DH/FR/TRAIL bike advies gevraagd

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Allen,

Ik ben nieuw op dit forum maar lees wel al een aantal jaar mee. Ik ben een fanatieke mtb'er die graag voor de spanning en snelheid gaat. Ik ben vooral gek op het rijden van snelle smalle trails met hoogtes om ook jumps te kunnen maken.

Op dit moment ben ik mij aan het orienteren omdat ik een nieuwe bike ga kopen. Kortgezegd wil ik er bikeparks zoals Winterberg mee kunnen bezoeken maar ook zo nu en dan de trails van Schoorl e.d. mee op zoeken. Belangrijk voor mijn nieuw fiets is dat ik er mee kan springen. Op dit moment is mijn budget €2.500,-

Kunnen jullie mij wat fietsen adviseren?
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Springen, winterberg en Schoorl kan je allemaal prima op een hardtail.
Wellicht is een 140mm fully ook wel wat voor je. Heb zelf een Canyon spectral waar ik alle kanten mee op kan.
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

maaf2 schreef:Springen, winterberg en Schoorl kan je allemaal prima op een hardtail.
Wellicht is een 140mm fully ook wel wat voor je. Heb zelf een Canyon spectral waar ik alle kanten mee op kan.
Bedankt voor je reactie.

Ik wil geen hardtail, ik ga voor een fully.
Spectral heb ik al op het oog ja. Kan ik daar mee uit de voeten in bikeparken zoals winterberg?
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ja hoor, waarom niet?
Laat duidelijk zijn dat je ergens moet inleveren. Een perfecte bike voor alles wat je noemt bestaat niet namelijk. Het is altijd een compromis.
Maar so far ben ik voor downhillen en xc meer dan tevreden met de Canyon spectral.
Springen (grote drops, lange gaps/tafels) heb ik betere fietsen voor staan, maar dat ligt ook meer aan de demperinstellingen. Ik voorzie dat de Canyon met wat aandacht voor de demper hier ook beter op zou kunnen presteren .

Wat versta jij onder springen? Wil je dirtjumpen, drops doen of gewoon op de trails over worteltjes heenspringen?
Laatst gewijzigd door maaf2 op di 13 september 2016, 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Jaa, als je tenminste niet te heftige dingen wilt doen. Zelf deze zomer mee in saalbach gereden. Over het algemeen zie je daar meer veerweg maar je komt er goed mee naar beneden. Sprongen lukt goed. Drops tot een meter ook. Ik heb de Spectral als allrounder. Zo tevreden dat ik hem ook voor mn vriendin heb besteld. Ik denk dat je met deze fiets eerder je eigen limiet bereikt dan die van de spectral. Ga je echter alleen maar downhill en gebruik je hem niet in Nederland, kijk dan eens naar de Strive of bij Radon.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Gisteren en vandaag nog met m'n Spectral 8.0 naar Winterberg gegaan, derde keer dat ik er kom (sowieso 3de x een park) Alles kunnen rijden, downhill strecke gaat ook gewoon. De singletrack downhill ook, al gaat dat niet al te snel. Alle jumps kunnen springen van de Northshore, Freeride en Freecross, dus springen kan die fiets ook. En ook downhillbakken bij kunnen houden zonder problemen.

Oftewel: ook in Winterberg staat ie zijn mannetje. En ook in Nederland gewoon een heerlijke fiets!
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Dennisvdb schreef:Gisteren en vandaag nog met m'n Spectral 8.0 naar Winterberg gegaan, derde keer dat ik er kom (sowieso 3de x een park) Alles kunnen rijden, downhill strecke gaat ook gewoon. De singletrack downhill ook, al gaat dat niet al te snel. Alle jumps kunnen springen van de Northshore, Freeride en Freecross, dus springen kan die fiets ook. En ook downhillbakken bij kunnen houden zonder problemen.

Oftewel: ook in Winterberg staat ie zijn mannetje. En ook in Nederland gewoon een heerlijke fiets!
Dat is fijn om te horen! Dat maakt mijn keus toch iets makkelijker aangezien ik dit soort goede verhalen over de Spectral ook van andere mensen hoor. Thanks voor je input.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Advies kan ik alleen geven op persoonlijke ervaring en die kan afwijken van anderen.. dus of je er veel aan hebt weet ik niet want die staat nogal haaks met wat er hierboven gezegd wordt :lol: en zoals je weet met persoonlijke meningen.. ze zijn allemaal correct.. nu moet je alleen zelf nog uitzoeken welke bij die van jouw past :winkie:

Simpel gezegd, springen kan op alle fietsen wel. Koop een dure en ze blijven allemaal wel heel.. het gaat er meer om wat er voor terrein er zich tussen de jumps bevindt.. dikke lompe rock gardens zoals in Willingen of de milde in Winterberg?

