Overstappen naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tja en de keuze hoeveel veerweg je wilt kopen is afhankelijk van een aantal factoren. a. Vooral wat word je inzet gebied voor je fiets, b. vind je het belangrijk om heel hard te rijden of meer voor de fun.

Als je in geval van a. technisch is, zal je meer veerweg moeten nemen, maar deze fietsen zijn vaak ook weer zwaarder, maar ook duurzamer in bijvoorbeeld een bikepark.
b. Als je rijdt voor de fun en niet om de snelste tijd, dan maakt dat extra gewicht niet zo heel veel voor je uit.

Ik heb zelf 2 fully's, 1 met 150 voor en 140 achter. Van de twee die ik heb het meest geschikt voor NL maar doet het ook prima in de bergen. 2 met 180 voor en 160 achter. Tja die is echt iets meer geschikt voor buiten NL, maar ook nier pak ik hem gerust voor een rondje...
En idd, snelheid interesseert mij niet, maar de fun wel.

Maar ook bij een fully geldt nog steeds, de geometrie moet kloppen tov je lichaamsbouw, want anders werkt het ook niet.
En de geometrie moet kloppen met je inzet gebied. 71 graden balhoofd in een steil bikepark, geeft lang niet zo veel plezier als een 66 of 65 graden.Wil je een fiets die een beetje van alles wat kan, ongeveer 68 graden of zo zit je een heel eind goed. Maar voor alles geldt, ook dit is weer persoonlijke voorkeur en inzet afhankelijk. Ga je maar 2x per jaar naar een bikepark en het rest van het jaar alleen maar in NL. Dan zou ik meer kijken naar alleen maar het inzet in NL, en het kleine ongemak in het bikepark voor lief nemen....
Laatst gewijzigd door mud mate op vr 24 juni 2016, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik twijfel nog steeds.
Mijn HT 29er is sneller dan mijn 26" fully.
Maar de fully is ook 2kg zwaarder.

Afdalingen zijn op de fully wel veel leuker.

Vraag me af hoe het zou zijn als de fully ook 2kg lichter zou zijn.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Dan nog zal je moeten kijken naar het verschil in wielmaat, en het verschil in geometrie. Dat maakt ook veel uit met hoe makkelijk je kracht omgezet wordt in effectieve trap efficiëntie. Niet voor niet dat een DH fiets een volkomen andere geo heeft dan een xc fully. Met die DH fiets wil jij geen toertocht van 60 km fietsen...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ja, dat is waar, de Camber is niet de meest efficiente fiets natuurlijk qua achterverings systeem.
Vergeleken met mn hardtail fietst het een beetje alsof je benen van elastiek zijn.
Comfortabeler is het uiteindelijk wel.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

RayB, met een lichte 29" race/marathonfully heb je denk ik best of both worlds.
Licht, vlot acceleren, efficient door lock out voor vork en demper (of brain (Epic))... dropper erop en klaar ben je. Kan allemaal voor 10,5-11,5kg.
Kost je wel minimaal 4000,- bij een goede internetter, en bij Specialized, Trek, Cannondale etc. 5500,- of meer... Het heeft zijn prijs....
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Rayb81 schreef:Ja, dat is waar, de Camber is niet de meest efficiente fiets natuurlijk qua achterverings systeem.
Vergeleken met mn hardtail fietst het een beetje alsof je benen van elastiek zijn.
Comfortabeler is het uiteindelijk wel.
Je mag best eens een rondje op mijn camber rijden. Met de brain achterop is het heerlijk. Alle comfort en goed instelbaar indien je ruiger terrein aanpakt. Maar voor alles in NL heb ik 'm op t stugst staan.

Je rijdt weleens Rheden toch? Spreken we wel even af, kan ook 's avonds.

Indien je dat wil natuurlijk. We hebben ook de Specialized days in Augustus, daar staan ook cambers en epics zodat je goed 't verschil kan merken.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dank voor het aanbod maar een nieuwe fiets gaat veel te duur worden, richting 5k met een mooi gewicht.
Heb de knoop doorgehakt en ga mn oude fully opwaarderen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Je kunt nu al een Canyon in de aanbieding kopen voor 1199. Mooi frame die je qua onderdelen langzaam zou kunnen upgraden.
Remv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 15:20
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 HPA SL 2016

Ik ben ook aan het kijken voor de overstap naar een fully, rij nu op een bulls copperhead 3 uit 2014. Voornamelijk het parcours in Vlaardingen en Bergschenhoek en wil in de toekomst vaker naar de ardennen en alpen gaan. Nu zijn er inderdaad wat mooie aanbiedingen bij Canyon en twijfel tussen de Spectral Al 7 ex (€2250) en de Strive al 6 race (€2500) of zelfs de Strive 7 race (€3000). Strive heeft meer veerweg maar heeft wel de shapeshifter.
Is het ook de € 500 waard om voor betere vering te gaan (rct3) of niet?
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Ik zal dan ook mijn bevindingen maar plaatsen :

