Hoe omgaan met de vele "minihobbels" in Amerongen?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat Aurelius zegt, 1.70m en 29" gaat prima samen, en dat is eigen ervaring ;-)

Mocht je in de buurt van Tilburg komen ben je welkom om te komen kijken en proefzitten, mijn vriendin en ik zijn allebei 1.70m en hebben hier meerdere 29ers staan. Stuur maar een pb-tje in dat geval.

Wat ook nog een overweging kan zijn om de grootste klappen te verzachten is een verende zadelpen. De Cane Creek Thudbuster LT is erg goed. Niet goedkoop, maar wel duurzaam (meer als tien jaar in gebruik en nog steeds perfect werkend).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Ik ben ook de jongste niet meer, en heb ook een slechte rug. Toch kan ik me prima redden met een hardtail. Wat mij hierbij helpt is minimaal 2x in de week mijn "core" en schouders trainen. De bandenspanning laag houden. Tubeless rijden geeft daarbij wat meer marge. Een actieve houding op de fiets, en goed het terrein lezen. Zie je een oneffenheid, even uit het zadel. Zo filter je niet alleen de oneffenheden eruit, maar zorg je ook voor wat afwisseling in het bewegen.
Oh, en een clinic zou ik niet mee wachten. Daar kunnen ze je ook vanalles leren over je houding op de fiets.
Wanneer je wat meer ervaring hebt opgedaan ga je gewoon nog een keer voor het volgende niveau.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

En dan vergeet ik nog de grote wielen. Die filteren best veel kleine oneffenheden weg die je met een 26" fiets wel goed voelt.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Tussen redden en comfort zit ook een verschil.

Ik red ook 100km op de Heuvelrug op een HT, maar comfortabel is het niet.
Aan topicstarter de keus wat hij wilt.

Voor een wekelijks rondje Amerongen op tempo zou ik een HT pakken, maar als je vaker langere afstanden rijdt komt toch de factor comfort meer naar voren.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toevallig gisteren en eergisteren Amerongen en Leersum gereden met de hardtail, de fully is even buiten gebruik :(

Maar het viel me niet tegen. Alleen de stukken waar de snelheid wat hoger ligt en je de grotere remknippen tegenkomt zijn wat lastiger omdat de boel dan flink gaat stuiteren. Dan blijft een -goed afgestelde- fully een stuk rustiger.

Ik had er een dropper in zitten en heb veel met het zadel ietsje lager gereden (1"). Maar nodig is dat niet, dus als comfort zwaarder weegt blijft de verende zadelpen die ik eerder noemde een prima optie. Zolang je zit benaderd die het comfort van een fully (met niet teveel veerweg).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

mooi de verschillende ervaringen , ik ben gisteren met mijn HT in lagevuursche en zeist geweest , eerste rondje op redelijk harde banden gereden , bij het tweede rondje de bandenspanning verlaagd , weet niet excact hoeveel, maar op het oog wat " verend" , rondje twee gereden en merkte zeker wat meer comfort qwa stuiteren.
Daarna fietsen opgeladen en naar zeist , daar wederom rondje gereden ,maar nu op de lagere bandenspanning, en was verrast bij het " comfort" en handeling , aangezien zeist mijn " vaste" rondje is .
Bandenspanning maakt op een HT zeker wat uit .

Nu wil altijd een fully erbij hebben en was opzoek gegaan , en is wel wat keus , ik zie ze geleverd worden op 27,5 inch en 29 inch banden , met een veerweg van 120mm voorzijde , Wat is nu beter ? , ik benzelf meer van het "spelen" op de fiets en ook van wat " gooi en smijt" werk , is dan de 27,5" fully beter ?, of toch gewoon voor een 29" gaan .
(misschien een mooi winter projekt : alles zelf opbouwen)
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is je rijstijl vooral met de wielen aan de grond (en wat kleine sprongetjes) denk ik dat 29" toch wel voordelen biedt tov kleinere wielen: beter rollen, meer grip in bochten en bergop, tikje comfortabeler.
Wil je serieus gooien en smijten (en da's wat anders dan gewoon de sprongetjes meepikken in Amerongen want dat kan met elke fiets) bieden kleinere wielen wel voordelen.
Maar minstens zo belangrijk als de wielmaat is het type fiets. Veel 29ers zijn wat meer xc-gericht maar er zijn ook hele capabele 29er fully's als het op het ruigere werk aankomt...

