Verschil in kwaliteit voorvorken en dempers ?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

Hallo forumgenoten,

Momenteel vind ik het moeilijk om te vergelijken de verschillen in voorvorken en achter dempers.
Ik ben me daar op aan het oriënteren omdat ik over een half jaartje een nieuwe bike ga kopen.

Waarschijnlijk word het een xc of trail bike.
Ik weet dat een trail meer veerweg heeft, maar bij een xc heb je bv rockshox , fox, manitou etc.

Bij rockshox weet ik ongeveer het verschil wel (Reba = is beter dan Recon) omdat je die op de rockshox site de prijzen kan vergelijken.
Suntour is kwalitatief minder.
Maar bij Fox weet ik dat niet , al om helemaal niet te spreken over de verschillen onderling tussen al die merken.

En over de achter dempers weet ik helemaal niks over de verschillen en waar ik op moet letten , ja hoogstens dat de demper over het algemeen bij xc bike horizontaal geplaatst zit en bij een trail bike lager en verticaal geplaatst is.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met deze vragen?
Bij voorbaat dank alvast :-q
Gebruikersavatar
jeroenslb
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 25 februari 2013, 12:13
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Wellicht heb je deze al gezien...

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213

Maar hier kun je aan hand van sterren het kwaliteit verschil zien
DON'T LIMIT YOUR CHALLENGES...
CHALLENGE YOUR LIMITS...


Trek Superfly 9.7
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Hoe de demper geplaatst is is afhankelijk van het ontwerp.. niet van het type fiets..

Suntour is prima spul alleen erg ondergewaardeerd in Nederland.
FOX heeft zoveel types een aanduidingen dat daar door de bomen het bos niet te zien is. Maar doorgaans is dat prima spul.

Wat voor jou van belang is is het doel van de fiets. En daarna kun je eens gaan vergelijken in vering.

Er zit genoeg kennis op dit forum om je daarbij te assisteren
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

jeroenslb schreef:Wellicht heb je deze al gezien...

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213

Maar hier kun je aan hand van sterren het kwaliteit verschil zien
Deze is inmiddels 6 jaar oud sinds de laatste Edit. .
Ofwel niet up to date
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

jeroenslb schreef:Wellicht heb je deze al gezien...

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213

Maar hier kun je aan hand van sterren het kwaliteit verschil zien
Overigens is de kwaliteit van Fox wel wat veranderd.
M.i. heeft Fox tegenwoordig erg veel budget spul, waar ik persoonlijk niet blij van word.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Met de kanttekening dat er in het budgetspul gelukkig ook weer verbeteringen zijn waar te nemen. Bijvoorbeeld de FIT4 demper en het vervallen van CTD (vervangen door open, medium, closed), en gewichtsafname.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

niels.o schreef:Hoe de demper geplaatst is is afhankelijk van het ontwerp.. niet van het type fiets..

Suntour is prima spul alleen erg ondergewaardeerd in Nederland.
FOX heeft zoveel types een aanduidingen dat daar door de bomen het bos niet te zien is. Maar doorgaans is dat prima spul.

Wat voor jou van belang is is het doel van de fiets. En daarna kun je eens gaan vergelijken in vering.

Er zit genoeg kennis op dit forum om je daarbij te assisteren
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nou ja ik ben nog een beginner en op leeftijd(48)

Ik moet wel zeggen ik woon in Zuid-Limburg en ga er 3 a 4 keer per week biken.
Route Brunssummerheide het vaakst!!
Fanatiek dus.

Ik ben dan wel op leeftijd , maar ik zoek altijd mijn grenzen op , met als gevolg dat ik al een paar keer goed op mijn gezicht(letterlijk) ben gevallen/gevlogen in afdalingen.

Ik ben al overgestapt van een hardtail naar een 2e hands fully xc.

Voor 90% word de volgende een fully trail bike , want zo nu en dan ga ik met mijn zoon naar een bikepark want hij is BMX en down Hill liefhebber , ik vind dat ook te gek maar ik wil wel mijn rondjes blijven fietsen.
En aangezien ik geen geld heb voor een xc en down Hill bike ga ik maar iets ertussen in zoeken.

Ik wil dan een fiets met een goed frame en goede veringen , want als ik wil upgraden dan ben ik goedkoper uit. TOCH ?
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

laatbloeier schreef:
Ik ben dan wel op leeftijd , maar ik zoek altijd mijn grenzen op , met als gevolg dat ik al een paar keer goed op mijn gezicht(letterlijk) ben gevallen/gevlogen in afdalingen.

Ik ben al overgestapt van een hardtail naar een 2e hands fully xc.

Ik wil dan een fiets met een goed frame en goede veringen , want als ik wil upgraden dan ben ik goedkoper uit. TOCH ?
Mwoa, die fully gaat er niet voor zorgen dat je niet op je bek gaat, dazr kan ik zelf van meespreken.

Als je beter materiaal hebt hoef je niet meer te upgraden das waar maar de herstellingen en onderhoudsbeurten worden ook weer duurder.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Een fully is inderdaad geen garantie voor het voorkomen van een crash.

Je moet uitkijken naar een trail bike ipv XC. Vooral de vlakkere vorkhoek maakt een wereld van verschil in de afdalingen. Ik heb afgelopen jaar ook deze overstap gemaakt en heb nog geen moment spijt gehad.

Je kunt je zoekgebied uitbreiden naar Duitsland via http://bikemarkt.mtb-news.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik woon ook in zuid-limburg en heb mijn fiets ook in Duitsland gehaald. Op deze site kun je makkelijk filteren en het aanbod trail fietsen is beduidend groter dan op marktplaats bijvoorbeeld.

Als je wat gevonden hebt kun je altijd een link hier posten voor advies m.b.t. Vering en prijzen.
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

E10 schreef:Een fully is inderdaad geen garantie voor het voorkomen van een crash.

Je moet uitkijken naar een trail bike ipv XC. Vooral de vlakkere vorkhoek maakt een wereld van verschil in de afdalingen. Ik heb afgelopen jaar ook deze overstap gemaakt en heb nog geen moment spijt gehad.

Je kunt je zoekgebied uitbreiden naar Duitsland via http://bikemarkt.mtb-news.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik woon ook in zuid-limburg en heb mijn fiets ook in Duitsland gehaald. Op deze site kun je makkelijk filteren en het aanbod trail fietsen is beduidend groter dan op marktplaats bijvoorbeeld.

Als je wat gevonden hebt kun je altijd een link hier posten voor advies m.b.t. Vering en prijzen.

He Bedankt dat is een leuke tip , ik keek altijd op ebay klein anzeigen maar eerlijk gezegd vond ik dat maar niks.
2ehands.be heeft ook wel leuke bikes erop staan , ik ga nu eens op die van jou kijken :-q
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

jeroenslb schreef:Wellicht heb je deze al gezien...

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213

Maar hier kun je aan hand van sterren het kwaliteit verschil zien

Hey thanks :-q

Ik heb hem ff helemaal doorgelezen en idd behalve mijn vraag over verschil in vorken heb ik over meerdere dingen veel opgestoken die ik nog niet wist , ondanks dat dit topic al 6 jaar oud is :P
Echt interessant :-q .
Plaats reactie