Aanpassing zithouding/nek en wijzigingen stuurgedrag

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

Ik rij sinds kort een Cannondale Flash 650b, opzich allemaal prima alleen kan niet echt de juiste zithouding vinden. Formaat lijkt me goed met een L bij een lengte van 1.85. Heb alleen na het fietsen last van mijn nek en tijdens het rijden van mijn polsen. Naar mijn idee komt dit doordat ik de plat zit/lig. Hierdoor ligt mijn hoofd eigenlijk constant in mijn nek en steunt er veel gewicht op mijn onderarmen.

Nu zou je zeggen dat ik simpelweg mijn zadel moet verlagen, wat ik uiteraard ook gedaan heb, maar deze kan echt niet lager ivm de lengte van de benen. Heb ook al wat gespeeld met de plek van het zadel maar ook dat helpt niet echt. Nu overweeg ik een kortere stuurpen of een riserstuur maar vroeg me af in hoeverre dat effect heeft op het stuurgedrag van de fiets. Hoop dat iemand me daar iets over kan vertellen en wellicht nog andere tips heeft.
KosterA
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 12 april 2016, 14:46

In plaats van je stuur te verhogen, zou je er aan kunnen denken om een kortere "stem" te kopen . Zo komt het stuur wat naar achteren te liggen (naar je toe) en ga je automatisch wat rechterop zitten.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Een kortere stuurpen in combi met een riser, scheelt zeker. Alleen is altijd het probleem, hoeveel korter kan je en hoeveel hoger wil je. Stuurpennen zijn behoorlijk duur en sturen gaan ook aardig in de prijs lopen. Mooiste is als je het een en ander kan testen...

Misschien dat er iemand bij je in de buurt woont, die het eea heeft liggen, zodat je kunt testen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zolang het om testen gaat, tot je de juiste positie gevonden hebt, kun je ook met 2e hands spul aan de gang.
Dan vallen de kosten wellicht mee.
Je kunt ook een bikefitting doen via bijvoorbeeld futurumshop, kost rond de 100 euro exclusief de aanpassingen die je daarna wilt maken.
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

Probleem is dat 2e hands stems voor mijn fiets nauwelijks tot niet verkrijgbaar zijn. Het is zo'n cannondale opi variant en volgens mij heb je daar ook nog speciaal gereedschap voor nodig :) Oh en ze zijn ook nog eens redelijk prijzig.

Maar wat doet een kortere stem met het rijgedrag? Kan me voorstellen dat de fiets zenuwachtiger wordt namelijk.

En heeft zo riserstuur nog invloed? Wil eigenlijk ook een stukje breder gaan gelijk aangezien ik nu op 60cm zit.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

60 cm is zeer smal naar tegenwoordige begrippen. Op een XC racer is 72cm gemiddeld nu gangbaar, icm een kortere stuurpen. Dit omdat 29" fietsen baat hebben bij meer hefboom bij sturen. Jij hebt een 26" fiets gemodificeerd naar 650b. Fietsje is qua karakter sowieso al erg levendig. Breder stuur icm kortere stuurpen zal een nog speelser karakter geven bij sturen en met name veel meer controle en rust geven bij afdalen op hogere snelheid.

Hoe lang is je huidige pen, en hoeveel rise heeft die pen?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

Ik denk dat de pen 10cm is zonder rise aangezien hij recht naar voren steekt. Volgens mij is de kortste opi pen 6cm, zal die 4cm invloed hebben op de zithouding?

Edit: Ik dacht geconcludeerd te hebben dat ik de langste pen heb op het moment, dat zou 12cm zijn. De kortste is 9cm als ik de volgende site mag geloven: http://www.martens-tweewielers.nl/shop/ ... en-5-div-/" onclick="window.open(this.href);return false;

