Advies bandenspanning beginnende bikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
franky100
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 3 september 2016, 14:45

Ben het wel eens met de persoon van het eerste bericht. Best moeilijk de juiste bandenspanning te vinden zeker als je door het bos en op de verharde weg wil rijden.
Normaal pompde ik de banden net iets over de 2( 26 inch banden en ik weeg 62 kg) en starte op de weg.
In het bos liet ik lucht uit de banden. Tot nu toe alles nog goed, maar weer op de weg is het best zwaar om te fietsen. Laatst bij Decathlon een goedkoop pompje( 5 euro ) gekocht en op de fiets bevestigd.
Hiermee pomp ik de band weer op als ik uit het bos kom.

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn advies.
Voodoo077
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 3 augustus 2016, 13:52

Leuke raad hier en voor mij best verrassend. Ik rij op 3,5 to 4 bar en vindt dat eigenlijk al beetje te laag zeker op het hard heb ik soms zijn om te stoppenom bij te pompen... Ok het stuitert wat meer in bossen en op de kinderkopjes maar dat is net leuke eraan!
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Voodoo077 schreef:Leuke raad hier en voor mij best verrassend. Ik rij op 3,5 to 4 bar en vindt dat eigenlijk al beetje te laag zeker op het hard heb ik soms zijn om te stoppenom bij te pompen... Ok het stuitert wat meer in bossen en op de kinderkopjes maar dat is net leuke eraan!
Er zijn genoeg velgen waarbij je met 4 bar boven de toegestane bandenspanning zit.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

voorband zit ik meestal rond de 1 bar, achter iets meer.. eigenlijk, zo laag mogelijk wat het terrein toelaat.
Drossie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 28 juli 2008, 14:47
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 2013

rundfunk rudi schreef:voorband zit ik meestal rond de 1 bar, achter iets meer.. eigenlijk, zo laag mogelijk wat het terrein toelaat.
tubeless?
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

rundfunk rudi schreef:voorband zit ik meestal rond de 1 bar, achter iets meer.. eigenlijk, zo laag mogelijk wat het terrein toelaat.
Behalve strand is er geen enkel terrein, wat een bandenspanning van 1 bar toelaat. (of je moet op en fatbike rijden)
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Pollekes schreef:
rundfunk rudi schreef:voorband zit ik meestal rond de 1 bar, achter iets meer.. eigenlijk, zo laag mogelijk wat het terrein toelaat.
Behalve strand is er geen enkel terrein, wat een bandenspanning van 1 bar toelaat. (of je moet op en fatbike rijden)
1 bar op een 2.25 is inderdaad best summier.. dan hoop ik dat je tubeless rijd.. anders sta je regelmatig bandje te plakken
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3296
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Onverhard rij ik met een voorband op 1.8bar en een achterband tussen de 1,8 en 2.0 bar en dat met een lichaamsgewicht van 75kg.
Verhard pomp ik ze op tot ongeveer 3,2bar. Daarboven vind ik het niet comfortabel meer rijden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Is het zo heel interessant om weer allerlei waardes te gaan roepen?
1) Het ene terrein is het andere niet, waar je met veel los zand en af en toe eens een boomwortel mee wegkomt kan in een rotsachtige omgeving al snel dramatisch zijn,
2) De gewichtsverdeling (quasi) 'statisch' kan al behoorlijk verschillen tussen persoon A met fiets X en B met fiets Y (uitgaande van dezelfe Otto Normalverbraucher) en dan heeft rijstijl nog een tamelijk grote invloed zowel wat betreft het nemen van obstakels (als zoutzak of iets actiever) als qua transfer voor/achter, (als A dan ook nog eens 1.5x zo zwaar is als B...)
3) De ene 2.25 is de andere niet, qua volume evt. aan de hand van de velg waar deze op gemonteerd is en qua constructie (ihb apex en plies),
4) De spreiding op metertjes van pompen is echt behoorlijk...

Het is leuk een indicatie te hebben dat het geen 250 kPa hoeft te zijn maar dat 150 ook best zou kunnen werken, maar dan is het toch zelf proefondervindelijk vast stellen wat voor jou het beste compromis geeft voor een band die makkelijker naar de ondergrond kan vervormen en de contact patch maximaliseert enerzijds en anderzijds niet een overdreven risico loopt band, binnenband en/of velg te beschadigen alsmede rollen van de band in bochten.
Of dat nu 120 kPa zou moeten gegeven jouw condities wat "echt" eigenlijk toch 140 was of 170 wat in realiteit 160 is, is dan toch eigenlijk vrij irrelevant richting anderen...
(het is makkelijk voor jezelf wanneer je alle factoren van invloed hetzelfde houdt, om die conditie over de tijd vast te kunnen houden of naar ondergrond bij te stellen)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie