Hoe stel je je bike af?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

De korte vraag: Hoe stel je je voorvork af, je bandendruk, etc. voor het Cross Country rijden in NL/BE?

Ik heb al wat forumtopics gelezen en video's bekeken maar ik kom er niet helemaal uit. Moet de rebound nu sneller (haasje) of langzamer en wat doet dat? Ik snap dat sneller betekend dat ie sneller terugveert, dus beter voor korte hobbels/wortels/etc. ?

En wat is nu de ideale bandendruk?

Ik rij hier meestal in het Zeeuws-Vlaamse grensbos. Meestal zo'n 90% offroad maar wel heel wisselde ondergrond: het ene bos is zanderig het andere modder, soms langs dijken met kleigrond, soms langs grindwegen in Belgie.
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Ga met een pompje het bos in en proberen maar. Het hangt vooral af van persoonlijke voorkeur, experimenteer eens met een bandendruk van 1.8 bar en concludeer of het te hard/zacht is.
Zelf voor de vork, pomp op tot 30% sag en probeer het ook eens met 20% sag.
De rebound heb ik altijd iets richting het schildpadje staan vanaf het midden, maar ook dat is een persoonlijke voorkeur.

Ga gewoon met je fiets het bos in met pompje, en leer de verschillen ervaren.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je start met afstellen van de vork vanuit gangbare uitgangspunten:
1.) SAG is het percentage van de veerweg dat je vork inzakt als je in fietshouding op je bike zit; je gaat op je bike zitten en meet mbv bijv een tie wrap hoever je vork inveert. Voor XC is dat als uitgangspunt circa 10-15% van je totale veerweg.
2.) je rebound zet je op gemiddeld, dus halverwege tussen de traagste en snelste instelling. De rebound is belangrijk voor het behoud van contact van je wiel met de ondergrond.
3.) dan ga je het bos in met vorkpompje en notitieblokje, daar zoek je een segment uit wat jij representatief acht voor jouw favoriete routes.
Op dat segment ga je testen; hoe reageert de vork op wortels, hobbels etc; noteer wat je beleving is bij een instelling X.
In de praktijk komt het erop neer dat wanneer je de druk verhoogt dat je de rebound dan trager zal zetten; of omgekeerd, wanneer je de druk verlaagt ga je de rebound sneller zetten.

Nog een goed, misschien nog beter, uitgangspunt voor het afstellen van de rebound:
- stel eerst je gewenste SAG in (10%=sportief, stevig; 15%=gericht op comfort)
- ga voor je bike staan en duw leunend op je stuur de vork in tot pakweg 60-70% van de veerweg en laat de boel dan ineens los.
De snelheid waarmee de boel uitveert moet juist zo snel zijn dat je wiel nog net niet loskomt van de grond

Bandenspanning is goed voor oeverloze discussies. Daar ga ik dus geen getallen bij noemen.
Voor gebruik in het terrein moet je weten dat een te harde bandenspanning een grotere rolweerstand geeft, als je band een hobbel passeert gaat het 'optillen' van je bike zwaarder dan het indrukken van je band.
Met die wetenschap zou je dus kunnen stellen dat hoe gladder de ondergrond is, hoe hoger de bandenspanning kan zijn. En omgekeerd.
Waar dan de grenzen van minimum en maximum zitten mag je zelf uitvogelen, bij een te zachte bandenspanning zal je velg op wortels / stenen gaan stoten en omfloppen in bochten.
Bij te hoge spanning knalt je velg :o en band uitelkaar...

Succes!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

Oke, ik ga er eens mee experimenteren. Eerst maar eens met de rebound want ik heb (nog) geen vorkpompje.

De bandenspanning zal ik ook eens wat lager proberen. Ze stonden nu op 3bar. Dat gaf toch nogal klappen op de harde/droge grond. Zal eens op 2 bar proberen.
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

3 bar :o 2 bar is al aardig veel.....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat weeg je? Welke banden heb je op je Cube, hoe breed?
Pas dan is er genoeg info om gerichter te kunnen adviseren over je bandenspanning.

