Welke bike..... (keuzes maken...pfff)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
rob-b
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 14:03

Beste mensen,

Ik ben een beginnend biker en ben opzoek naar een mountainbike (hardtail, 27 inch). Ik heb al heel veel gelezen op dit forum en een aantal winkels bezocht.
Ik wilde een Canyon AL SLX 29 kopen maar begon toch zeer te twijfelen aan de grote wielmaat (29 inch). Ik wil voornamelijk in de nederlandse bossen rijden, bij voorkeur technische parcours. Daarvoor is een 27 inch naar mijn mening geschikter. Ter info, ik ben 1,85 m1 en weeg ca. 75 kg.

Ik heb momenteel twee fietsen op mijn lijstje staan. De keuze is op een goede afmontage gevallen en het liefst een lichte fiets, maar wel een aluminium frame. De Canyon staat er ook bij, maar dit meer als referentie (vanwege de goede onderdelen).
Kunnen jullie mij aub een beetje op weg helpen welke fiets het beste is, of wellicht tips voor een betere fiets? Mijn budget is ca. €1.500,-
Bedankt alvast! :-D

BULLS COPPERHEAD 3 RS
Rahmenmaterial Aluminium 7005 Superlite double Butted Rahmen
Rahmenhöhe 41 cm, 46 cm, 51 cm, 56 cm
Gabel Rock Shox Reba RL Solo Air Federgabel
Federweg 100 mm
Steuersatz Semi Integriert
Schaltwerk Shimano Deore XT RD-M8000-GS Shadow Plus 11-Fach
Schalthebel Shimano Deore XT SL-M8000 I-Spec Shalthebel
Gänge 22 Gang-Kettenschaltung
Umwerfer Shimano Deore XT FD-M8020-E
Innenlager Shimano Deore XT SM-BB-MT800-PA Press Fit
Kurbelgarnitur Shimano Deore XT FC-M8000 38/28T
Cassette Shimano Deore XT CS-M8000 11-40T
Bremsen Shimano Deore BR-M615 hydraulische Scheibenbremsen
Bremshebel Shimano Deore BL-M615
Sattel Fizik Nisene
Sattelstütze Bulls
Kette Shimano CN-HG600-11
Felgen WTB XC-21D
VR-Nabe Shimano Deore XT HB-M8000 Nabe
HR-Nabe Shimano Deore XT FH-M8000 Nabe
Bereifung Schwalbe Rocket Ron Evolution
Lenker Bulls
Vorbau Bulls
Pedale Wellgo
Gewicht ca.11,3 Kg

Merida BIG.SEVEN 800
FRAME BIG.SEVEN LITE
VOORVORK Fox 32 Float 650B CTD remote ready O/C (1.5T)- Evolution 100 taper
ACHTERDERAILLEUR Shimano SLX Shadow+
SHIFTERS Shimano SLX ispec
REMHENDEL attached
REMMEN Shimano M615 180 cen / Shimano M615 160 cen
CRANKSTEL Shimano SLX 38-24
BRACKET AS attached
KETTING KMC X10 10s
NAVEN Shimano Deore / Shimano Deore-12 cen
VELGEN DT Swiss 466D-27
CASSETTE Shimano CS-HG50-10 11-36
BANDEN Continental Race-King 27 2.2 fold
STUURPEN MERIDA pro OS 5
STUUR MERIDA pro OS 700 R12
BALHOOFDSTEL Big Conoid A-bearing neck
ZADELPEN MERIDA pro H SB0 27.2
ZADEL Selle Italia X1
PEDALEN XC pro alloy
GEWICHT 11.80 kg

CANYON GRAND CANYON AL SLX 29
VOORVORK FOX PERFORMANCE 32 FLOAT 29 110 REMOTE 15QR 1,5T
BALHOOFDSTEL ACROS | CANYON
ACHTER DERAILLEUR SHIMANO DEORE XT SHADOW PLUS, 11S
VOOR DERAILLEUR SHIMANO DEORE XT, 11S
SHIFTERS SHIMANO DEORE XT, 11S
REMMEN SHIMANO DEORE XT
CASSETTE SHIMANO DEORE XT, 11S
WIELSET DT SWISS X 1900 SPLINE
BANDEN CONTINENTAL MOUNTAIN KING II RACESPORT 2.2 | CONTINENTAL X-KING RACESPORT 2,2
CRANKSTEL SHIMANO DEORE XT, 11S
TANDWIELEN 26 | 36
KETTING SHIMANO CN-HG701
TRAPAS SHIMANO DEORE XT
STUURPEN IRIDIUM \ 3 - 5 \
STUUR IRIDIUM \ 3 - 5 \ FLATBAR
HANDVATTEN ERGON GA1 EVO
ZADEL IRIDIUM \ 3 - 5 \
ZADELPEN IRIDIUM \ 3 - 5 \
ZADELPENKLEM CANYON CLINGER
PEDALEN ZONDER PEDALEN
GEWICHT 10,8 KG
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Canyon is zoals verwacht het best afgemonteerd (remmen ook XT, DT Swiss wielen), kort gevolgd door de Bulls, de Merida is heel wat minder. De Canyon is 29", maar dat zal je wel weten. Cube heeft mogelijk ook wel wat leuks in die prijscategorie.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Op papier zou ik de Bulls boven de Merida kiezen. Maar op papier kun je iets leuk uitkiezen. Maar uiteindelijk gaat het om de geometrie en je gevoel daarbij... Dus ik zou eerst een lekker wat fietsen testen en kijken wat het verschil in geometrie voor jou uitmaakt.

Er zijn veel merken die in deze categorie leuke fietsen uitbrengen.
Denk ook aan Silverback, Radon, Polygon, maar uiteindelijk is de geometrie toch echt belangrijker dan een xt groep of een slx groep...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou met jouw lengte a 1,85m juist wel 29" overwegen. Waarom niet? Uitermate geschikt voor de Nl'se parcoursen. Echt wel wendbaar genoeg! Zeg ik als 1,68m grote rijder met 29" wielen, en liefhebber van technische parcoursen. Dus: niets mis met die Canyon. Grotere wielen houden lekker snelheid vast, bieden meer comfort, meer rust en zekerheid bergaf, veel meer tractie. En in Nl heb je geen technische parcoursen waar je met een goede 29" niet lekker kunt rijden. Jawel, 27,5" is qua karakter nog wat wendbaarder, maar 29" is dat meer dan genoeg.

En als het toch 27,5" wordt, dan de Bulls. Die is wat lichter en over de hele linie wat beter afgemonteerd, de Reba is ook goed.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rob-b
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 14:03

aurelius schreef:Ik zou met jouw lengte a 1,85m juist wel 29" overwegen. Waarom niet? Uitermate geschikt voor de Nl'se parcoursen. Echt wel wendbaar genoeg! Zeg ik als 1,68m grote rijder met 29" wielen, en liefhebber van technische parcoursen. Dus: niets mis met die Canyon. Grotere wielen houden lekker snelheid vast, bieden meer comfort, meer rust en zekerheid bergaf, veel meer tractie. En in Nl heb je geen technische parcoursen waar je met een goede 29" niet lekker kunt rijden. Jawel, 27,5" is qua karakter nog wat wendbaarder, maar 29" is dat meer dan genoeg.
Je hebt gelijk, maar een nadeel van de Canyon is dat je hem niet kan testen. Durf een ongeteste 29" niet aan :oops:
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

rob-b schreef:
aurelius schreef:Ik zou met jouw lengte a 1,85m juist wel 29" overwegen. Waarom niet? Uitermate geschikt voor de Nl'se parcoursen. Echt wel wendbaar genoeg! Zeg ik als 1,68m grote rijder met 29" wielen, en liefhebber van technische parcoursen. Dus: niets mis met die Canyon. Grotere wielen houden lekker snelheid vast, bieden meer comfort, meer rust en zekerheid bergaf, veel meer tractie. En in Nl heb je geen technische parcoursen waar je met een goede 29" niet lekker kunt rijden. Jawel, 27,5" is qua karakter nog wat wendbaarder, maar 29" is dat meer dan genoeg.
Je hebt gelijk, maar een nadeel van de Canyon is dat je hem niet kan testen. Durf een ongeteste 29" niet aan :oops:
Canyon geeft je na aankoop een maand de tijd om je fiets te testen. Als 'ie niet bevalt mag 'ie terug.
HK242
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 27 april 2015, 19:59
Mijn mountainbike: Canyon Lux 29" en Bulls Copperhead 27,5"

De Bulls is een erg fijne en wendbare fiets. ik heb een Copperhead 3 uit 2015. Echter ben ik erachter gekomen dat de wendbaarheid van 29" bikes ook prima is. Ik denk wel dat een lichte wielset bij 29-ers daar een grote vereiste is voor het speelse karakter.

Ik zou 29ers niet uitsluiten omdat ze minder wendbaar (zouden) zijn. Daarnaast geven ze wat meer comfort en rollen ze makkelijker over obstakels. De Grand Canyon lijkt mij een mooie fiets. Daarnaast staat de Trek Superfly bekend om zijn wendbare geometrie. Ik denk dat je bij grote retailers (Mantel, 12gobiking etc.) ook een prima korting op de Superfly kan krijgen.

Een tijdje geleden zag ik bij Mantel een partij overjarige 27,5" Scott Scales staan. Rond de 1500 euro met een prima afmontage, wellicht ook nog een optie.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je bij voorkeur in NL wil rijden maar met een voorkeur voor wat technischer routes zou ik eerder gaan kijken naar LTHT's en de XC gebakjes die je nu hebt geselecteerd links laten liggen. Dus meer richting de Kona Honzo of Genesis Tarn of High Latitude. Die zijn meer gericht op het betere/leukere trailwerk en minder op het efficiente snelle XC werk. Zoals Mud Mate al zegt: eerst maar eens proefrijden en dan beslissen. Afmontage zegt absoluut niet alles. Mijn meest gebruikte fiets (en dus leukste) in NL is een starre met volledig SLX, terwijl ik ook een geveerd XTR heb staan. Horses for courses!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
rob-b
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 14:03

Ik ben eruit, het wordt een 29" xc fiets. Wel een M ipv L (ben 1,85 m). Voelde lekker aan en goed wendbaar.
Bedankt voor jullie tips!
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

een M?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En welke dan?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Bijzondere keuze, een m, #spijt #nietdoen.
Ik ben 1,83 en heb de afgelopen 25 jaar altijd een L gehad, M was altijd te klein.
Maar als jij er lekker op zit, vooral doen.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik zou ook een L nemen. Als die te groot is lekker een hele korte stuurpen monteren. Komt de wendbaarheid ook ten goede.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Als je voor de 29er maat M gaat, ga je heel waarschijnlijk spijt krijgen.. Ik ben 1.83 lang en rij de grand canyon al slx 2015 maat L, een xl met korte stem had ook nog wel gelukt.. Dus zou echt een L kiezen
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

TS is lekker aan het fietsen op zijn nieuwe aanwinst denk ik.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie