gevoel ingehaald te worden door je achterband

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
MAF1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 9 juni 2016, 15:19

Hoi,

Tijdens de laatste paar ritjes welke ik gemaakt heb, heb ik het soms het gevoel dat de achterband me wil inhalen.

Nu ben ik pas overgestapt van een hardtail naar een fully (specialized Epic), dus misschien is het ook even wennen.
Maar misschien kan het ook wat anders zijn, en kunnen jullie me advies geven?

Alvast bedankt
Maikel
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Achterwaarts gaan rijden?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Voorwielaandrijving nemen.

Zonder gekheid: wanneer treedt dit gevoel op? Alleen snelle afdalingen misschien?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik gok op verkeerde gewichts verplaatsing. Meer druk op je achterwiel als dat gevoel optreed.
Misschien icm een verkeerde band....
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Maikel,

Dat gevoel heb je zeker wanneer je een bocht neemt?? Ik herken dat wel van mijn epic. Is gedeeltelijk het gevoel dat bij die fully hoort.
Maar ik heb gemerkt dat er wat factoren zijn die dit gevoel kunnen versterken. Je zou nog eens kunnen kijken naar de instellingen van je achterdemper, bandenspanning kan een rol spelen met het versterken van dat gevoel (net te lage spanning), het kan ook zijn dat je lagers wat speling beginnen te vertonen waardoor de achterkant dat gevoel geeft (boutjes nalopen of de lagers vervangen) of je achterwiel kan wat slap/minder stijf zijn (dan zou je deze eens kunnen naspannen).
Succes met de puzzel.

Edit: Of wat patrick aangeeft: Als je een band met flinke zijnoppen gebruikt, kan je in de bochten een raar kantelpunt hebben wat ook dit gevoel geeft.
"Righty tighty, lefty loosey."
MAF1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 9 juni 2016, 15:19

hi, bedankt voor de info!
De banden zijn de standaard specialized, maar zal alles eens nalopen.

thanks
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik kon mij er eerst niets bij voorstellen vandaar mijn melige opmerking maar nu is het wel duidelijk wat ts bedoeld. Kantelpunt is idd bij sommige banden een issue.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Heb je de Brain-demper al afgesteld op jou gewicht?
Demper oppompen tot 300 PSI en dan de AUTOSAG indrukken terwijl je op de fiets zit(even tegen een muurtje leunen met 1 hand).

En tevens het juist instellen van de Brain-demper kan een groot verschil maken.
Kan op de Brain op de achterbrug(Firm-Soft) en met de Rebound op de demper.
Hiermee kun je er bijna een hardtail met vering van maken tot een soepel verende fully.
Zet je de Brain op Soft met een te langzame Rebound dan is er bijna niet mee te fietsen(vind ik).
Neem even de tijd om de juiste instelling te vinden.
Beste kan dit als je een leuk stukje route hebt die je makkelijk een aantal keer kan fietsen, met andere instellingen.
Ik heb een stuk route van ongeveer 1km gepakt met langzame en snelle bochten en korte klimmetjes en afdalingen en dit steeds met een andere instelling gereden tot ik de juiste had.
Inmiddels weet ik een beetje de instelling voor specifieke routes door te spelen met de instellingen, maar vaak ben je er al als je de juiste afstelling hebt voor je vaste route.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Plaats reactie