waar op letten bij upgraden naar xt (maten enz)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

Hallo forum genoten,

Ik ben nieuw hier.
Ik zal me even voorstellen, ik ben 48 jaar en woon in Limburg.
Sinds een aantal maanden ben ik besmet met het mountainbike virus, vandaar mijn gebruikersnaam laatbloeier.
Afgelopen weekend heb ik een Cube ams 100 op de kop kunnen tikken.
Hij heeft een xt achter derailleur en de rest deore afmontage.
Ik wil de voor derailleur, shifters , en crankstel ook xt maken.
Kan iemand mij adviseren waar ik op moet letten bij o.a. de maten.
Er zitten 26 inch wielen onder het frame is 18 inch en een 9+3 tandwielen.
En kan ik het zelf ombouwen, ik heb lichtelijk 2 linker handen.
Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Kijk of je versnellingshendels vast zitten aan de remhendels, of je voor derraileur met een ring om de buis heen zit of dat deze direct geschroefd zit op de buis. Maar het motto is in deze eigenlijk alleen vervangen als het nodig is. Als alles goed werkt waarom vervangen.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Bij lichtelijk 2 linker handen.. zou ik toch een handige harry vragen.. het spul is gauw gesloopt.

En deore is geen rommel hoor :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

naze1975 schreef:Kijk of je versnellingshendels vast zitten aan de remhendels, of je voor derraileur met een ring om de buis heen zit of dat deze direct geschroefd zit op de buis. Maar het motto is in deze eigenlijk alleen vervangen als het nodig is. Als alles goed werkt waarom vervangen.
Volgens mij had je bij 9sp nog geen I-spec?
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

Kijk of je versnellingshendels vast zitten aan de remhendels, of je voor derraileur met een ring om de buis heen zit of dat deze direct geschroefd zit op de buis. Maar het motto is in deze eigenlijk alleen vervangen als het nodig is. Als alles goed werkt waarom vervangen.


De versnellingshendels en remhendels zijn apart en de derailleur zit er met een ring omheen.
Naze1975 je hebt gelijk waarom vervangen?
Ik ben pas een paar maanden aan het mountainbiken en ik heb eerst wat geoefend op een budget bike van de Decathlon.(B-Twin) met scram x3 afgemonteerd.
Deze schakelt natuurlijk beter maar misschien had ik wat meer verwacht van deze xt/deore af montage.
Ik zie wel vaker op marktplaats xt derailleurs voorbij gaan gunstig geprijsd en vaker nog nieuw in de doos.
Maar mij is opgevallen dat er wel veel verschil in zit.
Vandaar dat ik het op het forum vraag.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Als je iets wil upgraden, wat de moeite is .. de shifters!
Ik ben destijds zelf gelijk gaan upgraden toen ik mn AMS net een weekje had, en merkte het verschil tussen Deore en XT behoorlijk!
De Deore voorderailleur zit er bij mij nog steeds op, en werkt nog als nieuw. (Nu moet ik wel toegeven een onderhoudsmaniak te zijn, en dat heeft als resultaat dat ik inmiddels jaar 6 inga met m'n duitse wipkip :winkie: )
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

laatbloeier schreef:Kijk of je versnellingshendels vast zitten aan de remhendels, of je voor derraileur met een ring om de buis heen zit of dat deze direct geschroefd zit op de buis. Maar het motto is in deze eigenlijk alleen vervangen als het nodig is. Als alles goed werkt waarom vervangen.


De versnellingshendels en remhendels zijn apart en de derailleur zit er met een ring omheen.
Naze1975 je hebt gelijk waarom vervangen?
Ik ben pas een paar maanden aan het mountainbiken en ik heb eerst wat geoefend op een budget bike van de Decathlon.(B-Twin) met scram x3 afgemonteerd.
Deze schakelt natuurlijk beter maar misschien had ik wat meer verwacht van deze xt/deore af montage.
Ik zie wel vaker op marktplaats xt derailleurs voorbij gaan gunstig geprijsd en vaker nog nieuw in de doos.
Maar mij is opgevallen dat er wel veel verschil in zit.
Vandaar dat ik het op het forum vraag.
Persoonlijk zal ik eerst mijn wielen upgraden, door betere en lichtere banden, desnoods ook een wieset die licht is en jouw gewicht goed kan handelen. Hoef je namenlijk ook minder te schakelen :winkie: . Ik heb zelf wel mijn achter derrie vervangen van een xt naar een xt shadow, maar dat had meer te maken met het klapperen van de ketting wat mij irriteerde.
Als je iets op marktplaats ziet kijk dan ook eens wat het nieuw kost bij de oosterburen. Deze zijn ook altijd redelijk scherp geprijst.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