En rebound tunen zonder eerst een goede instelling van de sag is de omgekeerde wereld. Snel een vork/demper lenen of aanschaffen dus.
10-15% sag is wel aan de straffe kant voor een niet-wedstrijdrijder op een XC bike overigens. Zou eerder 15-20% als minimum aanhouden voor XC bij een 100-120mm XC vork. Welke vork heb je?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

Ik weeg 70kg en ik heb er Touch Tom & Rapid Rob 2.25 op liggen (gewoon met binnenband).

Ik heb een RockShock Recon Silver TK 100mm.
De vork hebben ze in de winkel volgens het tabelletje opgepompt. Dus ik hoop dat dat als basis wel goed staat. Ik zal de sag eens meten.
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Lewis schreef:Ik weeg 70kg en ik heb er Touch Tom & Rapid Rob 2.25 op liggen (gewoon met binnenband).

Ik heb een RockShock Recon Silver TK 100mm.
De vork hebben ze in de winkel volgens het tabelletje opgepompt. Dus ik hoop dat dat als basis wel goed staat. Ik zal de sag eens meten.
Als jij 70kg bent dat staat je druk waarschijnlijk te hoog.. ik gok dat je max 10% dag hebt.
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

met 70 kg lijkt 1,4 bar voor en 1,7 bar achter me een prima bandendruk om mee te beginnen.
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

faxe schreef:met 70 kg lijkt 1,4 bar voor en 1,7 bar achter me een prima bandendruk om mee te beginnen.
Toch wel een beetje weinig? Er staat op, minimaal 1.8 bar.
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Ben zelf 90 kg en rijd met 1,8 achter en 1,6 voor als ik in het bos fiets. Minimum druk op een band kijk ik eigenlijk nooit na.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

niels.o schreef:
Lewis schreef:Ik weeg 70kg en ik heb er Touch Tom & Rapid Rob 2.25 op liggen (gewoon met binnenband).

Ik heb een RockShock Recon Silver TK 100mm.
De vork hebben ze in de winkel volgens het tabelletje opgepompt. Dus ik hoop dat dat als basis wel goed staat. Ik zal de sag eens meten.
Als jij 70kg bent dat staat je druk waarschijnlijk te hoog.. ik gok dat je max 10% sag hebt.
Huh?


Maar meestal geven die tabelletjes een iets te zachte afstelling aan. Kan geen kwaad, tenzij de vork echt doorslaat. Maar anders heb je veel grip en comfort. Als de vork echter te zacht staat, dan zit je ook wat dieper en de fiets stuurt anders.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

Ik heb van het weekend wat geprobeerd. M'n sag is ongeveer 15-20%. M'n rebound heb ik wat sneller gezet. Ik heb het idee dat ie dan beter korte hobbels en wortels volgt.
Ben nog een beetje voorzichtig geweest met m'n bandenspanning: voor 2.0 en achter 2.5. Volgens mij kan dat nog wel lager maar ik was nogal een eind weg (zonder pomp/meter).
Ik heb nu wel enorm veel grip :-)
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

-Bij je rebound moet je niet het gevoel hebben als je een hobbel neemt, dat je terug geschoten wordt. Dat merk je vooral goed als je een beetje niet technisch en lomp een keer een hobbeltje neemt. Dan bijstellen en het verschil ervaren. Zo net zo lang tot je goed zit. Met 70 kg kun je makkelijk beide op 2 bar rijden, iets lager lukt ook nog wel.
Arno@MTBArnhem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 november 2015, 15:02

Ideaal is wat goed voelt. Leer je alleen door uit te proberen op dezelfde stukjes. Kan niemand je vertellen. er is niet 1 ideale druk voor iedereen.
Plaats reactie