In NL is idd alles te rijden op een HT (zelfs zonder geveerde vork is bijna alles te rijden). Of je daarmee sneller bent is een tweede.... Verder is comfort ook nog iets dat meespeelt..Wiel-Maat schreef:MTE voor het geval je niet bekend was met de term LTHT zoals Kapitein Iglo hier noemt: long travel hard tail, dwz met een voorvork met iets meer veerweg, v.a. 120 mm en meer (waar de gewone HT's 100 mm veerweg hebben).
Tja en het fenomeen fully... is in Amerongen en de rest vd UH idd echt niet nodig zoals o.a. Suravida hier aanhaalt; eerder haal je het uit techniek en een goed afgestelde fiets. Bij een fully gaat door de achtervering toch ook wat energie verloren waarmee je dus wat aan snelheid verliest (kan verliezen, ook afhankelijk van de afstelling). Nou is dat voor jou misschien niet meteen een essentieel punt, maar het is over het geheel genomen de vraag of het comfort van een fully op de UH opweegt tegen de meerprijs/gewicht enz. Want een fully is dan ook weer geen vrijbrief om de hele rit maar lekker te blijven zitten natuurlijk.
Met name bij langere tochten ben je met een fully minder snel moe; op mijn volledig ongeveerde fiets ben ik in de regel minder snel als op mijn fully, zeker als de route iets technischer is. Én ik kom veel "frisser" van de fiets af!
Nr 1 en nr 2 gisteren in Rio reden beide op een fully... Of een fully dus nog langzamer is en veel energie kost vraag ik me af. Ik denk dat een goed afgestelde race-fully op vrijwel alle parcoursen / routes sneller is dan een hardtail.