Bocht- en daaltechniek

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Nee meer sociaal tov familie ;-) of toch angst voor de vrouw.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

TedH schreef:Als je nou snel die bocht door wil en je moet zo laag gaan dat je 1 voet van je pedalen afhaalt en je remt bij. Is het dan het verstandigst om helemaal tot stilstand af te remmen of is er dan een mogelijkheid om weer snelle acceleratie te krijgen? In welke versnelling ga jje een bocht in zoals ze in het eerste filmpje van MdBruin laten zien waar de eerste persoon wegglijdt en valt, maar de tweede niet
Ook al ga je heel vlak, je voet hoeft niet van het pedaal. Bedoel je dat laatste stukje op die modderige afdaling met wortels of dat stukje op de parkeerplaats? Twee verschillende voorbeelden en/of technieken echter. Denk ook dat hij zijn voet los en naar voren/buiten had omdat het langzaam en zo schuin mogelijk ging ter demonstratie, mocht je wegglijden, zet je je voet aan de grond, anders staat het zo knullig op film. Vast ook voor lijf en fiets behoud.
Voet naar buiten is een techniek die je prima kunt gebruiken, 'moto style' of 'foot out (flat out...)'. Dat gaat echter wel beter op snelheid.

Je fiets meer laten leunen dan je lichaam is niet altijd de beste optie, maar wel een goede techniek in het merendeel van de gevallen, een veilige 'default' als het ware.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

julie schreef:indien je moet bijremmen in een bocht, alleen je achterrem gebruiken.
Da's wel heel erg "kort door de bocht" :tong

het ligt heel erg aan de ondergrond, snelheid en scherpte van de bocht. Maar "door de bocht genomen" zorgt fors remmen aan de achterkant vooral voor slippen. Aan de voorkant heb je de meeste remkracht en kun je daarmee dus het meeste effect bereiken.

Top tip: neem deel aan een clinic zodat je de uitleg direct kunt combineren met uitproberen en live feedback. Daar leer je het meest van en is ook nog eens leuk en gezellig.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

Nimbus schreef:Ook al ga je heel vlak, je voet hoeft niet van het pedaal. Bedoel je dat laatste stukje op die modderige afdaling met wortels of dat stukje op de parkeerplaats? Twee verschillende voorbeelden en/of technieken echter. Denk ook dat hij zijn voet los en naar voren/buiten had omdat het langzaam en zo schuin mogelijk ging ter demonstratie, mocht je wegglijden, zet je je voet aan de grond, anders staat het zo knullig op film. Vast ook voor lijf en fiets behoud.
Voet naar buiten is een techniek die je prima kunt gebruiken, 'moto style' of 'foot out (flat out...)'. Dat gaat echter wel beter op snelheid.

Je fiets meer laten leunen dan je lichaam is niet altijd de beste optie, maar wel een goede techniek in het merendeel van de gevallen, een veilige 'default' als het ware.
Top dankjevoor de info! :-q
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

doezel schreef:
julie schreef:indien je moet bijremmen in een bocht, alleen je achterrem gebruiken.
Da's wel heel erg "kort door de bocht" :tong

het ligt heel erg aan de ondergrond, snelheid en scherpte van de bocht. Maar "door de bocht genomen" zorgt fors remmen aan de achterkant vooral voor slippen. Aan de voorkant heb je de meeste remkracht en kun je daarmee dus het meeste effect bereiken.

Top tip: neem deel aan een clinic zodat je de uitleg direct kunt combineren met uitproberen en live feedback. Daar leer je het meest van en is ook nog eens leuk en gezellig.
je moet in principe altijd heel goed remmen voor de bocht, maar mocht je toch nog teveel snelheid hebben in de bocht, dan is het over het algemeen beter om de achterrem te gebruiken omdat als je de voorrem gebruikt je het risico loopt stil te vallen, enfin dat is mij toch altijd verteld :wink:
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Een beetje bijremmen is ook geen probleem. Het forse remmen zorgt dat je alsnog -kan/ wegglijden plus je maakt remkuilen! Graag gedoseerd remmen! ;)
Oefening baart kunst, ik ga nog steeds een paar keer per jaar op m'n plaat. Soms dommigheid, soms te roekeloos, soms te bang en soms gewoon pech.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Aron B schreef:Een beetje bijremmen is ook geen probleem. Het forse remmen zorgt dat je alsnog -kan/ wegglijden plus je maakt remkuilen! Graag gedoseerd remmen! ;)
Oefening baart kunst, ik ga nog steeds een paar keer per jaar op m'n plaat. Soms dommigheid, soms te roekeloos, soms te bang en soms gewoon pech.
Meestal overmoedig omdat het alweer zo lang goed gaat :winkie:
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

julie schreef: je moet in principe altijd heel goed remmen voor de bocht, maar mocht je toch nog teveel snelheid hebben in de bocht, dan is het over het algemeen beter om de achterrem te gebruiken omdat als je de voorrem gebruikt je het risico loopt stil te vallen, enfin dat is mij toch altijd verteld :wink:
Wederom erg kort door de bocht.

