompetitie, moet je aan iedere wedstrijd deelnemen, of gaat dit per regio(noord Nederland o.i.d.)

De wintercompetitie lijkt me wel wat, dat kan ook zonder licentie, bedankt voor de tip :-q
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Willem.j2000 schreef:
Pollekes schreef:Die 20 km naar Havelte is best te fietsen natuurlijk en is gelijk een mooie opwarming voor de clubtraining.
Maar als je ouders al geen zin hebben om je daarheen te brengen, wordt het ook lastig met wedstrijden. Behalve de Havelte-Steenwijk wintercompetitie, is alles (veel) verder weg.
Trainen doe ik genoeg, steenwijk, oranjewoud, appelscha, daarvoor hoef ik niet bij een club. Maar voor het vervoer is het zeker handig.
Hoe zit het nou met de zomercompetitie, moet je aan iedere wedstrijd deelnemen, of gaat dit per regio(noord Nederland o.i.d.)

De wintercompetitie lijkt me wel wat, dat kan ook zonder licentie, bedankt voor de tip :-q
Voor iedere competitie wordt wel een KNWU basislicentie gevraagd, maar die kost volgens mij iets van 10 euro en kun je ter plekke aanvragen.

In alle competities ben je vrij om te rijden wanneer je wil, maar om een goed klassement te rijden, moet je er niet teveel missen natuurlijk. Vaak mag je het slechtste resultaat van de serie schrappen en dat kan dan een wedstrijd zijn die je niet gereden hebt en waarbij je dus geen punten gescoord hebt.

Er zal deze winter waarschijnlijk weer een Noordelijke MTB wintercompetitie zijn. Dit is een serie laagdrempelige wedstijden georganiseerd door de verschillende MTB verenigingen in de 3 Noordelijke provincies. Daarvoor moet je de website of facebook pagina van MTB Assen in de gaten houden.
Een andere optie is de ICW Noord wintercompetitie. http://www.knwunoord.nl/node/41

De enige echte zomercompetitie voor licentierijders is de Pearl Izumi Benelux cup met 8 wedstrijden, waarvan je beste 7 resulaten meetellen voor het klassement. Verder zijn er in de zomer wat laagdrempeliger regionale competities, maar geen in het Noorden.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Willem.j2000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 september 2016, 19:49

Bedankt voor de informatie Pollekes
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Willem.j2000 schreef:
Pollekes schreef:Die 20 km naar Havelte is best te fietsen natuurlijk en is gelijk een mooie opwarming voor de clubtraining.
Maar als je ouders al geen zin hebben om je daarheen te brengen, wordt het ook lastig met wedstrijden. Behalve de Havelte-Steenwijk wintercompetitie, is alles (veel) verder weg.
Trainen doe ik genoeg, steenwijk, oranjewoud, appelscha, daarvoor hoef ik niet bij een club. Maar voor het vervoer is het zeker handig.
Hoe zit het nou met de zomercompetitie, moet je aan iedere wedstrijd deelnemen, of gaat dit per regio(noord Nederland o.i.d.)

De wintercompetitie lijkt me wel wat, dat kan ook zonder licentie, bedankt voor de tip :-q
Mountainbiken is meer dan alleen maar uren en kilometers maken. De beste manier om technisch beter te worden is door te leren en af te kijken van anderen. En dan is een club een aanrader.
Plaats reactie