Verkocht! Liteville 301 Mk5
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Blauw en oranje gaan prima samen.
-
- Moderator
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Ja. Daarom ook net overgestapt op Conti, met oranje logo's . Zit een beetje in een oranje fase nu.
Als velg wil ik gaan voor de Ryde Edge 28 OS. Nu nog even vinden in 26" voor een aangename prijs. Keep u posted!
Als velg wil ik gaan voor de Ryde Edge 28 OS. Nu nog even vinden in 26" voor een aangename prijs. Keep u posted!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Mooi! Ben net vanavond begonnen aan mijn derde set. Lekker tijdverdrijf!
-
- Moderator
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Toch daags voor de vakantie nog even het setje in elkaar gestoken. Voor nu een paar plaatjes, begeleidend schrijven volgt.
Laatst gewijzigd door baron062 op wo 15 november 2017, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Fijne vakantie dan!
-
- Moderator
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Goed, ik zou nog wat ervaringen geven over deze Edge28 velgen, welnu, prima!
Mijn setup:
-Hope Pro II Evo in oranje
-DtSwiss Alpine 3 spaken met messing nippels
-Ryde Edge 28 velgen, 1x normaal, 1x off-center.
Waarom deze keuzes? Welnu, Hope, tja, Hope, ziet er goed uit, zeer betrouwbaar, en ook te krijgen in kekke kleurtjes. Ik heb voor de Pro II gekozen omdat ze iets voordeliger aangeboden werden. Ben natuurlijk geen dief van mijn eigen portemonnee!
De Alpine 3 spaken heb ik gekozen omdat ik niet de lichtste ben, en daarnaast de spaken net iets beter in de naaf passen, tegen een te verwaarlozen gewichtsstraf. Zwart, natuurlijk, ziet er gewoon beter uit. Messing nippels omdat die net wat minder kritisch zijn kwa spaaklengte, en daarom wat betrouwbaarder zijn.
De Edge velg heb ik gekozen omdat ze fors breder zijn dan de referentie, Flow EX, tegen een minimaal gewichtsnadeel, volgens de fabrikanten gewichten 10gr. Daarnaast biedt Ryde ze aan in een off-center uitvoering, wat ik vooral achter een prettige gedacht vind. Gelijkere spaakhoek= gelijkere spaakspanning. Ook het idee dat het een "nederlands" bedrijf is spreekt me wel aan.
Ik moet bekennen dat ik geen foto's van het bouwproces heb genomen, nog de verschillende componenten heb gewogen. Het totaalgewicht houden jullie tegoed.
Bouwervaringen:
Het is een stijve velg, en dat merk je als je het wiel op spanning brengt, dit gaat gemakkelijk. Wel even de spaakspanning in de gaten houden, hier heb ik zo'n Park-tool ding voor. Na het afdrukken hield ik een mooi stijf wielsetje over, Schwalbe plaklint er omheen, en een Schwalbe NoNi/RaRa combo er omheen. Vooralsnog met binnenband, maar ik heb een compressor geregeld, dus binnenkort maar eens tubeless maken.
De passing van de band om de velg viel me mee, het zou mij niets verbazen als je het tubeless maken ook met een handpomp zou kunnen doen. Met de Ryde velgen van mijn racefiets in gedachte had ik een krappere passing verwacht, maar dat was hier dus dik in orde, met 1 laagje tape.
De ryde:
Tja, ten opzichte van mijn vorige wielset, Easton Havoc AM, voelt het allemaal weer wat strakker aan, en voel ik mij op mijn 301 erg 'spot-on'. Heeft zeker ook te maken met de slacke balhoofdshoek, veroorzaakt door de Revelation in 150mm. Bochtige parkoers als Amerongen of Zeist, noem ze maar op, worden erg prettig verteerd. Hier zullen de extra breed vallende banden zeker ook aan bijdragen.
Mijn setup:
-Hope Pro II Evo in oranje
-DtSwiss Alpine 3 spaken met messing nippels
-Ryde Edge 28 velgen, 1x normaal, 1x off-center.
