Schwalbe TLE en TLR

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

Er zal op dit forum heus wel al veel over geschreven zijn, maar na 2 uur spitwerk hier incl. de zoekmachine, geef ik het op en stel ik mijn vraag hier maar weer.
IK heb nog geen 3 weken geleden mijn fiets gekocht , en hij is tubless.
Voorop Nobbynic (TLE) ik denk tubeless easy.
Achter ligt een racing ralph (TLR) ik denk tubeless ready.
Nu kan ik niet vinden wat het verschil is , zelfs niet op de site van Schwalbe , daar spreken ze alleen over TLE.
Welke is beter?

Nu wil ik met meerdere/verschillende buitenbanden (naar gelang het weer en terrein) gaan rijden.
Ik wil nog een hans damf aanschaffen, maar ik heb 26 inch en 2.25 breed.
Overal verkopen ze alleen maar 2.35 hans damf.
Passen die op een 2.25 brede velg? mijn gevoel zegt van niet , maar ik meen me te herinneren dat hier is verteld is dat dat wel gaat.

Het liefste wil ik vittoria Morza en de Goma kopen, maar dat vind ik helemaal moeilijk om aan mijn maten en tubeless online zijn te verkrijgen.
Als ik het goed begrijp moet ik naar een dealer(voor mij 25 Km verderop) die banden bestellen, met waarschijnlijk een veel duurder kosten plaatje dan online!!
Of heeft iemand toch online dezelfde maten en type weten te kopen?

Alweer een hoop vragen waarvan waarschijnlijk alles al is geschreven hier , maar ik vind het even niet terug op het forum.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Kijk ff hoeveel ruimte je in je achterbrug nog over hebt tussen frame en band. Dat is van belang voor de 2.35. Als je die alleen voor wil monteren dan zal dat prima gaan.

Denk ook ff aan latex als je tubeless wil blijven rijden

https://www.rosebikes.nl/artikel/vittor ... aid:867307" onclick="window.open(this.href);return false;

Tnt is tube no tube dus voor beide geschikt
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

TLE is een nieuwe naam bij Schwalbe waarbij de wangen beter luchtdicht zijn. De oude TLR was meer een oude draadband met poreuze wangen en een UST hiel.
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

niels.o schreef:Kijk ff hoeveel ruimte je in je achterbrug nog over hebt tussen frame en band. Dat is van belang voor de 2.35. Als je die alleen voor wil monteren dan zal dat prima gaan.

Denk ook ff aan latex als je tubeless wil blijven rijden

https://www.rosebikes.nl/artikel/vittor ... aid:867307" onclick="window.open(this.href);return false;

Tnt is tube no tube dus voor beide geschikt
:-q Super ik heb nog nooit van die shop gehoord. Ja Bij nat weer hier in Limburg en de ardennen hans dampf voor en nobby nic achter . ah prima moet dus kunnen.Maar vanaf nu worden het toch Vittorias.
Van de latex weet ik maar ik heb mij daarin nog niet in verdiept , schijnt ook nog verschil in te zitten? :-?

Thanks nu weet ik ook wat het verschil is tussen TLE en TLR, alhoewel ik dat niet verwacht had omdat op beide banden evo line en double protection staat.
Maar goed niet voor niets dat ze op de site van Schwalbe alleen nog maar over TLE spreken :-q
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Latex zit verschil in ja..

Ik ben te spreken over het papje van joe's
Maar dat is verschillend per persoon
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bij echt nat weer zou een Hans Dampf voor niet m'n voorkeur genieten, dingen lopen redelijk snel vol wat voorop funest is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

cheeta schreef:Bij echt nat weer zou een Hans Dampf voor niet m'n voorkeur genieten, dingen lopen redelijk snel vol wat voorop funest is.
Helemaal mee eens!
StAlTiCa
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

En om nog wat opheldering te geven over band en velgbreedte;

Banden maten worden gegeven met omtrek diameter en breedte, bijvoorbeeld; 26" omtrek en 2.35" breedte.

Velgen worden ook gegeven met een omtrek diameter en breedte. Zo.heb je bijvoorbeeld een 27mm brede velg met interne breedte van 23mm.

Op een velg kunnen heel veel breedtes banden. Het is dus niet zo dat op je velg die je nu hebt alleen 2.25 banden kunnen, er kunnen ook smalle 2.0 of brede 2.5 banden op (waarbij je bij de laatste mag afvragen hoe goed dat nog rijdt, een te brede band op een velg wordt heel rond)
Kies dus een niet een té brede band. Daarnaast is de ruimte om je banden belangrijk. Een bredere band vraagt natuurlijk meer ruimte in je frame en vork :wink: :-q
Laatst gewijzigd door datang op vr 19 augustus 2016, 09:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

datang schreef:Banden maten worden gegeven met omtrek en breedte, ...
Uhhh, nee...
datang schreef:Velgen worden ook gegeven met een omtrek en breedte.
Uhhh, nee...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

En waarmee dan wel? :-D

Edit:

Hoo nou haal ik het ook door elkaar. Diameter natuurlijk :-{

Bedankt cheeta
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

Maar ik kan dan wel IETS bredere of smallere banden erop leggen?

Hans Dampf niet voor? :o
Ik heb hier ooit eens gelezen dat je bv: niet dezelfde banden (Bv nobby nic voor en achter) moet liggen.\
En dat je voor een band met ietsje meer grip moet leggen.
Dus ik dacht Dampf voor en nobby nic achter.
En met de Vittorias de Morza en de Goma :(
Maar nu weet ik het niet meer :-{

Tips met bandekeuze en waarom van harte welkom :-q
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik zou niet inzien waarom je niet met 2 dezelfde banden kunt rijden. Je moet op banden rijden die goed zijn voor die omgeving en/of waar je je lekker op voelt.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

laatbloeier schreef:Tips met bandekeuze en waarom van harte welkom :-q
Daar is al een compleet topic over volgeschreven;

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =4&t=60917" onclick="window.open(this.href);return false;

De ene band is de andere niet. Wat goed werkt op zandgrond kan in zuid Limburg een band zijn die vol loopt met modder. Het is heel moeilijk om advies hierover te geven. Vandaar ook de wisselende reacties.
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

Real Epic '89 schreef:
laatbloeier schreef:Tips met bandekeuze en waarom van harte welkom :-q
Daar is al een compleet topic over volgeschreven;

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =4&t=60917" onclick="window.open(this.href);return false;

De ene band is de andere niet. Wat goed werkt op zandgrond kan in zuid Limburg een band zijn die vol loopt met modder. Het is heel moeilijk om advies hierover te geven. Vandaar ook de wisselende reacties.
Ja klopt ik heb er gisteren al 2 uurtjes in liggen te spitten , het zijn 52 pagina's
en ik heb moeite om mijn concentratie en geduld erbij te houden.

Mij is idd opgevallen dat de meningen sterk uiteen lopen per band , ik ben bang dat ikzelf idd moet uitvinden welke banden ik het meeste vertrouwen uithaal.
Maar het probleem is natuurlijk de prijs van tubeless banden , ik zal ze een voor een moeten aanschaffen , daarom zou het toch handig zijn als bepaalde banden met veel grip er meerdere keren positief uit zouden springen.

Kort samengevat is dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik zie dat je uit Susteren komt. Rij je vaak hier in het heuvelland of meer naar het noorden op zandgrond?
Plaats reactie