Ja, je moet je snelheid aanpassen voor de bocht zodat je er niet uit vliegt. Maar IN een bocht is er genoeg te doen met beide remmen als er genoeg grip is.
Als je de grip niet kunt inschatten en zelf voor de rest ook geen idee hebt, is jouw advies inderdaad bruikbaar.
Als je echter je wat meer in de techniek wilt verdiepen is het nuttig om niet zomaar van dat advies uit te gaan en te gaan leren wat je met een voorrem allemaal kunt.

Kijk hier eens op 1:53
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ja ja de noseturn, ik dacht wel dat je daar mee zou komen, zeker leuk en handig in krappe haarspeldbochten maar nou niet de allermakkelijkste trick om te leren. Zeker niet voor beginners en ik ga er vanuit dat de topic starter een beginner is.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Nou een stoppen lukt TS al dus dat is een begin. De technieken zoals hier beschreven zijn idd nog voor de toekomst maar het is goed om te lezen hoe eea aangepakt kan worden.
Bedankt voor de reacties!
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Joepie de schreef:Nou een stoppie lukt TS al dus dat is een begin :-q . De technieken zoals hier beschreven zijn idd nog voor de toekomst maar het is goed om te lezen hoe eea aangepakt kan worden.
Bedankt voor de reacties!
Ja, doei !
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

julie schreef:.... Zeker niet voor beginners en ik ga er vanuit dat de topic starter een beginner is.
Afbeelding

Dat is natuurlijk wel een extreem voorbeeld. Maar jouw advies zit helemaal aan de andere kant van het spectrum zonder dat je aangeeft dat er ook andere opties zijn die (ook voor niet-gevorderden) in ieder geval belicht mogen of moeten worden.

Als TS alleen maar bij het idee blijft dat ie in bochten (wat voor bochten dan ook!) alleen z'n achterrem moet gebruiken zal ie misschien zelfs bang worden van z'n voorrem en een hele hoop pret van het mountainbiken missen.

In het filmpje zie je ook dat je ook slippend door de bocht kunt, of dat je de bocht anders kunt aansnijden.

En dit gaat dan alleen over low-speed over losse ondergrond.

dus; beste advies wat ik nog steeds kan geven is: neem niet zomaar iets aan en doe (ECHT!) een clinic waarin je advies op maat krijgt. Je vragen beantwoord krijgt en dat allemaal meteen kunt uitproberen en feedback krijgt op wat je doet en voelt.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

julie schreef:ja ja de noseturn, ik dacht wel dat je daar mee zou komen, zeker leuk en handig in krappe haarspeldbochten maar nou niet de allermakkelijkste trick om te leren. Zeker niet voor beginners en ik ga er vanuit dat de topic starter een beginner is.
Dit dus er vanuitgaande dat TS starter is.. staan hier veel tips waar je nog geen flikker aan hebt.
Ook is met een xc racebak veel van dit een stukkie lastiger ivm een hele andere geo. Lees Goed het wil wel maar is lastiger
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Slippend door de bocht is not done als je ook maar enig trailrespect hebt.
Misschien in bikepark-achtige settings, maar niet op natuurlijke trails. Heb zelfs in de Alpen al switchbacks op wandelpaden gezien die helemaal uitgesleten zijn door slippende medebikers...

Bovendien, als het slippend kan kan het ook niet slippend (minder ruimte nodig).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

het was een tip (en niet DE tip) en was vooral in antwoord op de tip van de vorige, Pat., die zei dat je moet voorkomen hard te remmen in een bocht met gravel, daarom zei ik, indien je dan toch nog moet remmen, probeer het dan vooral met de achterrem.
Eerlijk gezegd moest ik terug gaan naar het begin van de post :roll: .
goed ik laat het voortaan over aan de pro's.
Plaats reactie