Hulp bij keuze

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
gerzom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 juli 2016, 15:39
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02 XT, Radon ZR Team 8.0 29

Hoi,

ik ben (op aanraden van mijn fysiotherapeut, herstellende van een nek-hernia) opzoek naar een hobby met voldoende lichaamsbeweging.
Mijn keuze is gevallen op mountain biken :-D

Dus nu opzoek naar een "instap-mountainbike". Hoop gelezen op het internet en ik denk dat Radon een prima fiets voor mij gaat zijn (geen exact idee waarom, maar het geheel spreek mij wel aan en het merk komt hier ook regelmatig positief voorbij)
Ik wil graag een nieuwe fiets, 2e hands is voor mij te veel risico omdat ik geen idee heb waar ik op moet letten.

Ik ben dus beginner, ga voorlopig geen heel erg "moeilijke" dingen doen en mijn budget is rond de 800 euro.
Ik ben 180 cm, weeg 82 kg en mijn binnenbeenmaat (is dat een woord? :wink: ) is ca. 80 cm.

Waar ik nog een beetje over twijfel is of ik voor 29 of voor 27,5 zou moeten gaan.
Kunnen jullie mij hierbij helpen? Waarom 29, dan wel 27,5 kiezen?

Als ik kijk naar Radon dan hebben ze daar in mijn budget 2 opties:
ZR Team 29 7.0:
http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016 ... eam-29-70/
of
ZR Team 27,5 8.0:
http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016 ... am-275-80/

Wat is wijsheid in deze (en waarom)??

Alvast bedankt voor jullie reacties!!
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Denk je echt dat herstellende van een nekblessure het een goed idee is om off-road te gaan rijden?

Kijk iets meer rond naar 29 trail modellen, die zitten iets rechter. Pure xc modellen zitten iets dieper waardoor je je nek rechter moet houden.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
gerzom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 juli 2016, 15:39
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02 XT, Radon ZR Team 8.0 29

vedet schreef:Denk je echt dat herstellende van een nekblessure het een goed idee is om off-road te gaan rijden?

Kijk iets meer rond naar 29 trail modellen, die zitten iets rechter. Pure xc modellen zitten iets dieper waardoor je je nek rechter moet houden.
Stukje achtergrond: mijn nekhernia is ontstaan door mijn werk: lange dagen stil zitten achter de laptop en veel te weinig beweging. Dus het belangrijkste is voorkomen van nieuwe klachten en daarbij is bewegen de oplossing. Volgens fysio en neuroloog kan fietsen (mountenbiken dus) totaal geen kwaad :-)
Van daar mijn keuze.
Ik ben een newbie, dus "Trail" en "XC" zeggen mij (nog) niets :-?
gerzom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 juli 2016, 15:39
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02 XT, Radon ZR Team 8.0 29

Ik denk dat ik voor een Radon ZR Team 8.0 29er ga (nu met 100 euro korting)

Alleen de maat: ik ben 181 cm en mijn binnenbeen-maat is 83 cm (nu correct gemeten)
Volgens de tabellen kom ik dan uit op 19 inch, echter de ZR Team is er alleen in 18 of 20 inch.

Welke maat kan ik nu het beste kiezen????
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

19 inch met wat voor bovenbuis lengte?
Het kan zijn dat de bovenbuis van radon wat korter is zodat een 20 prima past
gerzom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 juli 2016, 15:39
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02 XT, Radon ZR Team 8.0 29

niels.o schreef:19 inch met wat voor bovenbuis lengte?
Het kan zijn dat de bovenbuis van radon wat korter is zodat een 20 prima past
Dit is de configuratie van de 20 Inch Radon:
Afbeelding
en de 18 Inch:
Afbeelding
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Als je nou de uitkomst van je tabel er ook ff bij zet..

Want ik gok dat je een 18 moet hebben. De bovenbuis is niet extreem kort op de radon
gerzom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 juli 2016, 15:39
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02 XT, Radon ZR Team 8.0 29

Inmiddels even contact gehad met Radon en besloten om voor de 18 inch te gaan, ik zou net een 19 inch moeten hebben en dus is het volgens hen beter om voor de 18 te gaan.
Tevens is dat iets sportiver fietsen (ja, ik hou wel van een uitdaging :wink: ) dus we gaan er maar eens een bestellen.
Zijn er naast pedalen nog andere zaken waar ik aan moet denken?
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

gerzom schreef:Inmiddels even contact gehad met Radon en besloten om voor de 18 inch te gaan, ik zou net een 19 inch moeten hebben en dus is het volgens hen beter om voor de 18 te gaan.
Tevens is dat iets sportiver fietsen (ja, ik hou wel van een uitdaging :wink: ) dus we gaan er maar eens een bestellen.
Zijn er naast pedalen nog andere zaken waar ik aan moet denken?
Helm
Goed passende en zittende broek lycra of baggy met een degelijke zeem..

