DH/FR/TRAIL bike advies gevraagd

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik vraag me af hoeveel mensen het echt bont genoeg maken om een standaard trailbike in een bikepark direct aan stukken te rijden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Zelfs met mijn 110 Nerve kon ik alles rijden in Winterberg. Mede een kwestie van vering goed afstellen. Ook in Willingen geweest, maar die DH was niet mijn ding met een Nerve haha.
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Lars TB schreef:[...]
Maar in een bikepark zullen de jongens op een DH bike je toch voorbij komen.
[...]
Vast, maar dan komt dat niet door de fiets. Ik rijd met enige regelmaat in een bikepark (155mm enduro) en wordt vrijwel nooit ingehaald. Het verschil tussen hoe hard iemand op een DH vs trail/enduro naar beneden kan ligt nagenoeg volledig aan de berijder. Dus als iemand op een DH fiets een rijder op een trail/enduro voorbij raast, dan ligt dat hoogstwaarschijnlijk aan de skills van die berijder (of het gebrek aan skills van degene die wordt ingehaald) en écht niet aan de fiets :wink:

V.w.b. het advies aan de TS: ik zou in jouw geval echt voor een 140mm trail bike gaan of een 155/160mm enduro. In ieder geval geen DH/Freeride, tenzij je echt serieus gekke shit van plan bent (a la Red Bull Rampage). Kijk eens naar wat filmpjes op Pinkbike en dat soort sites en wat gasten daar met fietsen kunnen doen. Je moet wel echt serieuze skills hebben als dat niet voldoende voor je is. Gaps, jumps, bikeparks etc. kunnen prima op een trail/enduro. Ik ben in ieder geval nog niets tegengekomen in de landen waar ik gereden heb (en ik heb best wat gekke shit gedaan) waarbij ik de 155mm achtervering van mijn enduro serieus te weinig vond. Canyon Strive of Spectral, YT Jeffsy of Capra, afhankelijk van hoe gek je het wilt maken zou ik naar die fietsen kijken. Qua prijs-kwaliteit onovertroffen imho.

P.S. V.w.b. de Spectral (omdat je daar interesse in had), daar knal je als je een beetje kunt rijden in Winterberg alles met prima snelheid mee omlaag. Ook alle jumps zijn ermee te rijden incl. de road gap, hoewel Canyon dat zelf afraadt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pffft, het leek mij overbodig te melden dat het natuurlijk ook aan de skills van de rijder ligt. En dat je op een DH bike niet meteen een Danny Hart bent. En inderdaad ligt het ook nog eens aan het parcours zelf. Want inderdaad ben je op veel tracks met een dikke enduro vaak nog in het voordeel ten opzichte van een lompe DH bak. Vooral op de zogenaamde flow trails.

Nu is het voordeel van een dikke DH bak wel dat je minder actief hoeft te rijden. De fiets vangt gewoon meer fouten op.


Maar goed, duidelijk is ook dat TS niets aan een DH bike heeft.
cheeta schreef:Ik vraag me af hoeveel mensen het echt bont genoeg maken om een standaard trailbike in een bikepark direct aan stukken te rijden...
Dat is inderdaad wat overtrokken. Je mag verwachten dat ook een trailbike genoeg aan kan. Maar ze zijn gewoon wat lichter geconstueerd. En dus inderdaad ook vering die eerder zal doorslaan waarbij dus het frame meer belast wordt.

En ook hier zal een rijder met skills zijn fiets stukken minder belasten.
Laatst gewijzigd door Lars TB op za 17 september 2016, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Zolang je maar aan de remmen blijft trekken blijft alles wel heel :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Whoop! Allen bedankt voor de vele feedback. Morgen ga ik alles op m'n gemak doornemen.
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Gisteren met de Strive naar Winterberg geweest, ging allemaal prima en de DH bakken zijn er prima mee bij te houden. ;-)
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Juan007 schreef:Allen,

Ik ben nieuw op dit forum maar lees wel al een aantal jaar mee. Ik ben een fanatieke mtb'er die graag voor de spanning en snelheid gaat. Ik ben vooral gek op het rijden van snelle smalle trails met hoogtes om ook jumps te kunnen maken.

