Eindelijk weer mountainbiken,...

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Scorpius
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 6 augustus 2016, 01:47

Als beginner, of her-opstapper na heel veel jaar, plaats ik mijn eerste bericht hier met een kleine introductie en een paar vraagjes.


Om te beginnen heb ik een weekje geleden een account aangemaakt voor dit forum nadat ik na vele jaren weer eens een mountainbike heb aangeschaft. De reden om de conditie en beenkracht weer op een beetje niveau te brengen. Is wel nodig want in vergelijking met vroeger is het nu om te huilen.

Ik wil de aanschaf van de nieuwe Gitane Rocks 3.0 geen impuls aankoop noemen maar achteraf was het misschien verstandiger om eerst dit forum goed door te lezen (zoals ik nu de afgelopen week heb gedaan) en dan pas een mountainbike te kopen :roll: . Maar goed, dat is nu te laat. Hoewel ik denk dat ik met deze Gitane de komende tijd best wel wat lol kan gaan hebben en mocht het zo zijn dat het mountainbiken vaak beoefend gaat worden en het fietsje het niet meer aankan heb ik thuis een goed excuus om een duurdere te mogen aanschaffen.

De tijd dat ik vaak op de fiets zat gaat naar meer dan 20 jaar terug. Nooit wedstrijden of in clubverband gereden maar ik zat wel veel op de fiets en ieder onverhard stuk, bouwgrond, heuvels, etc. wist ik wel te vinden waar ik toen woonde. Ik moet ook zeggen dat het in die tijd wat makkelijker was (voor de randstad dan). Tegenwoordig wordt alles afgesloten of er staat wel weer een verbodsbord. Gelukkig zijn er dan weer wel speciale mountainbikeroutes die redelijk makkelijk zijn te vinden door te zoeken op internet. (was 20 jaar geleden wel anders :-D )
Hopelijk weet ik het vast te houden en kan ik het mountainbiken wat fanatieker gaan beoefenen, al dan niet in groepsverband. Ik ben nu 43 jaar en woon in Vijfhuizen (ligt tegen Haarlem aan).


Dan een paar vraagjes.

Als ik het zo kan inschatten is de Gitane Rocks 3.0 in prima instapmodel. Natuurlijk zit die aan de onderkant van wat nog redelijk is maar daar was de prijs ook naar. Toch, wat bij mij opkwam. Is het niet zo wanneer je stap voor stap duurdere spullen op deze fiets zet je een prima basis hebt om wat langer door te kunnen gaan met de Rocks 3.0 voordat je iets beters moet gaan kopen? Of zie ik iets over het hoofd?

Andere vraag. Voorrem is bijzonder matig. Er zat wat vettigheid op de rem maar na ontvetten was er geen verbetering. Kan het zijn dat die troep in de blokjes trekt en niet meer is te verwijderen?

Laatste vraagje. Misschien een hele stomme vraag. Is die voorvork wel stevig genoeg voor wat ruwer terrein? Ik ben een beetje bang dat je 'krak' zegt. :o




Afbeelding
Met deze fiets dacht ik helemaal het mannetje te zijn maar na een week hier de nodig informatie te hebben opgedaan is dat behoorlijk weggezakt. :lol:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Er is geen enkele reden om te denken dat je op die fiets geen lol zou kunnen hebben. Als je het forum zou mogen geloven moeten we allemaal aan het nieuwste van het nieuwste. Onzin. Ook die voorvork is stevig genoeg. Mogelijk kun je er niet al teveel aan instellen, is het een luchtgeveerd model of zit er een veer in?

Voor wat betreft die rem: dat kan een gevalletje nieuwe blokjes, inremmen en/of ontluchten zijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Ik heb twee jaar lang enorm veel lol gehad op een fiets van nog geen 300 €. Die vork gaat je wel houden. Ff nieuwe remblokjes voor er in (laten) zetten en het bos in!
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Scorpius schreef:Als ik het zo kan inschatten is de Gitane Rocks 3.0 in prima instapmodel. Natuurlijk zit die aan de onderkant van wat nog redelijk is maar daar was de prijs ook naar. Toch, wat bij mij opkwam. Is het niet zo wanneer je stap voor stap duurdere spullen op deze fiets zet je een prima basis hebt om wat langer door te kunnen gaan met de Rocks 3.0 voordat je iets beters moet gaan kopen? Of zie ik iets over het hoofd?
Het is een prima fiets om lekker mee het bos in te knallen, maar met upgrades zou ik terughoudend zijn. Ondervind eerst maar eens wat je wilt, wat je ligt, wat je mist, etc. Wat kleine upgrades kan je overwegen. Als de remmen ruk zijn, zet er een fatsoenlijk setje op (maar niet gelijk high-end), dat kost niet zo veel. Is de aandrijving versleten, kijk eens of een conversie naar double wat voor je is, en wat voor cassette je ligt. Dat kost weinig want er moet dan toch nieuw spul op. Maar echt een andere vork bijvoorbeeld zou ik niet zo snel doen. Hou dat geld dan in je zak om over 1/2/3/4/5 jaar een nieuwe bike te kopen op een moment dat je ook beter weet wat je wilt hebben.