Het lijkt er momenteel een beetje op dat alles behalve xc-racing beter met 27,5" gaat dan met 29" maar dat is imo onzin. Vooral marketinggeleuter om weer wat meer nieuwe fietsen te kunnen slijten aan degenen die dat allemaal voor zoete koek slikken.
Maar dat zijn natuurlijk altijd de anderen, wij weten wel beter ;-) :D

Samengevat: kijk vooral naar het type fiets en of het gebruiksdoel en de geo daarvan overeenkomt met jouw manier van rijden & smaak. Wielmaat is minder belangrijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mee eens: wielen veel van de grond, 27,5" (zeldzaamheid in vlak Nl...), en anders 29". Daar kun je in heel Nl prima mee uit de voeten.
Heuvelrug heeft parcoursen met heerlijk lopende (kom)bochtjes, goed onderhouden, geen diepe geulen, stenen, worteltrappen etc., geen gooi/smijt/downhill parcoursen. Veel flow juist! 29" ideaal, op HT en fully.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MTE schreef:Een hoop reactie's en gezichtspunten. Bedankt.


Terecht advies om eerst een fysio consulteren, sterker nog, ik ben zelf fysio. Natuurlijk heb ik met mijn collega en behandelend ft overlegd, meer om te checken of ik iets over het hoofd zie. De strekking is "kijk maar of het lukt". Zware klappen op de wervelkolom zijn niet handig (pleit dan misschien toch voor een fully), dus springen e.d. zal ik niet doen, (te) hard rijden ook niet. Mijn ervaring is dat doorgaans artsen e.d. erg vanuit hun eigen perspectief praten en dus mountainbiken (iedereen kent de filmpjes en foto's met grote sprongen) acuut afraden. Sterker nog, mijn reumatoloog adviseerde mij zo'n 8 jaar geleden om over te stappen op een electrische fiets en dat 10 km fietsen lang genoeg is. Laatst nog een lang weekend gefietst in Twente, 3 dagen van 80 km met bepakking en zonder noemenswaardige problemen. Ik weet redelijk goed wat ik aankan en wat trainbaar is. Mountainbiken was een uitprobeersel, maar heeft op vakantie geen problemen gegeven.
{Moest hier even wat posts bijlezen, had dit topic even niet meer gevolgd}

Heb je quote even wat ingekort MTE, want om deze ene alinea gaat het mij even; ik vond dit toch wel grappig, dat je eerst de vraag stelt omtrent techniek op de bike en de effecten die het biken op je lichaam hebben en dat je daarná pas na een aantal posts 'openbaart' dat je zelf fysiotherapeut bent... 8)

Daardoor rijst bij mij de vraag, gewoon even uit nieuwsgierigheid: heb je dat bewust gedaan, om 'gekleurde' antwoorden te voorkomen, of vond je het er gewoon niet toe doen in je vraagstelling? Kan me namelijk zo voorstellen dat je als fysiotherapeut wel eens fietsers met klachten behandelt, wielrenners dan wel mtb-ers, of collega's hebt die daar ervaring mee hebben?
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

