Spd of click'r

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
JeroenPl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 22 augustus 2016, 13:43

Op zoek naar een goede fiets is 1 ding, maar dan nog de pedalen en schoenen. Ik ben een beginnende mtb-er en heb vroeger (lang, lang geleden) touclips op mijn racefiets gehad, met andere pedalen heb ik geen ervaring,.

Ik heb wel het idee dat ik vast wil zitten met mijn schoenen, maar omdat ik nog niet zo zeker ben, twijfel ik tussen spd en click'r. Click'r klinkt ideaal omdat het als spd werkt, maar makkelijker los gaat. Dat spreekt mij wel aan. Clickr voor het eerste of tweede jaar en later als alles goed bevalt wellicht over naar spd. Maar is dat ook een goede keuze?

Zo ja, shimano heeft speciale clickr schoenen, die mij niet erg aanspreken. Kan je ook een gewone spd schoen op een clickr pedaal gebruiken, of verlies je dan ergens een voordeel van clickr? Ik vind zelf een meer standaard schoen zoals shimano shm089 wel aardig. Kan je op zo'n standaard schoen ook gewoon lopen of loop je dan ook op je metalen verbinding?
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

De click'r pedalen werken met multi release cleats.
Deze werken ook met gewone spd pedalen.

Of de spd schoenen op de click'r passen weet ik niet maar het lijkt me wel.
Het enige verschil is de verminderde veerspanning zoals ik kan lezen
JeroenPl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 22 augustus 2016, 13:43

Dat begreep ik ook, het zou 60%minder moeite kosten om los te komen dan een spd. Ik lees op internet trouwens dat sommigen clickr pedalen nemen, maar dan met andere cleats, die maar op 1 manier los gaan.

Voordeel zit dus qua pedaal in het makkelijker los kunnen gaan. Maar ik snap niet waarom er speciale clickr schoenen zijn. Waarmee verschillen die met gewone spd schoenen.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

De click'r schoenen zijn bedoeld voor trekking en toeren. Die lopen makkelijker.

Spd's zijn absoluut geen wandelschoenen een 100m lopen lukt wel maar daarna ga ze toch wel vervelend worden vanwege de stijve zool..

Die one way cleats zijn een euro goedkoper :wink:
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Spd staat los van welke zool je gebruikt en hoe goed je ermee kunt lopen; ik heb nog ergens wandelschoenen met Spd ;)

TS; Niet te druk om maken, gewoon doen; lijkt even lastig, in het begin wat oefenen, na een paar ritjes gaat het als vanzelf.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Clickr's spelen in op angst, da's een onnodig, slechte raadgever.
Gewoon met Shimano SPD beginnen, en dan de laagste veerspanning kiezen, ben je in 1x klaar.
Prima werkend systeem, ben je in no time aan gewend.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

aurelius schreef:Clickr's spelen in op angst, da's een onnodig, slechte raadgever.
Dat is precies wat ik ook dacht. Ik rij zelf niet meer met SPD maar zoals Aurelius en anderen ook zovaak zeggen gewoon doen, binnen no time wen je eraan.
JeroenPl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 22 augustus 2016, 13:43

ok... advies is dus gewoon SPD. dat maakt de keuze ook meteen een stuk breder. zowel qua pedaal als schoen. Maar daar kom ik wel uit... beetje op gevoel.

dank!
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Hier ook een beginner, na de eerste paar ritjes op normale pedalen een set SPD schoenen gekocht om dat te ervaren. Daarbij gekozen voor de 'multi release' variant cleats.
Heb de veerspanning ook erg laag staan en nog geen problemen gehad. Wel een paar 'momentjes' maar kwam altijd op tijd los om een voet op de grond te krijgen. :-q
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

En een keer op je snuit gaan is ook niet erg, dat hoort erbij ;)
JeroenPl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 22 augustus 2016, 13:43

done... spd pedalen en schoenen gekocht... nu moet ik wel. Ben benieuwd.
Plaats reactie