Carbonfiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Lomperikert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 17 juli 2016, 20:28
Mijn mountainbike: Scott scale 910 vorige bike was een trek serie 6

Hallo

Wat zijn de voor en nadelen van een mkb van Carbon ?
Ben nog aan het kijken wat mijn volgende fiets word

Vrgr peter
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wat ikzelf zo kan verzinnen, plussen:
- Licht gewicht
- Stijfheid
- (Bijna) geen materiaalmoeiheid
- Tot op zekere hoogte schokabsorberend

Er zijn natuurlijk ook minnen:
- Vaak duurder dan alu of staal
- Kwetsbaar bij verkeerde (vnl punt-)belasting

Ongetwijfeld ben ik nog wat vergeten maar google weet vast nog wel wat antwoorden ;)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Carbonframes zien er vaak mooier uit, persoonlijke mening overigens.
En met een carbon fiets kun je lekker zeggen dat je een carbon fiets hebt.

Of je er meer plezier mee hebt?? Ligt nogal aan je doelstelling, ervaring en hoevaak je wil gaan fietsen.
De gegeven info is nogal summier zo.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Dat van die puntbelasting is toch niet helemaal waar. Kijk maar eens hier naar:

https://youtu.be/xreZdUBqpJs" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dit gezien hebt is dat argument ook weg. Prijs blijft wel nog altijd een issue.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omg, niet weer dat filmpje. Er komt geen carbon-vraag voorbij of dat filmpje wordt gelinkt.
Alsof elk carbon frame een Santa Cruz is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05



Nou déze dan :winkie: :bier: . Geen Santa Cruz.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Als je jezelf lomperikert noemt zou ik voor een stalen frame gaan. :winkie:
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Bowiex schreef:Als je jezelf lomperikert noemt zou ik voor een stalen frame gaan. :winkie:
De moderne lichte (!) stalen frames kunnen ook maar heel weinig hebben. Dan moet je iets van "steigerpijp" kopen....
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Hoeft ie niet eens modern voor te zijn. :tong

Ik heb een 26" stalen Checker Pig frame CPX 4070 (eind 90's) met spiral tubing dat minder weegt dan sommige alu frames uit die tijd. :winkie:
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:

Nou déze dan :winkie: :bier: . Geen Santa Cruz.
C-dale Q-control dept. :lol:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

If you can't fix it: hit it with a bigger hammer!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Heb 10 jaar aluminium gefietst en nu twee jaar carbon, voornaamste voordelen vind ik; de stijfheid en tegelijkertijd het absorberend vermogen; je fiets is veel minder een klankkast en vangt goed de trillingen en hobbels op. Het is ook lekker licht en ja; ook de looks wegen mee; het ziet er allemaal wat gelikter en sneller uit door de vloeiendere lijnen.
Gaat het nu weer over het fietsen?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

E10 schreef:Dat van die puntbelasting is toch niet helemaal waar. Kijk maar eens hier naar:

https://youtu.be/xreZdUBqpJs" onclick="window.open(this.href);return false;
Da's geen puntbelasting.
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

QriZ schreef:Heb 10 jaar aluminium gefietst en nu twee jaar carbon, voornaamste voordelen vind ik; de stijfheid en tegelijkertijd het absorberend vermogen; je fiets is veel minder een klankkast en vangt goed de trillingen en hobbels op. Het is ook lekker licht en ja; ook de looks wegen mee; het ziet er allemaal wat gelikter en sneller uit door de vloeiendere lijnen.
Die looks zijn natuurlijk persoonlijk, ik vind zelf een mooi gemaakt stalen frame tien keer mooier dan de meeste carbon frames.

Vloeiende lijnen zijn tegenwoordig ook in alu mogelijk.
Blijven over de klankkast en trillingsdempende eigenschappen. Die zijn niet zozeer algemeen carbon-specifiek als wel bepaald door de constructie van jouw frame. Er zijn ook snoeiharde klankkasten van carbon.
Staal en met name titanium hebben ook zeer goede trillingsdempende eigenschappen, alu blijft daarin achter. Maar de manier waarop het materiaal ingezet wordt heeft altijd een grote invloed, je kunt nooit zeggen: het is materiaal X, dus is het een hard/stijf/slap/comfortabel etc. frame.
Met alle materialen is een goed en duurzaam frame te bouwen.

Verwacht je je materiaal bovengemiddeld zwaar te gaan belasten omdat je zwaar bent/lomp rijdt/hele ruige dingen doet: gewoon de lichtgewichtjes links laten liggen en kiezen voor een frame met wat meer reserves.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

kermit schreef:
QriZ schreef:Heb 10 jaar aluminium gefietst en nu twee jaar carbon, voornaamste voordelen vind ik; de stijfheid en tegelijkertijd het absorberend vermogen; je fiets is veel minder een klankkast en vangt goed de trillingen en hobbels op. Het is ook lekker licht en ja; ook de looks wegen mee; het ziet er allemaal wat gelikter en sneller uit door de vloeiendere lijnen.
Die looks zijn natuurlijk persoonlijk, ik vind zelf een mooi gemaakt stalen frame tien keer mooier dan de meeste carbon frames.

Vloeiende lijnen zijn tegenwoordig ook in alu mogelijk.
Blijven over de klankkast en trillingsdempende eigenschappen. Die zijn niet zozeer algemeen carbon-specifiek als wel bepaald door de constructie van jouw frame. Er zijn ook snoeiharde klankkasten van carbon.
Staal en met name titanium hebben ook zeer goede trillingsdempende eigenschappen, alu blijft daarin achter. Maar de manier waarop het materiaal ingezet wordt heeft altijd een grote invloed, je kunt nooit zeggen: het is materiaal X, dus is het een hard/stijf/slap/comfortabel etc. frame.
Met alle materialen is een goed en duurzaam frame te bouwen.

Verwacht je je materiaal bovengemiddeld zwaar te gaan belasten omdat je zwaar bent/lomp rijdt/hele ruige dingen doet: gewoon de lichtgewichtjes links laten liggen en kiezen voor een frame met wat meer reserves.
Ik moet inderdaad nuanceren dat sommige carbon frames juist weer té spacy overkomen en inderdaad een frame van b.v. Moot (titanium) is ook super classy :-q
Gaat het nu weer over het fietsen?
Plaats reactie