MTE, ik heb artrose in lage onderrug en in mijn linkerknie en kreeg de "opdracht" van de orthopeed om te gaan fietsen in een licht verzet om mijn spieren sterker te maken. In eerste instantie gestart onder begeleiding van fysio in een sportschool om vervolgens toch, eigenwijs als ik ben, een mtb te kopen. Een HT 27,5 inch (ik ben 1.62), achteraf met de kennis die ik nu heb, was ik voor een 29 inch gegaan. Juist om het rollen over oneffen terrein makkelijker te maken. Ik heb wel een fietsmeting laten doen en dat heeft zeker geholpen. De fiets staat nu voor mij goed afgesteld met flatpedals zodat ik ook mijn knie kan verplaatsen op de pedalen. Ik merk dat als mijn zadel ook maar een cm lager zit, ik last krijg van mijn rug. zo precies komt het dus!
Juist door het fietsen zijn mijn spieren in benen en rug sterker geworden waardoor ik nu ook weer langer kan lopen met mijn honden.
En het staan op de pedalen kost in eerste instantie veel energie maar naarmate conditie wordt opgebouwd, gaat dat ook beter en kun je de hobbels beter "uitzitten". Kwestie dus van ervaring opdoen en conditie kweken en volgens mij kan dat ook prima op een HT, mits goed op je lichaam afgesteld!
MTE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 13:27

Wiel-Maat schreef: Daardoor rijst bij mij de vraag, gewoon even uit nieuwsgierigheid: heb je dat bewust gedaan, om 'gekleurde' antwoorden te voorkomen, of vond je het er gewoon niet toe doen in je vraagstelling? Kan me namelijk zo voorstellen dat je als fysiotherapeut wel eens fietsers met klachten behandelt, wielrenners dan wel mtb-ers, of collega's hebt die daar ervaring mee hebben?
Eerst jouw vraag ;-)

Ik vond het er eigenlijk niet toe doen in de vraagstelling. Met name omdat mijn man die hobbels ook niet echt prettig vond. En in Italië de rij-ervaring op een fully anders was.

En, geen collega's (die ik ken dan) die MTB'en. Voornamelijk voetballers/hardlopers. En ja, ik heb wel eens fietsers behandelt, maar óf dat waren niet-fiets gerelateerde klachten óf de categorie "minder sportief en 50+" en tijdens het fietsen gevallen (met alle vervelende consequenties van dien).
MTE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 13:27

Ik ben inmiddels bij een lbs in de buurt hier geweest en uiteraard het verhaal gedaan. Deze man vond dat fully's prima in Nederland konden, zeker in Amerongen en dat het comfort stukken beter was. Hij raadde een Cube Stereo aan. Weet even niet meer precies welke, maar de goedkoopste van iets van 1700, daarna 2000 etc. Ook een fully van Scott was een optie, die lag in prijs nog iets hoger.
Ik heb er nog niet op gefietst, mijn maat was er niet, maar zijn vrouw heeft er één, dus dat kan geregeld worden. Ik zag wel dat de maatvoering voor de Cube 19 inch vanaf 168 cm is. Dat zal waarschijnlijk even afwachten worden, aangezien ik meestal een maat kleiner heb dan iedereen in eerste instantie denkt.

Ik ga in ieder geval ook nog langs een andere lbs en eens kijken wat die adviseert.

@ Kermit: bedankt voor het aanbod om bij jou even te komen proefzitten. Tilburg is niet in de buurt, maar ik houd het zeker in gedachten.

Die verende zadelpen is natuurlijk ook een optie. Hij zal alleen niet tegen die hobbels helpen, want daar sta je op je trappers. Maar wat jullie zeggen, een goed afgestelde MTB doet wonderen en dan zou de combinatie HT + verende zadelpen een hele goede zijn.
Voor ons zit ook nog een stukje twijfel over de vakanties. Waarschijnlijk gaan we in de zomer weer naar de Alpen en je eigen fiets mee is toch wel fijn. Gaan we het daar redden om op HT's te fietsen of toch niet.
MTE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 13:27

