Hoi allemaal,
Ik ben bezig met de aankoop van mijn eerste MTB. Ik heb nog 1 twijfel/vraag. Ik zal veel op de weg rijden (stukken van 40-50km) en wil af en toe een circuit (vnl. Schoorl) doen.
Moet ik een hydraulische voorvork nemen of niet en met name, hoeveel extra weerstand geeft deze bij lange stukken op de weg?
Eerder heb ik al een post gedaan, conclusie was een 29" hardtail aankopen met wielen met weinig weerstand. Alleen na een bezoek aan een fietswinkel ben ik wat gaan twijfelen over de voorvork.
BEdankt maar weer !
Hydraulische voorvork of niet
-
- Pro Biker
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
- Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B
Een hydraulische voorvork? Dat is nieuw voor me
Er zijn 3 type voorvork
1. Elastomeer. Worden in het mountainbikn zover ik weet niet gebruikt.
2. Coil. In de vork zit een spiraalveer. Wordt gebruikt bij goedkope fietsen en bij sommige downhill vorken.
3. Luchtgeveerd. Het grootte deel van de vorken zijn luchtgeveerd. Weegt minder dan een coil, makkelijker aan te passen aan rijders gewicht.
De demping geschiet wel hydraulisch. Hoe het precies werkt geen idee, maar olie stroomt door gaten die je verder open of dicht kan zetten om meer of minder demping te krijgen.
Hopelijk kan je hier verder mee
Er zijn 3 type voorvork
1. Elastomeer. Worden in het mountainbikn zover ik weet niet gebruikt.
2. Coil. In de vork zit een spiraalveer. Wordt gebruikt bij goedkope fietsen en bij sommige downhill vorken.
3. Luchtgeveerd. Het grootte deel van de vorken zijn luchtgeveerd. Weegt minder dan een coil, makkelijker aan te passen aan rijders gewicht.
De demping geschiet wel hydraulisch. Hoe het precies werkt geen idee, maar olie stroomt door gaten die je verder open of dicht kan zetten om meer of minder demping te krijgen.
Hopelijk kan je hier verder mee
-
- Extreme Biker
- Berichten: 806
- Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
- Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
- Contacteer:
Wat bedoel je met weerstand?? Er zitten geen zaken in die het voortbewegen van je fiets kunnen verzwaren (zoals een ruw lopende lager ofzo).Sandern schreef:hoeveel extra weerstand geeft deze bij lange stukken op de weg?
De luchtweerstand zal ongetwijfeld iets groter zijn dan een vork met dunnere poten, maar hoe groot zal dat verschil daadwerkelijk zijn?
Kortom, ik vind je vraag een beetje vaag.....
"Righty tighty, lefty loosey."
-
- Extreme Biker
- Berichten: 806
- Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
- Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
- Contacteer:
Om even bijdehand te doen heb je ook nog een bladveer zoals deze in de Lauf vorken gebuikt worden....datang schreef:Een hydraulische voorvork? Dat is nieuw voor me
Er zijn 3 type voorvork
1. Elastomeer. Worden in het mountainbikn zover ik weet niet gebruikt.
2. Coil. In de vork zit een spiraalveer. Wordt gebruikt bij goedkope fietsen en bij sommige downhill vorken.
3. Luchtgeveerd. Het grootte deel van de vorken zijn luchtgeveerd. Weegt minder dan een coil, makkelijker aan te passen aan rijders gewicht.
De demping geschiet wel hydraulisch. Hoe het precies werkt geen idee, maar olie stroomt door gaten die je verder open of dicht kan zetten om meer of minder demping te krijgen.
Hopelijk kan je hier verder mee
"Righty tighty, lefty loosey."
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Heb je nadeel van de vork (uitgaande van dat je lucht bedoeld)... Nee zot een lock op en dan is die nagenoeg vast. EWnige nadeel iets meer gewicht.
Heb je voordeel, veel meer dan nadelen...
Heb je voordeel, veel meer dan nadelen...
- Gerard Butter
- Mountainbike Junk
- Berichten: 370
- Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
- Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
- Contacteer:
Misschien bedoelt TS wel de keuze tussen een verende of een vaste . Dan zou ik voor een vaste gaan als je veel over de weg rijdt.
Groeten
Groeten
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
-
- Pro Biker
- Berichten: 984
- Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
- Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
- Contacteer:
Een spiraalveer? Dat is nieuw voor medatang schreef:Een hydraulische voorvork? Dat is nieuw voor me
Er zijn 3 type voorvork
2. Coil. In de vork zit een spiraalveer. Wordt gebruikt bij goedkope fietsen en bij sommige downhill vorken.
Je bedoelt schroefveer en de demping is bijna altijd hydraulisch dus zo gek de opmerking niet.
Sander, misschien bevalt Schoorl wel zo goed dat je daar uiteindelijk meer te vinden bent dan op de weg, dus een geveerde vork zou mijn keus zijn. Als je puur prestatiegericht bezig bent is een vaste vork een betere keus maar je hebt het over 40-50km op de weg dus dat zit er vast niet achter. En een geveerde vork kan je vastzetten voor iets meer rendement op de vlakke weg. Zit je alleen met het extra gewicht, merk je ook niet veel van op die vlakke weg.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2021
- Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
- Mijn mountainbike: Kona Manomano
Ik lees de vraag als: wel of geen geveerde vork nemen voor iemand die mn op de weg fietst en soms offroad.
Als het om een MTB gaat (en je budget 't toelaat) zou ik een vork nemen die je kan locken. OP de weg gewoon locken. Merk je dan niets van. En als MTB gewoon open zetten.
Een geveerde vork op de weg kan erg gaan deinen als je staand gaat aanzetten. Dan absorbeert hij de energie ipv je sneller te laten gaan. Dat is de reden om 't evt niet te doen.
Als het om een MTB gaat (en je budget 't toelaat) zou ik een vork nemen die je kan locken. OP de weg gewoon locken. Merk je dan niets van. En als MTB gewoon open zetten.
Een geveerde vork op de weg kan erg gaan deinen als je staand gaat aanzetten. Dan absorbeert hij de energie ipv je sneller te laten gaan. Dat is de reden om 't evt niet te doen.
- Remy_ams100
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
- Contacteer:
Als je iemand gaat verbeteren ... moet je het wel goed doen ...Alien schreef:Strikt genomen is het een torsieveer. De vorm doet er minder toe.
Een torsieveer kom jij nml. never en te nooit niet in een vork tegen ...
(Zit al in de naam .. torderen ... )
-
- Extreme Biker
- Berichten: 806
- Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
- Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
- Contacteer:
datang schreef:Ik dacht nog, zal ik hem er bij zetten, anders zegt iemand het sowieso..! Maar ik denk niet dat een futuristische vork van 1000 euro is wat TS zoekt
"Righty tighty, lefty loosey."
En hoe denk jij dat de veer in een vork belast wordt?Remy_ams100 schreef:Als je iemand gaat verbeteren ... moet je het wel goed doen ...Alien schreef:Strikt genomen is het een torsieveer. De vorm doet er minder toe.
Een torsieveer kom jij nml. never en te nooit niet in een vork tegen ...
(Zit al in de naam .. torderen ... )
Vorsprung durch Pedantik.