Advies gevraagd

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Mss moeten we TS een beetje beter helpen met z'n maatvoering.

De maten worden soms gewoon anders aangegeven, sommige verkopers denken dat ze maten van hun racefiets overnemen naar hun mtb.
Je hebt dus maten in inches, cm en de S-M-L maatvoering.


Voor iemand van 1m74
170 – 175 cm => 18 – 19 inch kadergrootte =>44 – 48 cm
Wanneer je op met SML gaat werken moet je even naar de instructies van de fabrikant kijken
voor mijn fiets met maat L was die voor (1m78 tot 1m86).

hier kan je mss eens kijken

http://blog.vaneyckstore.be/fietsmaat-berekenen/" onclick="window.open(this.href);return false;


EN zoek eens wat verder dan Merida, niks mis met dat merken maar er zijn er nog tig die evengoed of beter zijn.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Vrijheid
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: za 3 september 2016, 22:03

Mijn oude mbt heeft framemaat L 51 cm dus het komt erop neer dat ik een mbt moet hebben waarbij ik met mijn voeten op te grond moet komen en niet op mijn tenen zoals mijn oude mbt
Ik heb een prachtige trek 8900 zr, shimano xtr afgemonteerd
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

bwoa, ik kom ook amper op de grond met m'n voeten wanneer ik op m'n zadel zit. ik rij eenmaal graag hoog.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

vedet schreef:Mss moeten we TS een beetje beter helpen met z'n maatvoering.
Misschien moeten we TS ook eens helpen met het gebruik van leestekens, dat verbetert de leesbaarheid en nuancering van de teksten.

@TS: Als je een fiets zoekt waarbij je plat met je voeten op de grond kunt, koop dan gewoon een stadsfiets. Wat jij ermee van plan bent, heeft volgens mij niets met mountainbiken te maken, maar zoek je gewoon een vervoermiddel.
Laatst gewijzigd door Pollekes op wo 14 september 2016, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Rek je budget wat op en koop een dropper. Kun je mooi met de voetjes aan de grond.
Vrijheid
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: za 3 september 2016, 22:03

Ik neem die merida van €200 of de cube ltd uit putten met rock shok vering
Ik heb een prachtige trek 8900 zr, shimano xtr afgemonteerd
Vrijheid
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: za 3 september 2016, 22:03

Ik vindt het zeer vreemd ik las vanmorgen op deze mbt forum over derrie's welk het beste zijn en zoals ik een paar merida's op het oog heb heb ik een paar gezien een had een acera derrie de ander een alivio derrie en weer een had een shimano lx deore ik snap er geen fluit ervan wilt nou zeggen dat de alivio en acera gemaakt is door prutsers
Ik heb een prachtige trek 8900 zr, shimano xtr afgemonteerd
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Alles wat je opnoemt is gemaakt door Shimano, dat is gewoon het merk, en zoals alle merken hebben ze verschillende modellen.
Het verschil zit 'm in de gebruikte techniek, het gebruikte materiaal, enz.

Bij Shimano is de hierarchie van duur naar goedkoop:
XTR - XT - SLX (vroeger LX) - Deore - Alivio - Acera - Altus - SIS

Om het een beetje leuk te houden zou je eigenlijk niet minder dan Deore moeten kiezen. Misschien dat je nog Alivio wegkomt, maar de Acera-Altus en SIS zijn niet gemaakt om van het asfalt af te gaan.

Ook deze groepen zijn niet gemaakt door prutsers maar omdat het goedkoper moet zijn de materialen goedkoper en minder stevig. Je mag niet vergeten dat zo'n derrie het serieus te verduren krijgt tijdens een rit, modder, steentjes, stof, schakelfouten, het komt allemaal voorbij.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Vrijheid schreef:Ik vindt het zeer vreemd ik las vanmorgen op deze mbt forum over derrie's welk het beste zijn en zoals ik een paar merida's op het oog heb heb ik een paar gezien een had een acera derrie de ander een alivio derrie en weer een had een shimano lx deore ik snap er geen fluit ervan wilt nou zeggen dat de alivio en acera gemaakt is door prutsers
Zoalseerdergevraagdzouhetprettigzijnalsjeleestekensgebruiktinjeberichten. :roll:
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Misschien is dit wel wat voor je

Trek
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Vrijheid
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: za 3 september 2016, 22:03

Pollekes schreef:
Vrijheid schreef:Ik vindt het zeer vreemd ik las vanmorgen op deze mbt forum over derrie's welk het beste zijn en zoals ik een paar merida's op het oog heb heb ik een paar gezien een had een acera derrie de ander een alivio derrie en weer een had een shimano lx deore ik snap er geen fluit ervan wilt nou zeggen dat de alivio en acera gemaakt is door prutsers
Zoalseerdergevraagdzouhetprettigzijnalsjeleestekensgebruiktinjeberichten. :roll:
Bedankt voor de info, dus ik ga dan kijken naar de deore en niet acera-alivio-sis index e.t.c

Duidelijk dus en mocht je de alivio ofzo willen vervangen voor een deore dan ben je duur uit qua upgrade van een 2dehands mbt van €200.
Ik heb een prachtige trek 8900 zr, shimano xtr afgemonteerd
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Ja uiteraard kost het vervangen van een XT meer dan een Acera, maar hij gaat ook langer mee. Je moet ook kijken naar het aantal versnellingen, op een 8speed kan je geen 10speed onderdelen plakken. Maar een tweedehands SLX achterderrie vind je wel voor een Eurootje of 30, het hoeft geen kapitalen te kosten.

Keek je nog naar die Trek?
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Vrijheid
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: za 3 september 2016, 22:03

Heb zojuist naar deze trek 4300 gekeken super mooie mbt met schijfremmen,.

en ik had er ook nog een andere op het oog namelijk deze http://link.marktplaats.nl/m1085691724?
Ik heb een prachtige trek 8900 zr, shimano xtr afgemonteerd
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Vrijheid schreef:Heb zojuist naar deze trek 4300 gekeken super mooie mbt met schijfremmen,.

en ik had er ook nog een andere op het oog namelijk deze http://link.marktplaats.nl/m1085691724?
Cube: prima fiets, wat ouder maar goed afgemonteerd. Geen schijfremmen, maar hydraulisch, maar dat zal rond Ermelo niet echt iets uitmaken. Op het vlakke of glooiende heb je er voldoende aan.

Dus: regel een lift naar Vaassen, kijk of het je maat is en kopen die hap. Jij blij, wij blij 8)
Vrijheid
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: za 3 september 2016, 22:03

Haha haha inderdaad
nou ik zal het jullie laten weten welk mbt ik zal nemen idd ik denk de cube met rock shok voorvork zo niet de merida
Ik heb een prachtige trek 8900 zr, shimano xtr afgemonteerd
Plaats reactie