sjuutje1969 schreef: Ik heb wel een fietsmeting laten doen en dat heeft zeker geholpen. De fiets staat nu voor mij goed afgesteld met flatpedals zodat ik ook mijn knie kan verplaatsen op de pedalen. Ik merk dat als mijn zadel ook maar een cm lager zit, ik last krijg van mijn rug. zo precies komt het dus!
Juist door het fietsen zijn mijn spieren in benen en rug sterker geworden waardoor ik nu ook weer langer kan lopen met mijn honden.
En het staan op de pedalen kost in eerste instantie veel energie maar naarmate conditie wordt opgebouwd, gaat dat ook beter en kun je de hobbels beter "uitzitten". Kwestie dus van ervaring opdoen en conditie kweken en volgens mij kan dat ook prima op een HT, mits goed op je lichaam afgesteld!
Mijn ervaring bij mijn trekkingfiets is ook dat een cm al veel verschil uitmaakt. Fijn dat je gemerkt hebt dat "oefening kunst baart". Dat verwacht ik ook, maar er is een soort omslagpunt. Wij zijn zo'n 50 minuten onderweg om in Amerongen te komen. Als je dan maar een half uur tot een uur kunt fietsen zit je voor ons gevoel naar verhouding te lang in de auto. Ik hoef ook niet elke week te mtb'en, dus dat maakt de leercurve ook al wat trager.
MTE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 13:27

edkars schreef:Ik ben ook de jongste niet meer, en heb ook een slechte rug. Toch kan ik me prima redden met een hardtail. Wat mij hierbij helpt is minimaal 2x in de week mijn "core" en schouders trainen. De bandenspanning laag houden. Tubeless rijden geeft daarbij wat meer marge. Een actieve houding op de fiets, en goed het terrein lezen. Zie je een oneffenheid, even uit het zadel. Zo filter je niet alleen de oneffenheden eruit, maar zorg je ook voor wat afwisseling in het bewegen.
Oh, en een clinic zou ik niet mee wachten. Daar kunnen ze je ook vanalles leren over je houding op de fiets.
Wanneer je wat meer ervaring hebt opgedaan ga je gewoon nog een keer voor het volgende niveau.
Afwisseling in bewegen is bij mtb'en heel fijn voor mij. Coretraining doe ik al zo'n 20 jaar in allerlei vormen. Schouders zijn wat lastiger en hebben zeker een hoop aan kracht ingeboet, wat moeilijk bij te trainen is. Maar ik vind het wel fijn dat je aangeeft dat het voor jou helpt. Motiveert mij om de schouderoefeningen weer even wat structureler op te pakken.
Met een eigen fiets kun je idd wat meer experimenteren met bandenspanning, dus tegen de tijd dat het zover is, ga ik mij daar in verdiepen.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Het enige dat ik toe wil voegen aan de vele verstandige dingen die in deze draad al geschreven zijn, is dat hobbeligheid en de mate waarin je daar last van hebt, volgens mij ook voor een groot deel een subjectieve ervaring tussen de oren is, helemaal los van fietskenmerken en rijtechniek. Stel je fietst een rondje van 20 kilometer, waarvan 1 kilometer vrij hobbelig is. Sommige mensen herinneren zich dan na afloop vooral die ene oncomfortabele kilometer, terwijl anderen juist focussen op de goedlopende rest. Het heeft ook te maken met wat je gewend bent en dus als normaal beschouwt.

Mijn ervaring met wisselen naar fietsen met minder vering (van fully naar hardtail en ook helemaal rigid), is dat het eerste dat opvalt, is dat je die vering op veel minder stukken nodig hebt dan van tevoren gedacht. Iets soortgelijks geldt trouwens voor versnellingen: de stukken dat je die kleine verzetten echt nodig hebt zijn er veel minder dan je had verwacht (ik woon in Zuid-Limburg). Zo kan een rit paradoxaal genoeg vlakker lijken als je minder versnellingen hebt. En ook minder hobbelig met minder vering!
Plaats reactie