Waarom deze keuzes? Welnu, Hope, tja, Hope, ziet er goed uit, zeer betrouwbaar, en ook te krijgen in kekke kleurtjes. Ik heb voor de Pro II gekozen omdat ze iets voordeliger aangeboden werden. Ben natuurlijk geen dief van mijn eigen portemonnee!
De Alpine 3 spaken heb ik gekozen omdat ik niet de lichtste ben, en daarnaast de spaken net iets beter in de naaf passen, tegen een te verwaarlozen gewichtsstraf. Zwart, natuurlijk, ziet er gewoon beter uit. Messing nippels omdat die net wat minder kritisch zijn kwa spaaklengte, en daarom wat betrouwbaarder zijn.
De Edge velg heb ik gekozen omdat ze fors breder zijn dan de referentie, Flow EX, tegen een minimaal gewichtsnadeel, volgens de fabrikanten gewichten 10gr. Daarnaast biedt Ryde ze aan in een off-center uitvoering, wat ik vooral achter een prettige gedacht vind. Gelijkere spaakhoek= gelijkere spaakspanning. Ook het idee dat het een "nederlands" bedrijf is spreekt me wel aan.
Ik moet bekennen dat ik geen foto's van het bouwproces heb genomen, nog de verschillende componenten heb gewogen. Het totaalgewicht houden jullie tegoed.
Bouwervaringen:
Het is een stijve velg, en dat merk je als je het wiel op spanning brengt, dit gaat gemakkelijk. Wel even de spaakspanning in de gaten houden, hier heb ik zo'n Park-tool ding voor. Na het afdrukken hield ik een mooi stijf wielsetje over, Schwalbe plaklint er omheen, en een Schwalbe NoNi/RaRa combo er omheen. Vooralsnog met binnenband, maar ik heb een compressor geregeld, dus binnenkort maar eens tubeless maken.
De passing van de band om de velg viel me mee, het zou mij niets verbazen als je het tubeless maken ook met een handpomp zou kunnen doen. Met de Ryde velgen van mijn racefiets in gedachte had ik een krappere passing verwacht, maar dat was hier dus dik in orde, met 1 laagje tape.
De ryde:
Tja, ten opzichte van mijn vorige wielset, Easton Havoc AM, voelt het allemaal weer wat strakker aan, en voel ik mij op mijn 301 erg 'spot-on'. Heeft zeker ook te maken met de slacke balhoofdshoek, veroorzaakt door de Revelation in 150mm. Bochtige parkoers als Amerongen of Zeist, noem ze maar op, worden erg prettig verteerd. Hier zullen de extra breed vallende banden zeker ook aan bijdragen.
Laatst gewijzigd door baron062 op wo 15 november 2017, 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Mooi zelf gespaakt. Heb ze ook, beiden OS, op Pro 2 Evo's idem. Rijd goed inderdaad.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
-
- Pro Biker
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
- Mijn mountainbike: Bird Zero TR
Mooi setje wielen zeg! Heb ook ooit eens een set gespaakt met Alpine spaken, veel stijver wordt een wiel niet. Have fun!
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
-
- Moderator
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Nou, neem een DtSwiss Champion in Ø2.34 en je hebt 70% meer oppervlak ten opzichte van een Alpine 3 (Ø1.8 ), en dus 70% meer stijfheid in de spaak. .Biker_Jesse schreef:Mooi setje wielen zeg! Heb ook ooit eens een set gespaakt met Alpine spaken, veel stijver wordt een wiel niet. Have fun!
Daar kan je dus nog veel winnen, maar tegen een behoorlijke gewichtspenalty (591 tegen 418gr voor 2 wielen), en veel hogere piekspanningen in de velg, maar dat is bij een MTB-velg meer theoretisch.
-
- Moderator
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Te weinig km.
Mijn H3 gaat met de nieuwe vork en dropper behoorlijk veelzijdiger worden dus de 301 mag weg. Als ik er te weinig voor krijg gaat er op termijn een Pike in en houd ik hem.
Mijn H3 gaat met de nieuwe vork en dropper behoorlijk veelzijdiger worden dus de 301 mag weg. Als ik er te weinig voor krijg gaat er op termijn een Pike in en houd ik hem.