Ikzelf heb een 130mm, 170mm en 203mm fullys.. ik heb met allemaal in Winterberg gereden..

- 130mm: om te janken, de Trek Fuel EX8 van 2700 euro was na 1 dag raggen het frame kapot.. :roll: 130mm was voor mij duidelijk te weinig
- 170mm: prima te doen en lekker speels 8) echter kwam ik heel af en toe aan het einde van de demping als ik vol over de DH heen ging
- 203mm: mijn favo :D

Maar nu is Winterberg (in mijn beleving) nogal een mild park. De downhill track is niet zo ruig en is een 203mm best wel "overkill".. maarja, als je zo'n ding hebt staan kan je daar wel stuk ontspannender mee naar beneden..

echter je wens om ook in NL te rijden maakt het al wel een stukje makkelijker... de 203mm (downhill fiets) gaat het hem niet worden.. dus dan lijkt mij de beste keuze een 160/170mm enduro fiets.. ikzelf kan je de GT Sanction aanraden.. hij staat bij mij nog op het verlanglijstje om mijn 130 en 170mm te vervangen.. neem hem mee in je zoektocht en verdiep je even in het i-drive systeem.. vooral als je er ook nog mee wilt kunnen trappen in NL is het wellicht wel wat voor je.. Neil rijdt er niet voor niets zelf ook op: https://www.youtube.com/watch?v=m9weRTH0No8" onclick="window.open(this.href);return false; reviewtje: https://www.youtube.com/watch?v=7RQWTeA0qcU" onclick="window.open(this.href);return false;

maaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrr... voordat je hoop geld gaat uitgeven.. ga lekker een paar keer naar Winterberg/Willingen toe en HUUR een paar fietsen :D Ze hebben 203mm en 170mm, ect te huur! Dit voorkomt een aankoop waarvan je later spijt heb :-q
Laatst gewijzigd door kingjoop op wo 14 september 2016, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

kingjoop schreef:Advies kan ik alleen geven op persoonlijke ervaring en die kan afwijken van anderen.. dus of je er veel aan hebt weet ik niet want die staat nogal haaks met wat er hierboven gezegd wordt :lol: en zoals je weet met persoonlijke meningen.. ze zijn allemaal correct.. nu moet je alleen zelf nog uitzoeken welke bij die van jouw past :winkie:

Simpel gezegd, springen kan op alle fietsen wel. Koop een dure en ze blijven allemaal wel heel.. het gaat er meer om wat er voor terrein er zich tussen de jumps bevindt.. dikke lompe rock gardens zoals in Willingen of de milde in Winterberg?

Ikzelf heb een 130mm, 170mm en 203mm fullys.. ik heb met allemaal in Winterberg gereden..

- 130mm: om te janken, de Trek Fuel EX8 van 2700 euro was na 1 dag raggen het frame kapot.. :roll: 130mm was voor mij duidelijk te weinig
- 170mm: prima te doen en lekker speels 8) echter kwam ik heel af en toe aan het einde van de demping als ik vol over de DH heen ging
- 203mm: mijn favo :D

Maar nu is Winterberg (in mijn beleving) nogal een mild park. De downhill track is niet zo ruig en is een 203mm best wel "overkill".. maarja, als je zo'n ding hebt staan kan je daar wel stuk ontspannender mee naar beneden..

echter je wens om ook in NL te rijden maakt het al wel een stukje makkelijker... de 203mm (downhill fiets) gaat het hem niet worden.. dus dan lijkt mij de beste keuze een 160/170mm enduro fiets.. ikzelf kan je de GT Sanction aanraden.. hij staat bij mij nog op het verlanglijstje om mijn 130 en 170mm te vervangen.. neem hem mee in je zoektocht en verdiep je even in het i-drive systeem.. vooral als je er ook nog mee wilt kunnen trappen in NL is het wellicht wel wat voor je.. Neil rijdt er niet voor niets zelf ook op: https://www.youtube.com/watch?v=m9weRTH0No8" onclick="window.open(this.href);return false;

maaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrr... voordat je hoop geld gaat uitgeven.. ga lekker een paar keer naar Winterberg/Willingen toe en HUUR een paar fietsen :D Ze hebben 203mm en 170mm, ect te huur! Dit voorkomt een aankoop waarvan je later spijt heb :-q
Ha, dank je Joop! Ik ben echt de kwijt wat betreft een nieuwe fiets en weet niet wat ik moet kopen. Ik heb in de planning om naar Winterberg te gaan en daar wat te huren eerst. Moet alleen nog iemand zover krijgen om mee te gaan.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

aanstaande zondag gaan we naar Willingen.. we hebben plek in de auto.. dus stap maar in 8) daar kan je ook alles huren.. :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

kingjoop schreef:aanstaande zondag gaan we naar Willingen.. we hebben plek in de auto.. dus stap maar in 8) daar kan je ook alles huren.. :-q
Balen! Want zondag ben ik niet in de gelegenheid, wellicht een andere keer?

Ik kan geen actuele prijs vinden van de GT Sanction of GT in het algemeen. Wellicht dat ik echt de Engelse shops moet checken?
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

er zijn een paar uitvoerigen.. prijzen variëren van 2000 tot 5500.. (het zijn dikke bakken dus helaas niet cheap).. maar als je maandje of 2 wacht dan komen de nieuwe kleuren uit en pak je de modellen van dit jaar voor leuk geld (dit doe ik op moment :lol: ).. of je kan nu de 2015 overjarige checken.. die zijn ook leuk geprijst :-q

frames van alle modellen zijn het zelfde .. afhankelijk van wat je wilt uitgeven kan je het daar vandaan net zo gek maken als je zelf wilt..

er staat een 2de handse in Belgie te koop; http://www.pinkbike.com/buysell/2005022/" onclick="window.open(this.href);return false; (onderaan zie je dat je ook het frame los kan kopen).. compleet precies je budget.. nu weet ik niet welke maat je hebt.. maar ik weet toevallig dat de team manager van het GT gravity team Mark Maurissen een 2016 te koop heeft/had.. dat is een L.. en dat ding is echt mega dik afgebouwd.. xtr naafjes erin.. dikke prima allemaal.. die zat toen ik laatste keer met hem sprak op 2800 (fiets van dikke 6k).. kan informeren mocht je echt interesse hebben

dus kort door de bocht aangaande je budget.. over-jarig instap uitvoering scoren of 2de hands een top uitvoering.. 8)

let wel.. maak wel een goede overweging of je meer XC in NL gaat rijden of meer in bikeparks gaat spelen.. de Sanction is echt een enduro race beest met veel downhill in gedachte.. voor bikeparks echt een beest en is het net een downhill fiets (geometrie) en je kan er prima je XC rondjes op fietsen.. echter ga je meer XC doen dan raggen in bikeparks kan je beter de GT Force pakken.. https://www.youtube.com/watch?v=ihbbfs3x1H4" onclick="window.open(this.href);return false; of ander hierboven genoemde fietsen :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

Ben het eens met kringjoop. O.b.v. je rijstijl lijkt een enduro bike de beste optie. Ik kocht m'n Capra voor de tripjes naar het buitenland, maar rij er met net zoveel plezier een rondje Schoorl mee. Klimmen en vlakke stukken kosten uiteraard wat meer moeite dan met een XC fiets, maar als je je niet te druk maakt om rondetijden kun je ook op de lokale rondjes heel erg veel lol halen uit zo'n fiets.

Wij kunnen natuurlijk een hoop tips geven, maar 't belangrijkste is wat jij vindt. Dus ga lekker wat verschillende fietsen testen (zowel hier als in 't buitenland) en kijk wat het beste bevalt.

Er staat momenteel overigens een Capra te koop op 't forum: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ilit=capra" onclick="window.open(this.href);return false;. Voor dat geld kun je niet veel beters krijgen!
Pashley 24Mhz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 11 augustus 2006, 19:36

Lijkt me ideaal voor wat je zoekt...
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=129448
Fly like a butterfly, sting like a bee
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Canyon heeft de Spectral en de Strive nu in de aanbieding.

Heb er zelf een maandje terug de Strive voor erbij gekocht en ga hem komend weekend uitlaten in Winterberg.
Heb overigens ook een Spectral en die ik ook van harte kan aanbevelen, en die is iets meer voor Nederland geschikt volgens mij.

Succes met de zoektocht! :-q
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
Plaats reactie