Drop offs en springen met platte pedalen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik heb nu enkele ritten gemaakt met flatpedals en ik vraag mij af of er een bepaalde techniek is om te zorgen dat je voeten op de pedalen blijven bij drop offs of sprongen. Met spd was dat niet iets om bij stil te staan, maar het is me met de flats al een paar keer overkomen dat ik van de pedalen schiet. Hoe voorkom ik dat?
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Goede schoenen en goede flats?

Bij mij nog nooit voorgekomen, ook niet in het bikepark in Winterberg. Superstar Nano X en FiveTen..
Niels77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: vr 18 januari 2013, 10:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX, Cube Hanzz

Als je jezelf met SPD's hebt aangeleerd erg met je voeten aan de pedalen te trekken kan dat met flats even wennen zijn.
Voor een jump zorgen dat je goed druk op je pedalen hebt, die druk laat je vervolgens op het juiste moment los. Kwestie van gevoel denk ik :winkie:
It's never too late to have a happy childhood!
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Bekend punt na overstappen, druk laag houden op je pedalen en het wat tijd geven om je spd reflexen af te leren, na een paar ritjes zul je zien dat het al veel beter gaat. Mijn onderbenen deden in het begin ook een aantal keer goed zeer :wink:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Heel veel oefenen met bunny hops. Dat is de techniek die je bij sprongen gebruikt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Je hakken naar beneden duwen kan helpen op oneffen terrein.
Verder is het zaak om gewoon ontspannen te blijven een geen gekke bewegingen te maken.
Ook is het fijn als de rebound van de achterdemper (als je die hebt) niet super snel staat.. anders heb je een mooi lanceerplatform.

Ik was zelf tot dit jaar trouwens super scetisch rondom flats... Dat is aardig veranderd. Hoewel bij Trail/XC ik liever met spd's blijf rijden.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

Goede flats scheelt de helft
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

het los komen in mid-air tijdens een drop klinkt mij een beetje alsof je je afzet bij de launch .. in theorie is het zo dat als je wat snelheid hebt tijdens een drop en je rijdt deze gewoon af, zonder je af te zetten vanuit je benen (nu laten we het voorwiel en trekken aan het stuur even weg), jij en de fiets de dezelfde snelheid/richting hebben.. en je dus keurig op je pedalen blijft.. want je valt immers naar beneden.. nu vermoed ik dus dat je je afzet bij de launch van de drop en dit er voor zorgt dat je los komt van je pedalen.. als mijn vermoeden juist zijn heb je een probleem met springen op flats want jij springt omhoog en de fiets komt niet mee.. er zijn een paar dingen waarop je moet letten met afzetten met flats ten opzichte van spd.. a) je fiets komt niet mee als je springt :winkie: b) je positie van je voet op het pedaal is meer gecentreerd ipv op de bal van je voet zoals bij spd... dit zorgt er voor dat je wat sterker op je pedaal staat en je meer druk op het pedaal kan geven..

Het probleem zit hem in je techniek.. natuurlijk kan ik alleen maar onderstrepen dat goede schoenen en flats een must zijn maar springen kan ook op gladde flats met gamma schoenen.. als je de techniek goed hebt blijf je in de lucht nog steeds op de pedalen... het verschil met springen op flats en spd merk je nu.. je bent gewent om je af te zetten en dat de fiets mee komt.. bij flats werkt dat net wat anders.. je gebruikt de rebound van de fiets en door je benen te buigen zuig je de fiets vast onder je voeten.. je kan hierbij een klein beetje cheaten om bij de launch je voeten een beetje naar voren te kantelen en druk op te bouwen tussen je stuur en je pedalen.. MacReal gaf het al aan; bunny hops trainen! Dit is de basis van het springen en hierbij leer je hoe je je fiets bij je kan houden in de lucht.. :-D

de bunny hop in een nutshell;
---------------------------------------------
1. Leun voorover en pre-load de voorzijde van de fiets

2. Gooi jezelf nu naar achteren in een manual. En zodra je voorwiel de lucht in gaat....

3. …. druk je je benen hard naar beneden. Op het zelfde moment trek je je stuur naar je buik. Dit zorgt er voor dat er veel druk komt op je achterwiel en geef je maximale boost. Strek je benen all the way! Crush je achterwiel de grond in!

4. Zuig je fiets op met je benen. Trek niet aan je pedalen; buig je benen en gebruik de rebound om je fiets en voeten omhoog te laten komen.

5. Om extra hoogte te krijgen druk je de fiets naar voren. Hoe hoger je wilt komen hoe groter de kracht explosie zal moeten zijn.

6. Strek je benen zodat het achterwiel weer naar beneden gaat.

7. Vang vervolgens de landing inpact op met je benen en armen.

* Begin op tijd. Het voorwaards pre-loaden duurt langer dan je zou denken. Ga naar achteren in een manual, spring omhoog en vang je fiets op. Start je hop ver voor het obstakel (vooral als je snelheid hebt). Op volle baan snelheid is dit zo'n 6meter voor de bult!

* Timing is alles. Zie de hop als een voor-achterkant, 1-2 beweging. De timing is afhankelijk van de snelheid die je hebt. Wanner je langzaam gaat is het meer "voor- … achter". Wanneer je snel gaat is het meer "voorachter". Op volle snelheid voelt het alsof je beide wielen tegelijk doet maar als je het goed doet komt altijd eerst het voorwiel en dan het achterwiel.