Blijkbaar kan je met spacers een bepaalde rise instellen dus dat zou al kunnen schelen. Van het weekend maar eens langs bij het rijwielpaleis.
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Bij een breder stuur ga je in principe juist dieper zitten, aangezien je armen verder uit elkaar moeten. De oplossing is dan een kortere stuurpen, maar dan kom je waarschijnlijk weer ongeveer uit waar je nu bent (lost het probleem dus niet op). Als je meer rechtop wilt zitten zul je in ieder geval een stuur met een flinke rize en backsweep moeten pakken.
Laatst gewijzigd door cvoc op di 12 juli 2016, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Let ook op je zithouding tijdens het rijden, schouders naar beneden zorgt voor een ontspannen houding. Schouders verkrampt omhoog veroorzaakt nekpijn.
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

Ik ga dus eerst even langs bij het rijwielpaleis om te kijken of ze iets kunnen doen qua spacers, wellicht dat dit genoeg helpt. Een andere stem zie ik eigenlijk niet zo zitten gezien de maximale verkorting van 3cm voor 65 euro plus een half uur arbeid (aldus een topic hier en dan moet je nog weten hoe dat systeem werkt ook).

Zit ook even te kijken voor een ander stuur, naast dat ik een riser overweeg past het huidige stuur ook niet qua kleurstelling in mijn bike. Alleen zie door de bomen het bos niet meer, zie vooral heel veel heeel brede sturen. Zit nu op 60cm maar wil eigenlijk ook weer geen 70+ stuur, zijn hier nog gangbare tussenmaten waar ik op kan zoeken? Daarnaast ook nog termen als up- en back sweep die ik niet helemaal begrijp en dan ook nog iets met de juiste kleur (cannondale gifgroen) voor een leuke prijs en een leuk gewicht :-) Is het volgende stuur wellicht wat? http://www.bikester.nl/392923.html?gcli ... 12113005:s" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Als je 3 cm korter gaat en naar 720 -800 mm stuur en je neemt een 40 riser, dan zal je wel degelijk een stuk hoger komen qua zithouding.
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Malt007 schreef:Ik ga dus eerst even langs bij het rijwielpaleis om te kijken of ze iets kunnen doen qua spacers, wellicht dat dit genoeg helpt. Een andere stem zie ik eigenlijk niet zo zitten gezien de maximale verkorting van 3cm voor 65 euro plus een half uur arbeid (aldus een topic hier en dan moet je nog weten hoe dat systeem werkt ook).

Zit ook even te kijken voor een ander stuur, naast dat ik een riser overweeg past het huidige stuur ook niet qua kleurstelling in mijn bike. Alleen zie door de bomen het bos niet meer, zie vooral heel veel heeel brede sturen. Zit nu op 60cm maar wil eigenlijk ook weer geen 70+ stuur, zijn hier nog gangbare tussenmaten waar ik op kan zoeken? Daarnaast ook nog termen als up- en back sweep die ik niet helemaal begrijp en dan ook nog iets met de juiste kleur (cannondale gifgroen) voor een leuke prijs en een leuk gewicht :-) Is het volgende stuur wellicht wat? http://www.bikester.nl/392923.html?gcli ... 12113005:s" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze heeft een diameter van 35mm. Waarschijnlijk heb je een 31.8mm nodig, anders past hij niet in je OPI stem (even checken dus). Verder, als je een stuur wilt met veel rize (bijv. 40mm zoals Mud Mate aangeeft) zul je automatisch bij de wat bredere (70+) sturen uitkomen.
Laatst gewijzigd door cvoc op wo 13 juli 2016, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Rijwielpaleis bilthoven bedoel je?
Tipje, ga in de ochtend dan hebben ze wat meer tijd.
Ben er zelf ook uitstekend geholpen toen ik gelijke klachten had.
Bij mij was het probleem dat ik te krap uiteindelijk op de mountainbike zat, een langere stuurpen was bij mij de oplossing.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

En een stuur kun je altijd smaller maken.
"This species has amused itself to death"
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

Ik zal een afspraak maken, dan weet ik zeker dat ik aan de beurt kom. Zal eens beginnen met van die spacers en dan later wellicht een riserstuur.

Ben wel erg benieuwd wat zo'n breed stuur gaat doen met het rijgedrag. Kleinere stuurbewegingen en meer controle lijkt me? En idd zagen kan altijd :) maar betwijfel of dat een goed idee is bij een carbon stuur.
Plaats reactie