Ik ben begonnen op een 26 inch stumpjumper , dit was mijn fully maar met een 100 mm voor vork en een niet goed functionerende demper .. heerlijk op gefietst voor 8 maanden en toen ben ik overgehaald om naar een 29 er HT te gaan .. Ik heb bijna 3 jaar gereden op een HT met enorm veel plezier. allerlei upgrades gedaan zoals lichte wielen en carbon delen enz .. uiteindelijk kwam ik net onder de 11 kilo met mijn 29 er. met mijn 45 jaar merkte ik bij langere tochten dat ik zeurderige pijn in mijn rug kreeg en na 60 km ofroad nog maar weinig kracht had om alle hobbels en kuilen met mijn lichaam op te vangen.. na zulke ritten was ik bekaf .. bovendien verloor ik de goeie zin om nog 10 km door te fietsen en werden de laatste kilometers een straf..
Toch besloten om zelf een fully op te bouwen en zo mijn eigen fiets samengesteld en opgebouwd.
ook dit is een 29 er maar dan een fully .. frame bouw en stijl is niet erg afwijkend. geometrie is vergelijkbaar. Doel van deze fully is het elimineren van de dreunen met als doel dat ik geen rugklachten meer had . Omdat het frame en demper nu iets zwaarder werden moest er dus een lichte voorvork en lichte maar sterke wielset komen. nu zit de fully op 12.9 kilo .

verschil met de HT : de fully is zwaarder in gewicht . tijdens het normale fietsen merk ik daar niets van.
bij het klimmen merk ik dat de fiets zwaarder is en effe snel wegspringen of versnellen tijdens een klim vind ik iets moeilijker. tijdens het dalen voelt de fiets niet zwaarder aan. het lijkt wel alsof het gewicht bij afdalen zorgt voor meer controle en degelijk stuur gedrag.

De extra demping merk ik op de weg niet . dan staat de demper gewoon "gelocked "en is de fiets een HT.
tijdens het klimmen kan de demper in 4 standen en in de klim stand blijft de fiets zich gedragen als een HT.
in deze stand kun je ook prima naar beneden en filtert de demper de ergste dreunen eruit.
zodra de demper vol open staat is het klimmen iets zwaarder omdat je energie voor een deel verdwijnt in de demper. Afdalen is dan wel een feestje ..veel minder gedreun. veel meer controle en veel meer snelheid.

Kortom : als het om gewicht gaat dan is mijn fully iets zwaarder. Als het om snelheid gaat dan ben ik op de klim nu iets langzamer maar op de afdaling echt sneller . als het om comfort gaat dan ben ik veel minder moe , kan het langer volhouden en heb de laatste kilometers net zo veel plezier.

Dus : happy camper !
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Afbeelding
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Oke, een iets ouder topic maar toch even mijn vragen en ervaringen delen;

Op dit moment heb ik een scott aspect 710 ht en sinds dit jaar heb ik regelmatig klachten van rug en knieën maar ook achterwerk. Al een aantal keren bij een bikefitter geweest maar de klachten blijven terugkomen. Nu heb ik daar ook artrose dus niet zo heel gek. Besloten dat ik comfortabeler wil fietsen, op zoek dus naar een andere bike.

Ik heb vorige week op een kona hei hei race gereden, een FS 29-er. Dat was een fiks verschil met mijn huidige 27-er ht.
Ik was even helemaal gelukkig zeg maar. Maar komt dat gelukzalige gevoel nu van het feit dat het een FS was of omdat het een 29-er was?
Deze fiets lag iets boven mijn budget (op dit moment) maar misschien is een HT 29-er ook voldoende, of toch liever een FS 27-er?

Ik ben niet merkvast maar wil wel een goede afmontage (geen dames bloemetjes fiets....)

Wat ga ik ermee doen?
- technische singletracks
- proberen de kerels bij te houden op de bredere zandpaden :)
- lange mtb ritten rijden (tot 100 km voor alsnog)
- comfortabel rijden (geen/minder last van boomwortels)

- lichaamslengte is 1.62 (kleintje dus)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou een snelle race-marathonfully kiezen, past precies bij wat je ermee wil doen. Afhankelijk van het merk kiezen ze voor maat S soms 27,5", soms 29".
Ik rijd met 1,69 een Canyon Lux, maatje S, 29", een vriendin van mij, 1,65m, idem.
29" hardtail zal sowieso comfortabeler zijn dan 27,5", meer tractie bieden, meer vertrouwen bergaf, maar een fully zal nog comfortabeler zijn en ontlastender voor een artrotische rug, al helemaal op 60-100km ritten.
Ik zou me dus orienteren op een race-marathonfully.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Sinds ik een Radon heb prijs ik deze nog wel eens aan maar niet iedereen hoeft een Radon natuurlijk. Toch is deze nog in jouw maat bij Bike discount beschikbaar met een mooie korting voor zowel de 8.0 als de 9,0.
https://www.bike-discount.de/de/cross-c ... fully/l-24" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij de 9.0 is een upgrade ook niet meer nodig want het fietsje is klaar op hooguit een dropper na die je hier in nl niet nodig hebt.
"This species has amused itself to death"
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Het is de fiets geworden die ik vorige week heb getest.

Een Kona Hei Hei race, full suspension met 29-er banden. Ben er helemaal blij mee!! Model 2016.
Plaats reactie