* Land het achterwiel eerst. Dit is de beste manier om landingen op platte grond op te vangen.

* Om zo hoog mogelijk te komen spring je zo hoog mogelijk en vang je de fiets zo hoog als je kan op. Druk de fiets naar voren om ruimte te maken voor je zadel.

* Gebruik alles. Sommige rijders zijn niet agressief genoeg. Oefen om zo hard als je kan te springen. Het is het zelfde als springen zonder fiets. Hoe harder je je benen naar beneden druk hoe hoger je komt.

* Been spieren trainen. Hoe sterker je bent hoe hoger je kan komen!

* Krijg gevoel met je fiets. Een fiets is net een veer. Een kleine stijve fiets moet je snel bewegen. Bij een grotere, flexibele fiets moet je het frame, wielen en banden de tijd geven om op spanning te komen. Als je een mountainbike gewent bent zal je merken dat je op een BMX veel sneller moet zijn.

Succes :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Thnx kingjoop, dat typte wat lastiger vanaf een telefoon :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

@kingjoop: thnx voor je uitgebreide reactie. Ik ga ermee aan de slag
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

om even wat verwarring met de opmerking van AMR ten opzichte van mijn cheat opmerking weg te halen.. pre-loaden/landen doe je inderdaad met de hakken naar beneden.. vervolgens als je daadwerkelijk gaat springen draai je je voet meestal wat naar voren (alleen achterste voet is voldoende).. dit is niet veel anders dan dat je doen als je springt zonder fiets.. google voor de gein maar eens op foto's van jongens/dames die springen.. hier is goed te zien dat de neuzen door de regel vaak naar voren staan.. zorg er voor dat ze bij de landing wel weer met de hakken naar beneden staan.. 8)

Let wel! Je kan springen op 2 manieren.. je kan de sprong opvangen of je kan gaan voor extra hoogte/lengte. Als je erg hard gaat en de kans bestaat dat je over-springt dan hoef je je voeten dus niet naar voren te draaien.. want je drukt de fiets naar beneden en de opgaande beweging van de fiets zorgt er voor dat je fiets onder je blijft pakken.. want je drukt de fiets omlaag.. hierbij blijf je zelf laag wat ik hierboven schreef met pre-loaden en springen is voor als je hoger/verder wilt springen..

Meestal kan je aan de stand van de voeten zien hoe hard ze gewerkt hebben om de fiets omhoog te krijgen :D

hier een foto van mijzelf waarbij ik spring maar eigenlijk de fiets zo snel mogelijk weer aan de grond wil hebben. Hierbij set je jezelf niet af bij de launch en vang je de fiets op met je benen en blijven je pedalen onder je zitten.. je voeten kunnen dus in de normale "attack" huoding blijven staan;

Afbeelding


wil je dus meer hoogte of verder springen dan je de snelheid hebt (of de techniek nog niet perfect onder controle hebt) moet je zoals de bunny hop de fiets pre-loaden, hakken naar beneden en vervolgens springen.. om de fiets dan mee te trekken kan je je voeten wat naar voren draaien..

Afbeelding

ga maar stil staan en op 1 voet op de trapper en 1 op de grond.. til vervolgens de fiets op en draai je polsen wat naar voren.. de voet die op het pedaal staat moet naar achteren staan.. druk de neus van je voet wat naar beneden en probeer op die manier wat spanning op te bouwen tussen je stuur en pedaal en til de fiets de lucht in.. nu merk je dat je met je voet de fiets omhoog tilt.. dit is wat je doet als je springt.. :-D speel maar een beetje met de stand van je voet.. dan merk je hoe belangrank de stand van je voeten is 8)

op den duur is dit automatische me denk je er niet eens meer over na :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

Dit ligt voor 100% aan je techniek en heeft niks met goede of slechte schoenen en pedalen te maken.

Er zit maar 1 ding op, en dat is lekker veel door blijven rijden, je leert het vanzelf uit ervaring. Niet te veel nadenken, gewoon gaan.

Waar het mis gaat als je voeten los komen: je vliegt dan niet in dezelfde boog als dat je fiets vliegt. Juist door met flats te leren rijden krijg je meer fietscontrole en word je een betere rijder (de techniek die je jezelf hebt aangeleerd blijf je houden, ook als je weer terug stapt op SPD).

EDIT: en inderdaad, oefen ook vooral lekker veel met bunnyhops, die techniek zal je veel gaan helpen, ook op de trails.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Reactie van Kring Joop geeft genoeg punten om aan te werken.

Maar om het in het begin makkelijk te houden (heeft mij in ieder geval geholpen); continu denken, als ik niet trap, hakken omlaag duwen.
Fenix
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 2 oktober 2016, 17:21

Hier wordt ook de techniek om je voeten op je flatpedals te houden mooi weergegeven: http://www.mbr.co.uk/how-to-2/jump-control-style-350350" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Link van Fenix schreef:If you’re looking for the bike to follow you into the air — over a jump, drop-off, or during a bunnyhop — you’ll need to do the opposite and point your toes towards the ground, so you can scoop with your feet. It should feel like you’re hooking your toes under the pedals and pushing back. This will allow you to stick to the pedals and lift them with you when you go light in the air.
:-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Plaats reactie