Drome - Vercors: biken als een God in Frankrijk...

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Een vraag voor de mensen die bekend zijn in dit gebied, zijn er wat vaste routes rondom het plaatsje Die
welke goed te rijden zijn?

Vorig jaar in Guillestre geweest en met hardtail samen met de vrouw routes gereden van tussen de 20-40km met 500 tot 1000 hoogtemeters. Ik kan geen info vinden of dit vergelijkbare routes zijn.

http://dromevtt.com" onclick="window.open(this.href);return false; zie ik vaste routes maar geen info over afstand en hoogtemeter.

Alvast bedankt :)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik kom er net vandaan. Rond Die liggen diverse mtb-routes. Je kunt bij de VVV een set handige kaartjes kopen voor 5€ met een aantal routes. Ik heb vanuit Die (vanuit camping la Pinede) route 5 en 9 gereden. Beiden rond 20-25 km maar nogal verschillend. 5 (blauw) doe je vrij eenvoudig met vrij veel asfalt en brede grindpaden, paar keer echt lastig en van de fiets. 9 (rood) is aanrader. Je begint met een bijna oeverloze klim op breed keienpad met erg mooi uitzicht en later via een erg mooie technische singletrack down. Niet heel stijl, wel tricky stukjes langs afgronden en korte switchbacks. Wel goed te doen (ben zelf geen held). Onderweg op route 9 kom je ook 8 tegen, die wat technischer lijkt maar officieel is afgesloten. Ik heb me er (solo) niet aan durven wagen. Je kunt bij die camping ook direct het bos in met diverse paden, waar je he technisch kunt vermaken. Je maakt in die streek vrij veel HM, maar vaak ook op asfalt of grove grindwegen dus goed te doen. Sowieso erg mooi en stil gebied daar, neem eten en drinken mee want vaak is alles dicht onderweg. Routes zijn niet erg lang 15-25km , je zit wel vlot op 1000hm. Op gps kun je nog veel meer doen, maar ik knapte wel af op de oeverloze asfalt en grindklimmen om ergens te komen. Er ligt bv een uitdagende track langs het Balcon Glandasse, maar de ruim 1000hm die je in de eerste klim vanuit Die moet maken is dodelijk......ben er dus niet geweest. Onderweg kom je ook andere routebordjes tegen (nr 22 zag ik vaak) maar die stonden niet vermeld bij de VVV. Je kunt je er dus uitstekend vermaken met de mtb als je niet tegen vrij veel klimwerk op smalle weggetjes op ziet.
NB ik heb er uiteindelijk op mijn gravelracer (had ik ook bij me) de meeste kmrs gemaakt, omdat dat gewoon een stuk vlotter klimt en er eindeloos veel asfalt en grindweggetjes liggen.
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Ha monkey,

bedankt voor je bericht, klinkt alsof we ons er prima kunnen vermaken.
Hoe is de camping Pinede bevallen?
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

@maaarek wanneer ben jij daar?
En ik kan je melden, dat er wel meer routes te vinden zijn hoor :-)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Maaarek schreef:Ha monkey,

bedankt voor je bericht, klinkt alsof we ons er prima kunnen vermaken.
Hoe is de camping Pinede bevallen?
We stonden daar top, vlak aan het water. Niet goedkoop, wel lekker zwembad en goed gezellig restaurant. Was afgelopen week nog erg rustig, dus plek zat.
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Balcons de Glandasse. Ben er 2x geweest, 1x via een trektocht vanuit de Vercors en kwamen we via de Col de Rousset en 1x vanuit Die en dan via Romeyer inderdaad een behoorlijke klim maar die vond ik goed te doen! Oké, lang maar je krijgt er wel iets moois voor terug. Ook veel hoogtemeters en soms ook even lopen, maar dat moet je op de Balcons zelf ook (als je niet in de afgrond wilt storten). Onvergetelijk blijft de eeuwigdurende singletrack afdaling richting de Abdij, al het zwoegen om boven te geraken is dan voorbij!
Vorig jaar ook nog aan de andere kant van het dal gereden (GPS track) en ook daar geweldig mooie technische singletracks en mooie klimmen. Ruig gebied!

Foto's van de Balcons de Glandasse
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Uitzicht vanaf de overkant van het dal vorig jaar:
Afbeelding

Dit jaar ook eind augustus weer een dagje hier naartoe om in te rijden voor weer een trektocht bij Gite La Bergerie elders in de Alpen…Verheug me nu al
Always ride with a smile!!!!!!
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Pascal ik ben er ongeveer van 10 tot 25 augustus, jij?
Gave foto's johhny.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik baal ook wel een beetje dat ik dat Balcon niet heb kunnen doen. Eigen stommiteit; ik had zowel de Romeyer track als die via de col de Rousset en ben richting Rousset een verkeerd pad ingedraaid (langs de track) en liep toen "vast" na een behoorlijke klim, omdat ik het juiste pad niet meer op kwam. Toen terug naar Romeyer (pissed :evil: ) en de kortere track weet opgedraaid om weer omhoog te gaan klimmen.......en toen raakte de motor leeg :(( Het leek me niet slim dat Balcon doodmoe langs te rijden.
Alleen de klim Die-Romayer-Balcon lijkt inderdaad goed te doen.
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Mensen hier nog aanwezig tussen 11 en 25 aug? Ik zit op camping Justin in Die.

Gr Mark
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Maaarek schreef:Mensen hier nog aanwezig tussen 11 en 25 aug? Ik zit op camping Justin in Die.

Gr Mark
Ga 26 augustus hier nog een dagje fietsen maar dat is te laat zeker?? We zijn dan op doorreis voor een Transprovence trektocht verder in de Alpen…

Wil dan een poging wagen om 1 van deze tracks te gaan rijdenhttp://www.yadugaz07.com/vtt-die-cologne-ayaste.php. Tenminste, als de rest dat ook wil :tong
Always ride with a smile!!!!!!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Pascal Rijzinga schreef:Ik zit de laatste 3 weken van juli in Die. Wie nog meer? Keer samen fietsen is natuurlijk top..
Ik zie deze topic nu pas. Ik was er ook 2/3 weken geleden. Ik kon helaas toch niet fietsen, aangezien ik mezelf al in de prak had gereden bij de megavalanche de week ervoor. Heb mezelf vervloekt, want man, man, man, wat heb ik een mooie routes gezien bij Die. Dat hele wandelpad naar het kruis zou echt wel mooi zijn om te fietsen (naar beneden dan, en over de weg omhoog).

Volgend jaar maar een nieuwe poging denk ik.
Mocht iemand gps tracks van gave routes hebben dan houd ik me aanbevolen!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

maaf2 schreef:
Pascal Rijzinga schreef:Ik zit de laatste 3 weken van juli in Die. Wie nog meer? Keer samen fietsen is natuurlijk top..
Ik zie deze topic nu pas. Ik was er ook 2/3 weken geleden. Ik kon helaas toch niet fietsen, aangezien ik mezelf al in de prak had gereden bij de megavalanche de week ervoor. Heb mezelf vervloekt, want man, man, man, wat heb ik een mooie routes gezien bij Die. Dat hele wandelpad naar het kruis zou echt wel mooi zijn om te fietsen (naar beneden dan, en over de weg omhoog).

Volgend jaar maar een nieuwe poging denk ik.
Mocht iemand gps tracks van gave routes hebben dan houd ik me aanbevolen!
Ik heb eind Juni inderdaad een stuk GR pad (onderdeel vaste route) naar beneden gereden vanaf dat kruis....super!
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

MonkeyRider schreef:Ik heb eind Juni inderdaad een stuk GR pad (onderdeel vaste route) naar beneden gereden vanaf dat kruis....super!
Jullie bedoelen Croix de Justin neem ik aan?? Idd een supermooie afdaling. Flow :-q :-q
Always ride with a smile!!!!!!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Vond trouwens de Mtb route bordjes niet heel duidelijk. Bij sommigen stonden nummertjes, bij anderen dan weer niet. Leek elkaar aardig te kruisen her en der.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Croix de Justin inderdaad.
Wat de bordjes betreft; het blijft Frankrijk natuurlijk :wink:
Plaats reactie