Hoe omgaan met de vele "minihobbels" in Amerongen?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MTE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 13:27

Zoals ik in het voorsteltopic heb aangegeven ben ik een beginnende mtb'er. We hebben in NL inmiddels twee keer de route in Amerongen gefietst op twee verschillende hardtail huurbikes. Waar ik (en mijn man) met name moeite mee heb zijn de vele kleine hobbels in de zandpaden. Ik blijf wel op mijn fiets "zitten" ;-), maar de klappen vind ik te hard en rem dus inmiddels waar mogelijk af.
Wij vroegen ons af, heeft iedereen daar last van? Is het gebrek aan ervaring/techniek? Heb je met een fully minder last?

In Italië hadden we fully's gehuurd, maar daar is natuurlijk ook andere ondergrond, dus dat is lastig vergelijken. Daar hebben we ook een beginnersworkshop gedaan, dus we hebben wel enige basiskennis.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je geeft het antwoord zelf al: niet blijven zitten! Het is geen wielrennen ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Goede voorvork die goed is afgesteld en banden op de juiste niet-hoge druk doen al wonderen. Daarnaast juiste fietstechniek, dus uit het zadel.
Met mijn 100mm fully vond ik de Utrechtse Heuvelrug laatst een zeer goed geprepareerde racebaan, van bobbels geen last gehad, ze waren me niet opgevallen. Zegt veel over verschil hardtail vs fully...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Staan is wel het toverword idd. je lichaam fungeert dan als vering.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
MTE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 13:27

Ik had zitten tussen aanhalingstekens geplaatst, met de bedoeling aan te geven dat ik niet van mijn fiets stuiter. Ik zit dus niet, maar sta netjes op de trappers.
Ik weet dat ik iets meer gevoelig op klappen/duwen/dreunen reageer door een vroeger ongeluk, maar mijn man had er ook last van.

Vering instellen bij een huurbike lijkt mij wat lastig. Je krijgt gewoon een fiets mee, blijkbaar afgesteld op een gemiddeld gewicht.

Ik begrijp van jullie dat een (goed afgestelde) eigen fiets wonderen doet ;-). Ik had interesse in een hardtail, maar door de ervaringen in Amerongen zit ik toch aan een fully te denken.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Op de fiets staan, doe je natuurlijk met licht gebogen benen en gebogen armen zodat deze ook als vering dienen, ook is het zo, hoe harder over de kuilen, des te minder je stuitert (maar ook vaker de bocht niet meer haalt)
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Fully op amerongen is absoluut onnodig. Ik zou eerst aan je fiets techniek werken voordat je investeert in een fiets die jouw rijfouten oplost. Van starten op een fully is nog nooit iemand beter gaan fietsen. Ik rij zonder enige vering al mijn rondjes op de Heuvelrug en niet eens zo heel erg langzaam ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

Voor je armen is een voorvork vering genoeg. Een fully is natuurlijk wel heel leuk speelgoed, maar in Nederland niet beslist nodig. Het merendeel gedeelte moet je toch staand zien op te vangen. En een goed punt is ook de bandenspanning. Als deze te hoog is stuiter je overal
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Wat o.a. Suravida & TedH schrijven.
En je wielen/banden tubeless maken helpt ook aardig. Kan je de banden spanning nog lager maken zonder dat je last hebt van lek rijden. Geeft goede vering en meer tractie.

Groeten, Remco
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Een fully is zo geweldig op Amerongen. Ik zou niet meer terug willen naar hardtail.
Ik weet niet wat voor "beperkingen" je hebt door je ongeluk maar kan me zo maar voorstellen dat je daar nog meer plezier aan gaat beleven.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik kijk ook wel eens jaloers naar de fullyrijders hoor. Zeker aan het eind wanneer de beentjes toch wat moe worden, na pak 'm beet 60km hobbeltrail... Om dan even te kunnen blijven zitten zou ook wel lekker zijn. Maar ik ga voorlopig niet terug naar HT. Dan liever een LTHT.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MTE voor het geval je niet bekend was met de term LTHT zoals Kapitein Iglo hier noemt: long travel hard tail, dwz met een voorvork met iets meer veerweg, v.a. 120 mm en meer (waar de gewone HT's 100 mm veerweg hebben).

Tja en het fenomeen fully... is in Amerongen en de rest vd UH idd echt niet nodig zoals o.a. Suravida hier aanhaalt; eerder haal je het uit techniek en een goed afgestelde fiets. Bij een fully gaat door de achtervering toch ook wat energie verloren waarmee je dus wat aan snelheid verliest (kan verliezen, ook afhankelijk van de afstelling). Nou is dat voor jou misschien niet meteen een essentieel punt, maar het is over het geheel genomen de vraag of het comfort van een fully op de UH opweegt tegen de meerprijs/gewicht enz. Want een fully is dan ook weer geen vrijbrief om de hele rit maar lekker te blijven zitten natuurlijk. :wink:
MTE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 13:27

Bedankt voor jullie reacties.
Aan de bandenspanning had ik nog niet gedacht. Geen idee ook hoe die fietsverhuurders daarmee omgaan, maar ik merk zelfs op mijn trekkingfiets dat het uitmaakt.

Ik probeer zoveel mogelijk op de fiets te staan met gebogen armen en benen. Ik merk ook dat dat op de ene fiets makkelijker gaat dan de andere. Op sommige fietsen ga ik eerder met mijn armen gestrekt zitten. Naar mijn idee komt dat door een lengte van de bovenbuis en eventueel voorbouw. Al realiseer ik mij dat ook de zadelpositie uitmaakt. Ik heb een voorkeur op iets korter, meer rechtop te zitten om een te grote knik in mijn nek te voorkomen. Dit geeft namelijk bijna gelijk klachten en is die houding is dus niet vol te houden.

Bij die hobbels heb ik ook de neiging om mij schrap te zetten, dus ik vermoed dat ik mijn armen dan ook gestrekt houd. De eerste huur-MTB in NL had een zeer beroerde voorvering, waardoor ik gelijk polsklachten had, die nog niet over zijn. Dit soort dingen wil ik natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen.

De keuze om vooralsnog huurfietsen te gebruiken is enerzijds financieel, maar ook om te kijken of MTB'en in NL echt leuk is, of het fysiek vol te houden is en om verschillende bikes uit te proberen. Maar jullie commentaar en de opgedane ervaringen maken wel dat de beslissing om een eigen fiets te kopen misschien toch wat eerder moet vallen.

Hoogstwaarschijnlijk blijven we niet alleen in NL. Duitsland en Ardennen zijn natuurlijk wat makkelijker bereikbaar in een lang weekend. In de zomer gaan we zeker de bergen in en willen we ook mountainbiken. Afgelopen zomer in Noord-Italië waren S1 routes goed te doen voor ons. S2 lukte soms ook (paadjes langs afgrond), soms ook niet (langere steilere stukken met veel rots). Voor ons moet het fietsen leuk zijn, van de natuur genieten, af en toe een technisch stukje is okee, maar een mooie tour maken staat voorop. Klimmen vind ik ook leuk, dus liftgebruik is niet noodzakelijk.
Met dit in gedachten weten we ook nog niet of we in het buitenland toch voor huren kiezen of liever eigen fietsen meenemen.

Door het ongeluk heb ik ernstige artrose in met name mijn nek en lage rug gekregen. De rest van de wervelkolom is ook niet helemaal okee, maar geeft minder klachten. Schouders zijn wat beperkt door niet herstelde frozen shoulders. Op zich kan ik "alles", ben redelijk goed getraind en sterk, maar een goede fietshouding (en geschikte fiets) is voor mij wel belangrijk.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Als ik je verhaal zo hoor nek- en rugklachten), zou ik neigen naar een fully.

Zou ook eens nadenken over een (goede)fietsmeting voor een MTB, wat mij betreft de beste upgrade die je aan een fiets kunt doen. Liever een goedkopere alu, goed afgestelde fully, dan dit geld besparen in een duurdere carbon-variant.

Zou ook een clinic adviseren in Nederland, heb zelf goed ervaringen met mtbclinic.nl, zij hebben fullies als hardtails in de verhuur, en je zou je ook door hen bij zo'n clinic kunnen laten adviseren.

Succes!
MTE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 13:27

Wielmaat was mij net even voor ;-).
Ik had al even gegoogled wat LTHT betekende.
Op vakantie viel mij inderdaad op dat de fully op asfalt en bergop minder lekker fietste, alsof er nog wat vering in zat.
Snelheid maakt voor mij niet echt uit, gewicht vind ik iets essentiëler, prijs ook ;-). Mijn insteek bij een fiets is altijd "hoe minder er stuk aan kan gaan/hoe makkelijker het onderhoud, hoe beter", dus dat pleit voor een HT. Daarnaast zou ik op een HT nog een bagagedrager kunnen monteren voor het geval we op vakantie een meerdaagse toch willen maken. Op een fully lijkt mij dat heel vervelend fietsen.
Plaats reactie