Momenteel liggen er Ryde XMB velgen en Geax Saguaro banden op.
Ik heb echt geen idee of dat kwalitatief goed is en licht.
Gisteren heb ik nog het rondje Brunssummerheide gereden , 2 keer de ketting eraf en idd dat klapperen irriteert mij ook.
En wat is xt shadow ?

Ok Remy Ik dacht dat de shifters niks uitmaakte, lijkt mij ook makkelijk zelf te vervangen.
En vanaf nu ga ik ook eens bij onze oosterburen kijken.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Ik zou nog even wachten met het vervangen met de wielset als hier niets mee aan de hand is. Wederom heb ik precies dezelfde set in mn ams hangen, en buiten het feit dat het niet echt het lichtste setje is hebben de wielen mij nog nooit teleurgesteld.
Lagers vervangen doe je ook in een poep en een scheet, doordat er industriële lagers inzitten.
Waar ik wel veel geklaag over gehoord heb in het verleden, is de vrijloop ... Maar wederom draait de vrijloop bij mij iig nog alsof hij er gisteren nieuw is opgegaan.. :winkie:

En hoogstwaarschijnlijk bedoeld naze1975 "Shadow plus", het verschil tussen 'oudere' XT derailleurs en 'nieuwere' XT Shadow derailleurs is dat de shadow minder buiten het frame uitsteekt.
Shadow plus heeft een 'schakelaar' waarmee je de derailleur zo goed als star kan maken. MAAR ! Shadow plus is er dus niet voor 9 speed. (Dan zou jij je complete aandrijflijn moeten verwisselen naar 10sp)

En juist de shifters maken een hoop verschil .
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

Ikzelf weeg maar 60 kg dus die wielen hebben niet veel te lijden.
alhoewel ik in Limburg woon en een paar keer per week eropuit ga, met de nodige (ruwe) afdalingen.
Ik vind het nog moeilijk in te schatten of dat materiaal veel te lijden heeft.
Tot nu toe functioneert alles nog naar behoren.
Mijn vrijloop loopt ook nog als een zonnetje , geen probleem dus.

Vandaag met m'n fiets naar de fietsenmaker geweest gevraagd wat shifters XT kosten.
Nou volgens mij is het vrij duur , hij vraagt zich 75 Euro per stuk (150 euro) maar hij zet ze wel gratis erop.

Dan maar verder speuren online en zelf erop zetten.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

http://www.bikester.nl/398358.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bikester.nl/398359.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze twee zou je dan moeten hebben ... , komt in totaal op € 94,80.
Maar hou er rekening mee dat het een specifiek klusje is (En dan met name het afstellen v/d versnellingen), maar met behulp van dit forum en youtube kan je een hele eind komen !|

Eventueel zou je kunnen zoeken naar een goed 2e hands setje, en dan zou ik een bericht op dit forum zetten in het "Gezocht" gedeelte van dit forum :-q
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Hieronder nog wat goedkoper te vinden:
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p16323/" onclick="window.open(this.href);return false;

Setje kost je daar dus net geen 80 euro.

Misschien ook even over nadenken of je dan niet ook meteen de buitenkabels mee vervangt. Daar wil na verloop van tijd nog wel eens wat vuil in kruipen, waardoor het schakelen minder soepel gaat.
Lekker vies is niet bah...
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

Dankjewel heren , hier kom ik wel mee verder.
Ik zal beslist binnenkort met meer vragen komen.
Hier op het forum , door berichten te lezen zal ik al meerdere antwoorden vinden :-q
Plaats reactie