[Review]Android IP68 smartphone voor navigatie

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Als voormalig Garmin Edge 800 gebruiker miste ik een kaart zodat ik kon zien waar ik precies reed. Nieuwe paden zoeken en steeds je route wat aanpassen vind ik leuk. Data van de rit neem ik op via m'n Garmin Vivoactive HR. Gericht trainen doe ik niet dus ik wilde enkel een kaart en evt. navigatie.

Om deze redenen is een Garmin Edge 820 of 1000 voor enkel navigatie best prijzig. Daarnaast vind ik het leuk om eens wat te proberen. Zodoende het idee om een passende "rugged android smartphone" te zoeken voor een mooie prijs. Een rugged smartphone is waterdicht en stofdicht en heeft minimaal een IP67 rating. Al vind ik dat IP68 zou moeten dus dat was ook mijn eis.
Omdat het "Garmin Edge" alternatief interessant moet zijn, is prijs belangrijk. Dus dan moet je verder kijken dan de "gewone" markt. Dan kom je uit bij relatief onbekende merken uit het verre oosten. Er is best wel wat te vinden. Ik ben wel een tweaker dus heb wat achtergrondkennis wat wel handig is.

De smartphone moet aan de volgende eisen voldoen:
- IP68 rating
- Niet te groot
- Lange werktijd
- Performance van een 2015 midrange smartphone
- Android 5+
- Max 150 euro

IP68 rating
Waterdicht, stofdicht en tegen een stootje kunnen. Voor MTB gebruik zonder een speciale hoes oid.

Niet te groot
Een Garmin Edge 1000 heb ik als referentie gebruikt. Iets groter kan nog, maar niet te veel.

Lange werktijd
De SoT (screen on time) met uiteraard de gps aan moet tegen de 8 uur zijn met goede afleesbaarheid. Meer is natuurlijk beter.

Performance van een 2015 midrange smartphone
Het apparaat moet redelijk vlot reageren. Dus in- en uitzoomen, beetje rondzoeken, enz. Dus vandaar de eisen voor een SoC (System on a Chip = rekenprocessor + grafische processor) van een 2015 midrange smartphone. Minimaal 1 GB werkgeheugen en 8 GB interne opslag horen daar ook bij. Uitbreiding via een micro SD kaart zou mooi zijn.

Android 5+
Goede apps zijn er niet altijd voor Android 4 KitKat. Dit omdat Android 4 al vrij oud is. Android 5 daarentegen wordt nog volop ondersteund. Dat zal uiteraard afnemen maar dat duurt nog wel even.

Max 150 euro
Anders vind ik het niet echt een interessant alternatief. De prijs is inclusief eventuele verzend- en importkosten.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een KenXinDa Proofings W5. Het merk zei me helemaal niets maar de specs wel.
IP68, Android 5.1, 4" scherm, MediaTek 6735 SoC, 1 GB werkgeheugen, 8 GB intern geheugen waarvan 4 GB vrij, uitbreidbaar via een micro SD kaart, 2800 mAh accu.
De kale smartphone prijs was 94.08 euro. Met de importkosten a 32.60 euro kom ik dan uit op 126.68 euro.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vergeleken met de Garmin Edge 1000
4" vs 3" scherm
800x480 vs 400x240 resolutie
126.5 x 61.5 x 13.5 vs 112 x 58 x 20 mm (HxBxD)
200 vs 114 gram




Na het uitpakken heb ik er een bewerkte Garmin quickview mount adapter opgelijmd. Zo kan ik het apparaat op garmin bevestigingen monteren die ik op m'n fietsen heb zitten. De mount zit een paar mm verder naar de voorkant. Aangezien het apparaat 200 gram weegt wil ik dat deze bij trillingen meer naar de stuurpen toe trilt. Als je een juiste mount hebt heeft het apparaat een extra rustpunt op de punt van de stuurpen.

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet het er op de fiets uit:
Afbeelding

Afbeelding

Voor de outfront mount moet deze ver genoeg van het stuur kunnen of een mount die de montage even hoog als het stuur heeft.
Laatst gewijzigd door Opperhoofd op wo 21 september 2016, 13:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Op dit moment heb ik 2 navigatie apps gebruikt, OsmAnd en Locus Maps. Ik heb ze beide gekocht voor 7 a 8 euro per stuk. Deze apps kunnen volledig offline hun werk doen.

