Canyon Neuron 2017 (de nieuwe Nerve)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
MTB_Kees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 3 september 2016, 15:31
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Vraagje:

Ik ben van plan een Canyon te kopen. Ik fiets voornamelijk in de Utrechtse Heuvelrug en af en toe ga ik richting de Ardennen, Winterberg en Luxemburg. Ik zoek dus een fiets waar ik zowel in NL plezier van heb, maar ook mee in de bergen uit de voeten kan, Mijn budget ligt rond de €1500. Het lijkt mij het beste om voor een 27,5 te gaan en kom dan kom ik uit bij de Neuron AL 7.0 https://www.canyon.com/nl/neuron-al-7-0.html

Is dit een goede keuze?

Voor €400 meer heb ik de Neuron AL 8.0 https://www.canyon.com/nl/neuron-al-8-0.html

Is het de moeite waard om nog even door te sparen of heb ik aan de 7.0 genoeg voor wat ik van plan ben?

Bedankt voor jullie hulp..Thanks!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Afhankelijk van je lengte zou ik zeker ook 29" overwegen. Tenzij je heel klein bent is 29" waarschijnlijk de betere keuze voor het gebruik dat je beschrijft. Afgelopen zomer ben ik met een 29" fully in de Alpen geweest en gaat prima.

De 8.0 (27,5") is vooral SLX met een beetje XT. De 7.0 (27,5") is vooral Deore. Ik zou voor de 6.9 (29") gaan: https://www.canyon.com/neuron-al-6-9.html
De prijs van de 6.9 is met € 1.799,-, precies tussen 7.9 en 8.0. Afmontage is ook combinatie. Vork en demper van de 7.0 en groep van de 8.0. Deore is zeker niet slecht maar combo SLX/XT is toch net wat robuuster en mooier.

Daarna sparen voor een mooie set lichte wielen en langzaam wat lichtere spullen erop en je hebt een fantastische fiets.
StAlTiCa
MTB_Kees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 3 september 2016, 15:31
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Bedankt owwwwk! 29" is inderdaad beter voor in NL. Ik ga er nog effe over nadenken :-)
Whoop Whoooop
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

MTB_Kees schreef:Bedankt owwwwk! 29" is inderdaad beter voor in NL. Ik ga er nog effe over nadenken :-)
Zo te zien is bij Canyon de uitverkoop van 2016 modellen begonnen. Wellicht kun je iets moois kopen daar. Suc6!
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De aanname dat 29" beter is voor Nederland blijft natuurlijk een zeer persoonlijke keuze. Er zijn modellen die geeneens een 29er in hun programma hebben dus dat zou dan betekenen dat die fiets bij voorbaat al minder geschikt zou zijn.

Met jouw budget ter beschikking zou ik voor de AL 7.0 gaan met als upgrade een setje SLX remmen. Heb je een meer dan prima bike voor wat je ermee zou gaan doen. Natuurlijk zou je kunnen doorsparen en een duurdere uitvoering kiezen maar ik neem aan dat je niet voor niets een budget bepaalt hebt?

:edit. Koop nu de Nerve in de sale voor €1500 Binnen budget en helemaal af.
MTB_Kees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 3 september 2016, 15:31
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Ja je hebt gelijk, 27,5 was en is nog steeds mijn voorkeur. Dat past beter me.
In de sale zie ik een Nerve 8.0 voor €1800. Die 7.0 voor €1500 is alleen in maat xs en s.

Thanks!
Whoop Whoooop
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik geef zelf echt de voorkeur aan een RockShox en hoef echt geen Fox. Dus zou lekker voor de Neuron 7.0
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Waarom een fully en geen HT
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
MTB_Kees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 3 september 2016, 15:31
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Omdat ik regelmatig richting winterberg en alpen wil
Whoop Whoooop
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe lang ben je? Voor hier zou 29" ook erg fijn kunnen zijn.

Verder: de goedkopere versie volstaat ook al, de Fox op de duurdere is wat beter. In de afmontage zul je verder functioneel niet zoveel merken, gewicht is ook hetzelfde zie ik. Ook op de duurdere ontbreekt nog een dropper, iets wat functioneel juist zeer veel uitmaakt in technischere parcoursen, bv Alpen en Winterberg. Sowieso is een Nerve een trailpark-light fiets, ongeacht de wielmaat, natuurlijk.

Dus:
Je kunt ook de goedkoopste nemen. Die heeft een vork die hier prima is, in de Alpen en Winterberg voldoet zolang het XC/trail light blijft. En die goedkope fiets kun je dan upgraden met evt een dropperpost, en 'dikkere' banden voor het stevigere werk, want die MK 2,2 breed valt erg smal. 22-36 is ook erg lekker licht klimmen, zeker icm 27,5" (ipv 29").

De duurdere fiets heeft met name een vork die nog wat meer kan hebben wat steviger XC en trailparkgebruik blijft, maar... je moet niet het onmogelijke verwachten van een Neuron.
Ook die duurdere fiets heeft eigenlijk vooral een dropper nodig, en stevigere banden in de Alpen/trailpark, dus dat vergt weer een extra investering. Kun je ook even voor sparen natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie