Starten met Mountianbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Thomassbosch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:20

Beste Forum lezers,

Ik zou eerst me zelf even voor stellen. Ik ben Thomas woon in Vaassen en ben 17 jaar oud. In het verleden heb ik af en toe op de MTB gezeten en wil nu de stap zetten om zelf een mooie fiets aan te schaffen. Ik heb op internet en op dit forum met de zoek functie al heel wat mooie topics gelezen en zeker wat uit gehaald maar nu zou ik graag persoonlijk advies willen.

Ik ben 2 meter en weeg zoon +90 KG.

Mijn wensen:

Minimaal Shimano Deore (volgens de vele sites wat je minimaal nodig heb)
Wielmaat 29 Ich

Mijn woonplaats ligt midden op de veluwe ik ga daar dan ook vaak fietsen. Tevens zal ik hem ook gebruiken om af en toe een toer te maken over het asfalt.

Budget: Maximaal 900 voor de Fiets

Wat ik al gevonden heb:

https://www.fietsenwinkel.nl/cube-atten ... 0attention&" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.fietsenwinkel.nl/cube-atten ... 0attention&" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik mij af vraag of het de 100 Euro waard is om voor de SL variant te gaan. Ook sta ik open voor andere suggesties wel graag een merk waar een winkel van is hou er niet van om zoiets op internet te bestellen.

Om te beginnen heb je natuurlijk ook een helm, bril en kleding is 200 Euro een realistisch budget daarvoor?

Graag hoor ik jullie feedback!
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ja die 100 euro is het waard. De sl heeft een lucht geveerde voorvork. Dit is zeker een +
Trouwens dit zijn 2016 modellen de 2017 lijn is al bekend dus er is zeker ruimte om te onderhandelen.
200 euro voor een setje kleding is wat aan de krappe kant. Maar als je niet te veeleisend bent lukt dat prima.
Thomassbosch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:20

niels.o schreef:Ja die 100 euro is het waard. De sl heeft een lucht geveerde voorvork. Dit is zeker een +
Trouwens dit zijn 2016 modellen de 2017 lijn is al bekend dus er is zeker ruimte om te onderhandelen.
200 euro voor een setje kleding is wat aan de krappe kant. Maar als je niet te veeleisend bent lukt dat prima.
Wat is ongeveer de onderhandelings ruimte denkt U? dan heb ik een uitgangs punt moet ik aan 50 euro of veel meer denken?
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Het makkelijkst is er spullen bij in bedingen zoals een teller bidonhouder etc..
Maar ik denk Max 75 als je heel goed bent en anders 5 tientjes
Thomassbosch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:20

niels.o schreef:Het makkelijkst is er spullen bij in bedingen zoals een teller bidonhouder etc..
Maar ik denk Max 75 als je heel goed bent en anders 5 tientjes
ja een bidon en bidon houder ga ik er zeker bij halen. misschien heeft die winkel ook wel kleding dan koop je alles bij een.
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

Als je een nieuwe MTB koopt en veel waar voor je geld wilt, is het wellicht ook slim om tweedehands fietsen te zoeken bij een lokale fietsenmaker.
Sommige fietsenmakers krijgen inruilers van personen die het toch net niks vinden of simpelweg een betere MTB willen kopen. Hierbij heb je de garantie dat een tweedehandsje kwalitatief beter is dan een nieuwe van dezelfde prijs.
Let er echter wel op dat je bij de fietsenmaker goed praat over een periode van 3 maanden garantie en dat ze hem een goede servicebeurt geven voor jij hem neemt. Dan krijg je een fantastische MTB voor je geld die wellicht beter is dan een nieuwe
Thomassbosch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:20

TedH schreef:Als je een nieuwe MTB koopt en veel waar voor je geld wilt, is het wellicht ook slim om tweedehands fietsen te zoeken bij een lokale fietsenmaker.
Sommige fietsenmakers krijgen inruilers van personen die het toch net niks vinden of simpelweg een betere MTB willen kopen. Hierbij heb je de garantie dat een tweedehandsje kwalitatief beter is dan een nieuwe van dezelfde prijs.
Let er echter wel op dat je bij de fietsenmaker goed praat over een periode van 3 maanden garantie en dat ze hem een goede servicebeurt geven voor jij hem neemt. Dan krijg je een fantastische MTB voor je geld die wellicht beter is dan een nieuwe
ik ga daar zeker op letten ga binnenkort naar de winkel kijken wat ze me voor leggen. ookal heb ik toch ligte voorkeur voor een nieuwe.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Je bent op het ideale moment om koopjes te doen... Al weet ik niet of er veel XL stock tr vinden is. 20 tot 25% moet makkelijk haalbaar zijn.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Thomassbosch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:20

vedet schreef:Je bent op het ideale moment om koopjes te doen... Al weet ik niet of er veel XL stock tr vinden is. 20 tot 25% moet makkelijk haalbaar zijn.
ja ga zeker me best doen! iemand nog een tip voor een goede winkel waar ze Cube hebben en Omgeving Apeldoorn(Gelderland).
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Mantel megastore in Arnhem Zuid
Of 1 van andere filialen in elst bijvoorbeeld.

Verder ben ik niet zo bekend daar
Thomassbosch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:20

niels.o schreef:Mantel megastore in Arnhem Zuid
Of 1 van andere filialen in elst bijvoorbeeld.

Verder ben ik niet zo bekend daar
Die ziet er erg goed uit daar ga ik zeker een kijkje nemen! van het model dat ik zoek is er nog 1 dus wie weet wat er mogelijk is.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Thomassbosch schreef:
niels.o schreef:Mantel megastore in Arnhem Zuid
Of 1 van andere filialen in elst bijvoorbeeld.

Verder ben ik niet zo bekend daar
Die ziet er erg goed uit daar ga ik zeker een kijkje nemen! van het model dat ik zoek is er nog 1 dus wie weet wat er mogelijk is.
Misschien hebben ze hier ook nog wel iets staan. Ken de winkel zelf niet maar hij zit in Apeldoorn. http://www.defietsenmaker.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Dickhof in Oosterwolde (gld) kun je ook vaak goed terecht maar heeft geen Cube. Wel Stevens, Ktm en Cannondale. Op het gebied van kleding hebben ze ook wel keus.
"This species has amused itself to death"
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

kan niet meer schreef:Dickhof in Oosterwolde (gld) kun je ook vaak goed terecht maar heeft geen Cube. Wel Stevens, Ktm en Cannondale. Op het gebied van kleding hebben ze ook wel keus.

Wat ik heb gehoord bij de aanschaf van mijn tweedehands MTB, is dat geometrie zeer belangrijk is en dat merken als cube, Stevens en andere Duitse merken goed investeren in de technische aspecten, maar het frame en de geometrie is minder. Gevolg daarvan is dat iemand met een in theorie even goede fiets qua onderdelen, maar een betere geometrie je er geheid uitfietst. Daarom zijn de Duitse fietsen als cube een paar honderd euro goedkoper dan 1 van bijv specialized. Ik weet niet of dat nu nog steeds geldt, aangezien er veelvuldig op internet staat dat cube tegenwoordig onder de A merken thuishoort, maar dit heb ik mij laten vertellen door iemand met veel verstand van MTB's. Probeer dan in eerste instantie ook een paar fietsen uit en voel voor jezelf aan wat het beste voelt (ik weet namelijk niet of "beginners" zoveel moeten letten op geometrie.)
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

TedH schreef:
kan niet meer schreef:Dickhof in Oosterwolde (gld) kun je ook vaak goed terecht maar heeft geen Cube. Wel Stevens, Ktm en Cannondale. Op het gebied van kleding hebben ze ook wel keus.

Wat ik heb gehoord bij de aanschaf van mijn tweedehands MTB, is dat geometrie zeer belangrijk is en dat merken als cube, Stevens en andere Duitse merken goed investeren in de technische aspecten, maar het frame en de geometrie is minder. Gevolg daarvan is dat iemand met een in theorie even goede fiets qua onderdelen, maar een betere geometrie je er geheid uitfietst. Daarom zijn de Duitse fietsen als cube een paar honderd euro goedkoper dan 1 van bijv specialized. Ik weet niet of dat nu nog steeds geldt, aangezien er veelvuldig op internet staat dat cube tegenwoordig onder de A merken thuishoort, maar dit heb ik mij laten vertellen door iemand met veel verstand van MTB's. Probeer dan in eerste instantie ook een paar fietsen uit en voel voor jezelf aan wat het beste voelt (ik weet namelijk niet of "beginners" zoveel moeten letten op geometrie.)
Dat geo verhaal is bullshit.
Ja de 1 klimt beter dan de ander etc.
Maar als iemand je er uit fiets heeft hij meer kracht en uithoudingsvermogen. Mensen op een fiets van 8000 zijn niet per definitie sneller als iemand op een bike van 800
Plaats reactie