En veel zin
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik wil je ter overweging meegeven om naast het MTB-en ook nog iets anders op te pakken. Dit ter voorkoming dat je een overbelasting krijgt omdat je ineens een 180 graden turn maakt van niets-doen naar intensief-doen.

Denk bv aan 1 of 2 keer per week zwemmen of bootcampen. Met dat laatste train de armen, de core en de benen en daar heb je met het MTBen ook weer wat aan. Begin ook daar niet gelijk te fanatiek mee, bouw het op.

Ik ben geen fysiotherepeut overigens. Noem het maar ervaringsdeskundig :-q
Bespreek het voorstel anders even met je therapeut.
Ja, doei !
gerzom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 juli 2016, 15:39
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02 XT, Radon ZR Team 8.0 29

Bedankt iedereen voor de tips!

Inmiddels is de fiets binnen, gisteravond "in elkaar" gezet en even een klein rondje gemaakt.
In het begin liep de voorste disk een beetje aan (werd ook heet) dus heb ik even de schroeven los gedraaid, rem in geknepen ( neem aan dat ie dan mooi centerd) en vervolgens weer vast gezet, loopt nu minder aan, maar hoor soms nog wel de remschoen het blad raken tijdens het fietsen. Kan dit kwaad of is dit "nieuwigheid"?

Paar foto's natuurlijk :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En km's maken (rustig opbouwen, natuurlijk)
Grappig moment gisteren toen ik de fiets aan het opbouwen was kwam mijn buurman ff kijken en die bleek ook nog een mountainbike te hebben staan, dus meteen ook een fietsmaatje erbij :D

G-J
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Je remmen horen niet te slepen en gewoon ruimte tussen de blokjes en schijf te hebben.
Dit is meestal inderdaad een uitlijn probleem.

Ik heb zelf de voorkeur om de methode van Hope te volgen, geeft bij mij het beste resultaat.
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... aY4XF1bM3Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel plezier toegewenst met je nieuwe hobby/bezigheid.

Nog een tip, rem je blokjes even in voordat je echt gaat fietsen. Gaan ze langer mee en remmen beter.
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... KYT2P9Y3SA" onclick="window.open(this.href);return false;
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Mooie fiets man, ook best goede specs. Geniet er van.
gerzom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 juli 2016, 15:39
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02 XT, Radon ZR Team 8.0 29

MdBruin schreef:Je remmen horen niet te slepen en gewoon ruimte tussen de blokjes en schijf te hebben.
Dit is meestal inderdaad een uitlijn probleem.

Ik heb zelf de voorkeur om de methode van Hope te volgen, geeft bij mij het beste resultaat.
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... aY4XF1bM3Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel plezier toegewenst met je nieuwe hobby/bezigheid.

Nog een tip, rem je blokjes even in voordat je echt gaat fietsen. Gaan ze langer mee en remmen beter.
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... KYT2P9Y3SA" onclick="window.open(this.href);return false;
Thanks voor de tips, straks eens even kijken of mij dat ook lukt :wink:
gerzom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 juli 2016, 15:39
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02 XT, Radon ZR Team 8.0 29

gerzom schreef:
MdBruin schreef:Je remmen horen niet te slepen en gewoon ruimte tussen de blokjes en schijf te hebben.
Dit is meestal inderdaad een uitlijn probleem.

Ik heb zelf de voorkeur om de methode van Hope te volgen, geeft bij mij het beste resultaat.
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... aY4XF1bM3Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel plezier toegewenst met je nieuwe hobby/bezigheid.

Nog een tip, rem je blokjes even in voordat je echt gaat fietsen. Gaan ze langer mee en remmen beter.
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... KYT2P9Y3SA" onclick="window.open(this.href);return false;
Thanks voor de tips, straks eens even kijken of mij dat ook lukt :wink:
Gelukt!! Bedankt voor de tip!!
Plaats reactie