Start van een nieuwe hobby

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Rover
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 juli 2016, 22:40

Hallo bikers,

Mijn naam is Jan, 21 jaar en kom uit Drachten.

Ik werk op zee, maar bij thuiskomst ben ik vaak in de natuur te vinden.
Veelal met m'n oude Land Rover. Helaas ben je met een gemotoriseerd voertuig
behoorlijk beperkt om de vrije natuur in te rijden (bossen etc.)

Binnenkort gaat de Land Rover weer de garage in en daar blijft hij staan tot het voorjaar.

Nu heeft een mountainbike altijd al mijn interesse gehad, maar het is er nog nooit van gekomen
om er eentje aan te schaffen.

Ik heb weinig tot geen verstand van mountainbikes en de technieken die worden toegepast in het terrein.


Is er toevallig een lid hier op het forum uit of nabij Drachten die mij bekend kan maken met deze (in mijn ogen) mooie hobby?

Ik zou bijvoorbeeld graag te weten willen komen wat een geschikte fiets is, hoe het zit met de frame maten, waar je allemaal mag rijden en de verdere technieken.


Alvast heel erg bedankt!

Groet,

Jan
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Welkom op dit forum! Ik zou naar een LBS (Local Bike Shop) gaan om eens wat fietsen te bekijken, je te laten informeren en mogelijkheden voor een proefrit bespreken. Wellicht kunnen zij je ook opmeten voor de juiste maat.

Er zijn in NL vele vaste routes waar je mag rijden (http://www.mtbroutes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Helaas niet in Drachten zelf maar Appelscha ligt niet ver van je vandaag en dan heb je meteen 1 van de beste routes in het Noorden te pakken.

Daarnaast kun je een clinic volgen om verschillende technieken (klimmen/dalen, remmen, bochten ed) onder te knie te krijgen.

Verder veel fietsen, want oefening baart kunst.

En natuurlijk lekker het forum uitpluizen, staan vele topics waar jij wat aan hebt.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

In Drachten zijn twee fietsenzaken waar je terecht zou kunnen: Egberts en Menno Koehoorn, Verder weg is on Tour in Gorredijk en in Appelscha zit Kramer, daar kun je een mtb huren om eens te proberen of het is wat je ervan verwacht.
Nog twee interessante linkjes:
https://www.facebook.com/MTBrouteBeetsterzwaag/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/atb.marum/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes en veel plezier.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Kramer inderdaad. Ff fietsje huren en lekker knallen in appelscha ... dan weet je precies of je het leuk vind of niet
Rover
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 juli 2016, 22:40

Bedankt heren!

Ik ben al druk opzoek en heb al verscheidene MTB filmpjes bekeken op YouTube.


Jan
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

Leuk om te horen dat er Friezen zijn die beginnen met het opstarten van een nieuwe hobby.

Ikzelf ben ook 21 Jan en kom uit Burgum. Heb vandaag een Bianchi MTB gekocht in Leeuwarden en ben ook op zoek naar personen om gezellig mee te rijden, maar in de toekomst ook toertochten of wedstrijden mee te gaan rijden.

Ik hoop dat je een mooie MTB hebt kunnen vinden en mocht je met iemand willen fietsen hou ik me aanbevolen!
Rover
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 juli 2016, 22:40

Hey,

Ik ben inmiddels voorzien van een MTB, een Cube Analog.

Afbeelding

Lijkt me een goed idee om eens samen te touren!


Jan
Vincent32
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 28 oktober 2014, 19:11
Mijn mountainbike: Orbea Oiz H10-2024

Leuke fiets! Alleen lijkt het op de foto alsof de vork een rare aanslag heeft?
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ik hoop voor je d as t je hem goedkoop gekocht hebt.
Die vork is op. Verder mooi fietsje
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

Bij de fietsenmaker gekocht? Zeer nette fiets verder! Die voorvork zou ik echter nog wel even laten controleren.
Rover
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 juli 2016, 22:40

Er zit roest op de het oppervlak, hij veert ook wat stug. Moet inderdaad wel wat aan gebeuren.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Rover schreef:Er zit roest op de het oppervlak, hij veert ook wat stug. Moet inderdaad wel wat aan gebeuren.
Die roest gaat de rubbers slopen als dat niet al gebeurt is.

Doe je zelf een plezier en koop voor en paar tientjes een andere die wel zijn werk doet. Dat gaat je een hoop plezier geven
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

@Niels Jan is nog een startende mtber. Wat raad je hem aan op welke wijze hij een nieuwe voorvork kan (laten) installeren? Dat zal ie wel prettig vinden om te horen lijkt me of hij dat bij de fietsenmaker moet doen en hoe hij zo goedkoop een nieuwe vork kan halen.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Zo goedkoop mogelijk is via marktplaats.. maar een webshop is verstandiger aangezien de aankoop van deze fiets.

Google is je vriend voor de vork.
http://hollandbikeshop.com/merk-fietson ... -qr-zwart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Een luchtgeveerd exemplaar voor weinig

Ik weet niet hoe handig Ts is.
Een vork monteren kUn je zelf als je een beetje handig bent.

Wat trouwens ook kan is de huidige vork demonteren
En uit elkaar halen. De stanchions opschuren met een fijne korrel en vervolgens behandelen tegen roest.
misschien dat dat nog haalbaar is. Maar dat is niet zichtbaar op de foto
Rover
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 juli 2016, 22:40

Dit is een detail opname van de werkelijke staat van de cilinder:

Afbeelding

De 'roest putjes' zitten voornamelijk op de voorkant.
Ik beoefen zelf een technisch beroep dus zelfstandig een voorvork omwisselen moet
geen probleem zijn.

Jan
Plaats reactie