Overigens, ik vind deze bike best mooi om te zien. :)
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Kapitein Iglo schreef:Er is geen enkele reden om te denken dat je op die fiets geen lol zou kunnen hebben. Als je het forum zou mogen geloven moeten we allemaal aan het nieuwste van het nieuwste. Onzin. Ook die voorvork is stevig genoeg. Mogelijk kun je er niet al teveel aan instellen, is het een luchtgeveerd model of zit er een veer in?

Voor wat betreft die rem: dat kan een gevalletje nieuwe blokjes, inremmen en/of ontluchten zijn.
Blokjes ff warmstoken doet wonderen :-q

Die voorvork is een xcm met een staalveer, deze vork doet prima zijn werk.. dat is namelijk veren. Dempen doet hij ook. Het is geen top model maar de diepe kuilen filtert hij er wel uit.

Veel plezier met de fiets :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mijn oudste broer heeft ook zo'n Gitane gehad. Nu ben ik de oudste......

:roll:

Zolang jij er lol op hebt, hij veilig remt en alles goed vast zit zou ik voorlopig mijn geld op zak houden en lekker gaan biken. :-q
Scorpius
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 6 augustus 2016, 01:47

Allen dank voor de reacties en tips. :-D

Wat betreft het upgraden. Dit was ik ook niet gelijk van plan. Inderdaad eerst maar eens lekker gaan fietsen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Zoals enkele anderen hierboven al aangeven hoef je echt niet meteen met t duurste te beginnen en zijn we zo goed als allemaal op n wat goedkopere fiets begonnen. Waar je zeker niet minder lol op kan hebben. En een prima manier om es te kijken hoe het bevalt. Upgraden cq nieuwe fiets kan later altijd nog.

Ik had zelf ook n bike met suntour xcm vork, op zich best ok, doet z'n werk maar is niet super. Je moet t maar zo zien: je gaat alleen nog maar méér genieten als je ooit es wat anders (beters) koopt... :wink:

Voor nu veel fietsplezier Scorpius! :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Hier ook begonnen op een goedkope fiets. Toen had ik nog niet eens schijfremmen.

Je zult hem goed moeten onderhouden (schoonmaken e.d.), maar dat doe je bij een duurdere fiets eigenlijk ook..

Niets mis mee!

Voor de rem zou ik inderdaad de blokjes even in de vlammen van het gasfornuis houden. Dan brand je alle vettigheid er nog even uit.
Werkt perfect tegen piepende remmen, maar ook tegen slechte prestaties.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

AL het boven staande zijn al een boel tips en aanmoediging om gewoon lekker te gaan fietsen .

vanaf vijfhuizen zou je naar het parcours in hoofddorp kunnen rijden en daar lekker een paar eenvoudige rondjes kunnen rijden.
Verder heb je bij jouw toch nog wel wat leuke keuzes in de buurt , denk aan parcours Noordwijk en Zandvoort. ook Spaarnewoude is niet heel ver weg. na enige mtb ervaring en de gemaakte kilometers zijn ook parcours Zeist en Dorst prima zijn om lekker ervaring op te doen zonder helemaal jezelf buiten adem te fietsen .
Scorpius
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 6 augustus 2016, 01:47

jeroentune schreef:Ook Spaarnewoude is niet heel ver weg.
Spaarnwoude lijkt me een zeer leuke mountainbike route. Daar ga ik ook gauw naar toe. Bedankt voor de andere routes. Rondom het Haarlemmermeerse Bos kun je ook wel leuk rijden. Is wel wat bekender terrein omdat ik daar jaren geleden ook wel wat heb gefietst.
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

En dan kom je er snel genoeg achter wat je wel en niet wil. Uiteindelijk is het gevoel dat je op je fietsgebruik het belangrijkst
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

ik ben het eens met iedereen , ziet er uit als een fiets waar je zo ff wat lol kunt beleven .

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8&t=119603" onclick="window.open(this.href);return false; klik hier maar voor als je eens hier in de buurt wil fietsen , ik kan meestal op zondagen en er is nog iemand uit de buurt van Haarlem .
dmv whats app kunnen we wat aangeven waar en zo , affijn kijk maar , nu nog 2 man . met jou 3 :tong
groetjes Marcel
Plaats reactie