Hulp bij kleding en bike (Cube LTD Pro 29')

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Anniedrew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 juni 2016, 14:21

Beste leden,

Zoals misschien sommigen al hebben gelezen ben ik sinds kort geïnteresseerd in fietsen en nu de lichte voorkeur uitgesproken voor het mountainbiken. Omdat ik wilde kijken naar een passende fiets, heb ik vandaag verlof genomen om eens lekker te sneupen bij de locals!

Hier een opsomming van de situatie/eisen:

-opstapper
-budget rond de €800,-
-186cm en 95Kg
-keuze is gevallen voor en 29'er
-focus op XC en marathon
-serieuze asfaltkilometers
-leuke afmontage
-tevens moet alle kleding nog aangeschaft worden (schoenen met of zonder kliksysteem?)

Na een rondje in de winkel met de verkoper viel het mij eigenlijk op dat hij het naar mijn mening niet zo precies nam met de afmetingen en zei dat er ''hier en daar'' wel wat marges op zaten. Hier ging bij mij eigenlijk een klein alarmbelletje klinken omdat dit lijnrecht in staat tegen de dingen die ik op fora heb gelezen. Natuurlijk kan ik begrijpen dat er ook een aantal factoren gevoelsmatig moeten worden beslist, maar mijn vraag is nu wat de harde waarden zijn?

Uiteraard ben ik ook verliefd geworden op een fiets die iets boven mijn budget ligt. Een Cube LTD Pro 29 2016. Een fiets met leuke afmontage en een goed voorkomen.

Om ook verder te kijken dan mijn neus lang is, ook nog even langs gegaan bij een andere zaak in de regio, maar deze viel erg tegen qua assortiment en was voor mijn gevoel duurder. Mocht de fiets offline worden aangeschaft, dan gebeurt dat bij optie 1.

Waar ik het meest bang voor ben is dat ik mij op het moment blind aan het staren ben door onkunde en er betere prijs/kwaliteitsverhoudingen verkrijgbaar zijn op de markt. Wat betreft kleding heb ik mij nog niet zo verdiept, maar de meest dringende vraag die ik momenteel heb is of het verstandig is om schoeisel te kopen met of zonder kliksysteem?

Bij voorbaat dank,


Andries.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Gewoon flats rijden en aan de fiets wennen.. vervolgens kun je altijd nog spd's kopen
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Anniedrew schreef: -serieuze asfaltkilometers
:roll:


Andries, in welke regio ben jij wezen kijken? Wellicht dat er bikers zijn die je nog op andere zaken kunnen wijzen waar ze wel vakkennis hebben en die je wellicht nog niet kent. Ook al bij online bij Canyon/Radon gekeken? Daar is de prijs/kwaliteit verhouding erg hoog. Wat schoeisel betreft kan niemand je eigenlijk het juiste antwoord geven omdat beide antwoorden juist zijn. Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

En vergeet uiteraard je helm en andere fietskleding niet. Daar gaat ook nog wel wat geld in zitten.
Anniedrew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 juni 2016, 14:21

Dice Oldskool schreef:
Anniedrew schreef: -serieuze asfaltkilometers
:roll:


Andries, in welke regio ben jij wezen kijken? Wellicht dat er bikers zijn die je nog op andere zaken kunnen wijzen waar ze wel vakkennis hebben en die je wellicht nog niet kent. Ook al bij online bij Canyon/Radon gekeken? Daar is de prijs/kwaliteit verhouding erg hoog. Wat schoeisel betreft kan niemand je eigenlijk het juiste antwoord geven omdat beide antwoorden juist zijn. Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

En vergeet uiteraard je helm en andere fietskleding niet. Daar gaat ook nog wel wat geld in zitten.
Regio oost Friesland. Misschien ligt het ook enigszins aan mijn eigen verwachtingen. Had mij al redelijk ingelezen, maar had inderdaad niet de indruk dat mij iets nieuws werd verteld. Maar goed, afmetingen neem ik daarentegen wel serieus gezien wat ik gelezen heb over het belang daarvan. En natuurlijk wil je alles in een keer goed door de toch grote investering!

Met internetshoppen van bijvoorbeeld Canyon ben ik nog iets terughoudend omdat het mijn eerste fiets is, en ik nog geen idee heb hoe en wat het allemaal aan hoort te voelen.

Thanks voor je reactie!
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ga eens bij kramer in appelscha kijken al moet je bij kramer wel enigzins weten wat je wil..of reis door naar kleiberg diever. Klaucke assen Egbert egberts.. allemaal zaken die weten waar ze over praten.
Anniedrew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 juni 2016, 14:21

niels.o schreef:Ga eens bij kramer in appelscha kijken al moet je bij kramer wel enigzins weten wat je wil..of reis door naar kleiberg diever. Klaucke assen Egbert egberts.. allemaal zaken die weten waar ze over praten.
Niels,

Thanks voor je reactie! Ben de sites even langsgelopen van de fietswinkels die jij aanhaalde. Wat mij opvalt is dat fietswinkels wat betreft hun site soms nogal eens wat te wensen overlaten. Mag namelijk graag even sneupen en vergelijken, maar dat geheel terzijde haha.

Op de site van Egbert Egberts zag ik dat hij ook het mer Bulls verkoopt dus ben even gaan kijken uit nieuwsgierigheid. En zowaar kwam ik daar een leuk model met naar mijn inziens een goede afmontage tegen! Het betreft dit model:

http://int.bulls.de/nl/bikes/show/copperhead-29-lt/

Gezien ik eigenlijk een beetje gevallen ben voor de Cube LTD pro 29 2016 en dat als 'referentiepunt' wil nemen:

https://www.fietsenwinkel.nl/cube-ltd-pro-2x-29-2016" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu is mijn vraag waar die €100,- verschil vandaan komt? Beide zijn Deodore XT afgemonteerd en hebben beide een Rockshox voorvork. Is dit puur en alleen voor het merk, of zit er toch daadwerkelijk beter materiaal op de Cube in general?
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

De cube is vol xt.
De bulls is met een slx cranck en een coil vork.
De cube heeft een luchtgeveerde vork.
Daar zit het verschil
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

ik had al m'n geld uitgegeven aan de voor mij duurste fiets :lol: (cube ltd sl). vervolgens flats opgezet en pas veel later fiets kleding gekocht. korte broek en gympen werken prima. ik twijfelde ook over de ltd pro maar die heeft een matige fork en een goede is erg duur om later aan te schaffen.
wel voor een helm zorgen ;-)
Plaats reactie