Ik heb OsmAnd kort geprobeerd. Enige info volgt nog.

Dan Locus Maps. Tot nu toe heb ik er best wel wat tijd ingestoken. Aangezien ik erg tevreden ben ik veel voor mij interessante mogelijkheden nog niet heb gebruikt blijf ik voorlopig bij deze app. Enkele features die mij enorm bevallen zijn:
- OSM gebaseerde kaarten met thema's
- Het scherm is volledig te customizen
- Simpel offline routes creeeren
- Op basis van profiel "navigeren naar"
- Tracks zijn mooi te organiseren

En features icm het apparaat die me bevallen:
- Het werkt vlot, in- en uitzoomen, tracks laden, route zoeken
- SoT van 8+ uur, ongeveer 10% accuverbruik met 85% helderheid
- Smartphone features (bellen, camera, andere apps)
- IP68

Features die bestaan maar ik nog niet heb gebruikt:
- Koppelen met bluetooth speed sensor
- Trainingsopties

Nadelen:
- Afleesbaarheid in de zon
- Opladen
- Grootte
Laatst gewijzigd door Opperhoofd op di 20 september 2016, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

TODO: Inzoomen per feature

TODO: Screenshots

TODO: GPS signaal vergelijken

TODO: Andere apparaten welke in aanmerking kwamen

TODO: Voorlopige conclusie


Ben benieuwd, ook hoe de telefoon bevalt en met name kwa accu.
SoT van 8+ uur, ongeveer 10% accuverbruik met 85% helderheid. Schermhelderheid heeft veel invloed op de accuduur. 85% helderheid is ruim voldoende voor MTB-en.

Welk type bluetooth ivm eventueel ander aan te sluiten apparaten?
Bluetooth 4, dus BLE (low energy). Een speedsensor is onderweg. Muziek luisteren kan trouwens ook mooi met een bluetooth headset.

Zat afgelopen vakantie met het probleem dat ik onverwachts naar een ander gebied ging waar ik dus geen gpx bestanden van had. Zonder laptop was het onmogelijk om de bestanden alsnog op m'n Teasi te krijgen.
Met Locus Maps + Brouter kan je offline routes creeren. Brouter is een aparte app welke Locus Maps kan gebruiken (verschillende routing engines mogelijk) om een route te bepalen. Het werkt zoals je op je computer doet. Een punt op de kaart kiezen en op toevoegen klikken. Dit herhaal je tot de route naar wens is. Het bepalen van de route gaat op basis van een profiel. Brouter heeft standaard wat profielen welke vooralsnog prima zijn (o.a. car, cycle, trekking, hiking)

De GPS ontvangers van de Mediatek chipsets hebben idd een slechte reputatie, ik heb er een hele slechte ervaring mee gehad.
Ik heb inderdaad het gevoel dat de GPS wat minder nauwkeurig is dan m'n Vivoactive HR. Dit als ik naar de berekende snelheid kijk. Het kan iets van de app zijn, Locus Maps. Wat betreft positie op de kaart heb ik nog geen schokkende dingen gezien (afgelopen weekend in de bossen rondom Ommen gefietst)

Meestal is de snelheid van de processor en het Ram geheugen het probleem bij deze modellen. Ik gebruik zelf de Cat S40 en voorheen de B15Q. Bij de B15 liet de processor duidelijk te wensen over.
Ben benieuwd hoe je hem gaat gebruiken en of hij vergelijkbaar werkt als bv. een Garmin.
De snelheid is absoluut geen issue. Sterker nog, het werkt heerlijk, de UI is vlot. Dat is mede omdat ik minimaal 1GB intern geheugen wilde en een SoC vergelijkbaar met een midrange 2015 smartphone. Vergeleken met een Garmin Edge 800 werkt dit sneller. En dan is de resolutie ook nog eens 4x meer (sommige denken nu huh? :D) Hoe het is tov een Edge 820 en Edge 1000 kan ik niet zeggen. Die zijn een stuk recenter dus vast sneller dan de Edge 800.

Is een "normale" smartphone met hufterproof hoesje ook een optie? Of zullen de trillingen je dan de das omdoen?
Zo ben ik begonnen. Een "oude" Android smartphone en een hardcase waar ik een garmin mount adapter op had gelijmd. Echter de beperkte SoT, niet waterdichtheid (zweet) gaf me geen gevoel dat het een Garmin Edge alternatief was. Sterker nog, ik vond het helemaal niets en heb zo een "Android als fietsnavigatie" werkt voor geen meter gevoel bij mezelf gecreeerd. Als je nog geen dedicated fietsnavigatie gewend bent zal dat werkt niet gevoel anders zijn.
Laatst gewijzigd door Opperhoofd op wo 21 september 2016, 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Eigenlijk zou een telefoon dat net zo goed moeten kunnen.
Ben benieuwd, ook hoe de telefoon bevalt en met name kwa accu.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

idd intressant. Welk type bluetooth ivm eventueel ander aan te sluiten apparaten?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik ga je topic met interesse volgen omdat ik hier zelf ook mee bezig ben geweest.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een andere oplossing omdat ik uit ervaring geleerd heb dat er een aantal dingen echt tegen zitten. De accu werd bij mijn telefoons, ik heb meerdere chinese mediateks gehad, altijd erg snel minder krachtig en de gps van mediateks is doorgaans onnauwkeurig tot niet werkbaar. Ik hoop voor je dat jouw gps wel goed werkt want als ie het niet doet is het een eindeloze puzzel.
De bevestiging op het stuur leek me ook een issue maar dat lijkt zo wel goed te zitten. Ben wel benieuwd of de lijm gaat houden na een aantal hobbelafdalingen vol remknippen.
Met de oude telefoon van m'n partner, een htc one mini, was heel goed te werken ism osmand als navi-app.
Succes met het project.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Met interesse lees ik mee. :-q
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Top idee! Zat afgelopen vakantie met het probleem dat ik onverwachts naar een ander gebied ging waar ik dus geen gpx bestanden van had. Zonder laptop was het onmogelijk om de bestanden alsnog op m'n Teasi te krijgen.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Interessant! Ik ben benieuwd wat je ervaringen gaan worden.
De GPS ontvangers van de Mediatek chipsets hebben idd een slechte reputatie, ik heb er een hele slechte ervaring mee gehad.
modder zuigt!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik lees ook even mee.

Meestal is de snelheid van de processor en het Ram geheugen het probleem bij deze modellen. Ik gebruik zelf de Cat S40 en voorheen de B15Q. Bij de B15 liet de processor duidelijk te wensen over.

Ben benieuwd hoe je hem gaat gebruiken en of hij vergelijkbaar werkt als bv. een Garmin.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

:D
Op de vragen van hierboven heb ik al antwoord / bevindingen.
Zal eerst even het verhaal afmaken en dan daarop in gaan.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die mediatek 6735 is vlot zat, daar gaat het niet aan liggen.
Ik ben vooral benieuwd hoe nauwkeurig de ingebouwde gps zijn werk gaat doen.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Is een "normale" smartphone met hufterproof hoesje ook een optie? Of zullen de trillingen je dan de das omdoen?
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Even wat vragen beantwoord. Zie:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7#p2174697" onclick="window.open(this.href);return false;
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Opperhoofd schreef:
Is een "normale" smartphone met hufterproof hoesje ook een optie? Of zullen de trillingen je dan de das omdoen?
Zo ben ik begonnen. Een "oude" Android smartphone en een hardcase waar ik een garmin mount adapter op had gelijmd. Echter de beperkte SoT, niet waterdichtheid (zweet) gaf me geen gevoel dat het een Garmin Edge alternatief was. Sterker nog, ik vond het helemaal niets en heb zo een "Android als fietsnavigatie" werkt voor geen meter gevoel bij mezelf gecreeerd. Als je nog geen dedicated fietsnavigatie gewend bent zal dat werkt niet gevoel anders zijn.
Duidelijk, ging mij meer om de opties wat uit te breiden indien de gps van dit toestel niet goed genoeg is.

Als het goed is zijn er trouwens matte? "screenprotectors" die de afleesbaarheid icm zonlicht verbeteren.

Ben benieuwd naar de gps prestaties, dus ga zo door! :)
Plaats reactie