Op dit moment ben ik mij aan het orienteren omdat ik een nieuwe bike ga kopen. Kortgezegd wil ik er bikeparks zoals Winterberg mee kunnen bezoeken maar ook zo nu en dan de trails van Schoorl e.d. mee op zoeken. Belangrijk voor mijn nieuw fiets is dat ik er mee kan springen. Op dit moment is mijn budget €2.500,-

Kunnen jullie mij wat fietsen adviseren?
Ik weet niet welke maat je zoekt, maar heb je deze al gezien:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=129014" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=129057" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

gisteren in Willingen geweest... wat me daar op viel is dat we de hele dag de enige waren op de DH track :~ iedereen neemt daar de freeride alleen maar.. maar das niet erg.. konden we er mooi een beetje kloten op de trails zonder dat we iemand in de weg reden :lol: we waren ook bijna de enige met DH fietsen.. zou er een link zijn? :roll:

Afbeelding
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Op MP staat een mooie Torque ex gapstar te koop. Ook goede verhalen over gehoord maar wellicht al wat oud?
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Juan007 schreef:Op MP staat een mooie Torque ex gapstar te koop. Ook goede verhalen over gehoord maar wellicht al wat oud?
En daar ga je schoorl niet mee kunnen rijden denk ik... ;-)
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

azazel schreef:
Juan007 schreef:Op MP staat een mooie Torque ex gapstar te koop. Ook goede verhalen over gehoord maar wellicht al wat oud?
En daar ga je schoorl niet mee kunnen rijden denk ik... ;-)
Omdat ie daar te grof voor is?
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Juan007 schreef:
azazel schreef: En daar ga je Schoorl niet mee kunnen rijden denk ik... ;-)
Omdat ie daar te grof voor is?
Het lijkt mij dat een Torque ex Gapstar (downhill bike) voor Nederland al snel overkill is ja.
Ik denk zelfs dat mijn Strive (enduro) voor een niet ge-oefende fietser al behoorlijk aan de zware kant is. (ook qua geometrie)

Met die Torque kun je wat leuke dingen doen op evenementen als de mini downhill cup, city downhill in Nijmegen en wat minipukkels in NL gebouwd door freeride enthousiastelingen. Maar TS heeft meer aan een Trailbike (of misschien een Enduro) als je het mij vraagt. Daar kun je op de Utrechtse Heuvelrug prima mee uit de voeten maar voor een hoge gemiddelde snelheid moet je daarmee ook absoluut niet gaan.

Ik heb 2 jaar geleden gekozen voor een trailbike omdat ik wat spannender wou rijden. 2 jaar later heb ik de Enduro erbij genomen omdat ik ook af en toe een bikeparkje wil meepakken. Ik denk zelf dat de Enduro wat meer geschikt is voor het bikepark gebeuren omdat die wat steviger in elkaar zit dan mijn trailbike. Met een trail/am bike kun je echt wel leuk rijden in Nederland, ook op de wat heftigere paadjes.

Maar wil je ook bikeparks kunnen doen, is Enduro (voor de langere termijn) de betere optie.
Mijn Spectral frame hield het na 2 jaar voor gezien en daar heb ik geen buitenlandse avonturen mee beleeft (met het 1e frame althans.. ;-) )

Als je uitsluitend bikeparks wilt bezoeken en heftige buitenlandse (downhill) tripjes maken dan is de Torque daar natuurlijk wel geschikt voor, maar TS wilde ook graag in Nederland zijn rondjes willen doen. ;-)

Just my 2 cents..
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
bartvanderwielen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 23 oktober 2014, 23:20

Ik rij een Demo 8 uit 2013, Carbon uitvoering. Fijnste fiets waar ik mee heb gedownhilld, tot ik nu een Danta Cruz heb gereden. Gehuurd in Engeland tijdens een onverwachts fiets tripje. Wat een fiets. Maar ben nog steeds blij met mijn Demo! In Nederland heb ik er inderdaad weinig aan! Maar ik rijd liever met veel veerweeg in Duitsland/ Zwitserland/ Oostenrijk dan tekort komen. Gewoon goed af (laten) stellen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

misschien staat hier wat bij:

http://www.alltricks.com/F-11947-velos- ... _noir_vert" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.alltricks.com/F-11947-velos- ... _bike_2016" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.alltricks.com/F-11947-velos- ... _grey_2015" onclick="window.open(this.href);return false;
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie