Notubes ervaringen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is dat dan geen ventiel met verwijderbare kern? Dan kun je de vloeistof met een injectiespuit toevoegen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

https://www.rosebikes.nl/artikel/stans- ... aid:718851" onclick="window.open(this.href);return false;

Willekeurige shop..

Zelfs als er geen schroefdraad op je ventielen zit krijg je de latex er in, stevig aandrukken op het ventiel en natuurlijk dus eerst het binnenstuk er uit schroeven!
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

vedet schreef:Begin van de maand m'n nieuwe fiets afgehaald en dus ook voor het eerst tubeless gemaakt. volledige XC set van Stan No-tubes besteld. Daar zit een klein stukje gele tape in, zo'n rubber velglint waar het ventiel aan vastzit, een bus latex in.
Roval wielen met specialized banden.
Dus eerst het rubber ingelegd en dan de band er opgelegd, man wat een karwei, band was ontzettend moeilijk op de velg te krijgen, duwen tot m'n duimen blauw zagen. Compressortje erop maar hij liep aan het ventiel er hard leeg. Filmpje op YouTube bekeken en instructies gelezen en dan blijkt dat je eerst het ventielgat een beetje moet uitboren, dan valt het rubberventiellint er eter in.. Zo gezegd zo gedaan, terug de band met heel veel moeite erop gekregen. En dan lukte het wel. :)
Maar hij moest er terug af...want de latex moest er nog in. Pfff derde keer band er op duwen, wat een hel.

Achterwiel ging iets beter maar de band erop leggen blijft erg moeilijk. ik hoop dat ie wat zet tegen de volgende keer.

Ik kijk alleen een beetje tegen de keer op wanneer ik melk moet bijgieten en de banden er weer af en op moet gooien.
Roval wielen hebben tocht een 2Bliss velglint? Als je een specialized fiets hebt gekocht, dan krijg je er 2 tubeless ventielen bij (of navragen bij de dealer). Dat is alles wat je nodig hebt, geen Yellow tape of rubber velglint met ventiel er aan vast nodig. En uiteraard latex. Mijn Roval wielen super simpel tubeless gekregen, wat wel een tip is bij Roval wielen is om amoniac vrije latex gebruiken, aangezien er alu nippels in zitten. Die gingen na verloop van tijd kapot bij mij (mooie reden voor een nieuwe wielset ;-))
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Forau schreef:
vedet schreef:Begin van de maand m'n nieuwe fiets afgehaald en dus ook voor het eerst tubeless gemaakt. volledige XC set van Stan No-tubes besteld. Daar zit een klein stukje gele tape in, zo'n rubber velglint waar het ventiel aan vastzit, een bus latex in.
Roval wielen met specialized banden.
Dus eerst het rubber ingelegd en dan de band er opgelegd, man wat een karwei, band was ontzettend moeilijk op de velg te krijgen, duwen tot m'n duimen blauw zagen. Compressortje erop maar hij liep aan het ventiel er hard leeg. Filmpje op YouTube bekeken en instructies gelezen en dan blijkt dat je eerst het ventielgat een beetje moet uitboren, dan valt het rubberventiellint er eter in.. Zo gezegd zo gedaan, terug de band met heel veel moeite erop gekregen. En dan lukte het wel. :)
Maar hij moest er terug af...want de latex moest er nog in. Pfff derde keer band er op duwen, wat een hel.

Achterwiel ging iets beter maar de band erop leggen blijft erg moeilijk. ik hoop dat ie wat zet tegen de volgende keer.

Ik kijk alleen een beetje tegen de keer op wanneer ik melk moet bijgieten en de banden er weer af en op moet gooien.
Roval wielen hebben tocht een 2Bliss velglint? Als je een specialized fiets hebt gekocht, dan krijg je er 2 tubeless ventielen bij (of navragen bij de dealer). Dat is alles wat je nodig hebt, geen Yellow tape of rubber velglint met ventiel er aan vast nodig. En uiteraard latex. Mijn Roval wielen super simpel tubeless gekregen, wat wel een tip is bij Roval wielen is om amoniac vrije latex gebruiken, aangezien er alu nippels in zitten. Die gingen na verloop van tijd kapot bij mij (mooie reden voor een nieuwe wielset ;-))
Dat was me niet verteld, ventielen zaten er wel bij, lint zit er in. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik als tubeless-virgin wel heel sceptisch tegen yellow tape of 2Bliss tape stond. Ik dacht echt dat tubeless maken een moeilijk procede was met veel trial en error. Niet dus.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de velgen bedoeld zijn om tubeless te gebruiken en je buitenband is geen lichtgewicht flapje rubber, dan stelt 't weinig voor.
Zeker als je een compressor gebruikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

In september ga ik een Transalp fietsen en wil dan mijn andere wielset ook tubeless maken.
Huidige wielset in mijn hardtail heeft Brain van Bikewheels tubeless gemaakt.
Wielset welke ik graag tubeless wil gaan maken is de DT Swiss 1700.
Welke kit ben ik nodig om deze wielset tubeless te maken, wil er Nobby Nics omheen leggen?
Waar kopen jullie een injectiespuit om later latex bij te vullen? Huidige voorband van mijn hardtail staat aan de grond dus moet wat latex bij in.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bijvullen is lapmiddel, beter leegmaken en opnieuw vullen.
Notubes heeft de Injector, maar je kan ook een grote spuit bij de apotheek halen.
En dan een stukje benzineslang van een brommer, dat past over je ventiel.
Wel de kern van je ventiel er uit draaien, anders doet de latex z'n werk al in het ventiel...

Geen idee welke kit je nodig hebt.
Een rol tape, een tubeless ventiel, een fles latex en en compressor zijn bijna altijd voldoende.
Zit de buitenband te ruim, dan een ghetto-style rimstrip maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tomvb84
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 18 september 2011, 15:44
Mijn mountainbike: Z-Holland

Kapitein Iglo schreef:Ook hier mijn ervaringen maar eens delen. Afgelopen vrijdagavond m'n voorwiel tubeless gemaakt. Achterwiel ging niet, daar bleek ik met een 26" bandje aangekomen te zijn, en dat wil met alle goede wil van de wereld niet om een 29" velg.

Maar het voorwiel ging eigenlijk heel goed. Ik heb een speciaal Bontrager asymmetrisch velglint gekocht voor mijn Bontrager asymmetrische Mustang Elite velg, en dat past werkelijk waar heel mooi. De Racing Ralph (2,25 Double Defense, Tubeless Easy, PaceStar) lag er zo omheen en met een gewone vloerpomp (Topeak Joe Blow) wist ik de hieldraad in de velg te ploppen. Vloeistof erbij en klaar zou je denken, ware het niet dat tijdens het toevoegen van de vloeistof de hieldraad er weer uit plopte. En dan krijg je 'm met een vloerpomp echt niet meer dicht. Dus: op naar een maatje met een compressor, zorgen dat je geen vloeistof morst in de auto, en dan is het zo gebeurd.
Als ik een nieuwe achterband binnen heb, zorg ik er wel voor meteen een compressor bij de hand te hebben. Dan is het zo gebeurd!

Eerste test op het parcours van Noordwijk: geslaagd! Band is keurig op druk gebleven en voor m'n gevoel stuur ik soepeler de bochten in. Maar dat kan ook aan het nieuwe bandje liggen... De lagere druk bevalt wel goed!
Ik heb ook een Trek Superfly (fijne fiets :) ) en wil tubeless gaan rijden.
De velgen zouden tubeless ready zijn en ik was daarom van plan om dit te gaan doen met Notubes tape en ventielen. Maar toen stuitte ik op een filmpje van Bontrager met hun velglint. Mij is alleen niet duidelijk waarom dit noodzakelijk is en/of wat de voordelen zijn (velgen zijn toch tubeless ready)?
Nadeel lijkt mij in ieder geval het gewicht (zwaarder dan tape). Wat is het voordeel? Makkelijker monteren van de band?
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Tomvb84 schreef:
Kapitein Iglo schreef:Ook hier mijn ervaringen maar eens delen. Afgelopen vrijdagavond m'n voorwiel tubeless gemaakt. Achterwiel ging niet, daar bleek ik met een 26" bandje aangekomen te zijn, en dat wil met alle goede wil van de wereld niet om een 29" velg.

Maar het voorwiel ging eigenlijk heel goed. Ik heb een speciaal Bontrager asymmetrisch velglint gekocht voor mijn Bontrager asymmetrische Mustang Elite velg, en dat past werkelijk waar heel mooi. De Racing Ralph (2,25 Double Defense, Tubeless Easy, PaceStar) lag er zo omheen en met een gewone vloerpomp (Topeak Joe Blow) wist ik de hieldraad in de velg te ploppen. Vloeistof erbij en klaar zou je denken, ware het niet dat tijdens het toevoegen van de vloeistof de hieldraad er weer uit plopte. En dan krijg je 'm met een vloerpomp echt niet meer dicht. Dus: op naar een maatje met een compressor, zorgen dat je geen vloeistof morst in de auto, en dan is het zo gebeurd.
Als ik een nieuwe achterband binnen heb, zorg ik er wel voor meteen een compressor bij de hand te hebben. Dan is het zo gebeurd!

Eerste test op het parcours van Noordwijk: geslaagd! Band is keurig op druk gebleven en voor m'n gevoel stuur ik soepeler de bochten in. Maar dat kan ook aan het nieuwe bandje liggen... De lagere druk bevalt wel goed!
Ik heb ook een Trek Superfly (fijne fiets :) ) en wil tubeless gaan rijden.
De velgen zouden tubeless ready zijn en ik was daarom van plan om dit te gaan doen met Notubes tape en ventielen. Maar toen stuitte ik op een filmpje van Bontrager met hun velglint. Mij is alleen niet duidelijk waarom dit noodzakelijk is en/of wat de voordelen zijn (velgen zijn toch tubeless ready)?
Nadeel lijkt mij in ieder geval het gewicht (zwaarder dan tape). Wat is het voordeel? Makkelijker monteren van de band?

In zo'n notubes kit zit een rubberband met ventielen aan, lijkt me dat dat niet veel van gewicht scheelt met een binnenband, zeker niet als je de latex ook nog meerekend. Maar ik vind het rijgedrag van tubeless wel fijner.

Ik kwam onlangs op Pinkbike dit topic tegen, zo moet je het dus niet doen
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Met tubeless ready velgen heb je een ventiel, tubeless ready banden en latex nodig. Meer niet.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Kan iemand mij vertellen of ik Mavic UST ventielen kan gebruiken op ZTR Arch ex velgen?!
Die heb ik nog liggen namelijk, maar vraag me of het luchtdicht te krijgen is..

grtz
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

vedet schreef:Begin van de maand m'n nieuwe fiets afgehaald en dus ook voor het eerst tubeless gemaakt. volledige XC set van Stan No-tubes besteld. Daar zit een klein stukje gele tape in, zo'n rubber velglint waar het ventiel aan vastzit, een bus latex in.
Roval wielen met specialized banden.
Dus eerst het rubber ingelegd en dan de band er opgelegd, man wat een karwei, band was ontzettend moeilijk op de velg te krijgen, duwen tot m'n duimen blauw zagen. Compressortje erop maar hij liep aan het ventiel er hard leeg. Filmpje op YouTube bekeken en instructies gelezen en dan blijkt dat je eerst het ventielgat een beetje moet uitboren, dan valt het rubberventiellint er eter in.. Zo gezegd zo gedaan, terug de band met heel veel moeite erop gekregen. En dan lukte het wel. :)
Maar hij moest er terug af...want de latex moest er nog in. Pfff derde keer band er op duwen, wat een hel.
Als je velgen al tubeless ready zijn, is de diameter vaak wat groter. Dan zit de band wat strakker, en dat maakt het oppompen van een volledig lege band eenvoudiger. Bovendien helpt het tegen burpen en aflopen. Die set die je hebt gebruikt is een conversieset voor het tubeless maken van velgen die daar origineel niet voor bedoeld zijn. Een van de functies dat dikke rubber velglint is het vergroten van de diameter van de velg. Luchtdicht maken kan ook met de dunne yellow tape. Maar als je een conversieset gebruikt in een velg die al voor tubeless bedoeld was, kan het wel heel krap worden. Hangt ook van de velg af hoor.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Cadexrider schreef:Kan iemand mij vertellen of ik Mavic UST ventielen kan gebruiken op ZTR Arch ex velgen?!
Die heb ik nog liggen namelijk, maar vraag me of het luchtdicht te krijgen is..

grtz
Moet geen probleem zijn.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Iemand ervaring met de Onza Canis Skinwalls?
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tomvb84 schreef:
Kapitein Iglo schreef:Ook hier mijn ervaringen maar eens delen. Afgelopen vrijdagavond m'n voorwiel tubeless gemaakt. Achterwiel ging niet, daar bleek ik met een 26" bandje aangekomen te zijn, en dat wil met alle goede wil van de wereld niet om een 29" velg.

Maar het voorwiel ging eigenlijk heel goed. Ik heb een speciaal Bontrager asymmetrisch velglint gekocht voor mijn Bontrager asymmetrische Mustang Elite velg, en dat past werkelijk waar heel mooi. De Racing Ralph (2,25 Double Defense, Tubeless Easy, PaceStar) lag er zo omheen en met een gewone vloerpomp (Topeak Joe Blow) wist ik de hieldraad in de velg te ploppen. Vloeistof erbij en klaar zou je denken, ware het niet dat tijdens het toevoegen van de vloeistof de hieldraad er weer uit plopte. En dan krijg je 'm met een vloerpomp echt niet meer dicht. Dus: op naar een maatje met een compressor, zorgen dat je geen vloeistof morst in de auto, en dan is het zo gebeurd.
Als ik een nieuwe achterband binnen heb, zorg ik er wel voor meteen een compressor bij de hand te hebben. Dan is het zo gebeurd!

Eerste test op het parcours van Noordwijk: geslaagd! Band is keurig op druk gebleven en voor m'n gevoel stuur ik soepeler de bochten in. Maar dat kan ook aan het nieuwe bandje liggen... De lagere druk bevalt wel goed!
Ik heb ook een Trek Superfly (fijne fiets :) ) en wil tubeless gaan rijden.
De velgen zouden tubeless ready zijn en ik was daarom van plan om dit te gaan doen met Notubes tape en ventielen. Maar toen stuitte ik op een filmpje van Bontrager met hun velglint. Mij is alleen niet duidelijk waarom dit noodzakelijk is en/of wat de voordelen zijn (velgen zijn toch tubeless ready)?
Nadeel lijkt mij in ieder geval het gewicht (zwaarder dan tape). Wat is het voordeel? Makkelijker monteren van de band?
Schaam, schaam... ik zie dit nu pas. Dat Bontrager velglint zal echt niet noodzakelijk zijn, maar je hoeft geen lint meer te plakken en het schijnt te zorgen voor een goede aansluiting tussen velgrand en hieldraad. Het asymmetrische van de velg wordt erdoor opgeheven en mogelijk heeft dat een effect op montage van de band. Gewicht heb ik me niet druk om gemaakt, die velglinten wegen natuurlijk meer dan een rol tape, maar het mag nog steeds geen naam hebben.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie