Nieuw

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Nick..1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 juni 2016, 12:15

Beste allen,

Ik kom eigenlijk van het wielrennen af maar wil nu ook gaan mountainbiken.
Echter weet ik niets af van het hele mountainbiken dus heb ik geen idee waar ik moet beginnen met zoeken naar een fiets.
Misschien dat jullie me kunnen helpen.

Info:
1.87 meter
budget ligt rond de €1000, mag ook iets meer zijn.

Alvast bedankt,

Nick
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Dit is wel zo'n beetje de summierste startpost die ik ooit gezien heb.

Wil je gaan downhillen of boscrossen, zoek je een 26, 27,5 of 29-er etc.

Wij willen je best helpen, maar kunnen dat onmogelijk op basis van deze informatie.
Nick..1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 juni 2016, 12:15

Dat is zeker waar, maar het enige dat ik weet is dat ik wil gaan boscrossen.
Over dat boscrossen, als ik dat wil gaan doen, is dat een hardtail of een full suspention het beste?
En wat is het verschil precies tussen de 26,27.5 en 29? Is dit alleen de maat of heeft dit ook invloed op andere dingen?
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Oei je hebt nog wel wat huiswerk te doen. :oops:

Boscrossen vallen grotendeels alle vaste routes in NL onder.

26, 27,5 of 29 inch is de wielmaat keuze die je hebt.

Ik zou je adviseren om je eerst goed in te lezen over de MTB disciplines, de wielmaten en de voor en nadelen van een fully.

Als ik het nu moet inschatten zou jij met je lengte het beste voor een 29 hardtail willen gaan.
Voor NL, Eifel, Ardennen is een fully eigenlijk overkill en brengt (kostbaar) extra onderhoud met zich mee.

Als je +/- € 1.000,- te besteden hebt zou je eens kunnen kijken naar bv. Bulls die een volledig XT afgemonteerd model rond die prijs kan leveren.
Nick..1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 juni 2016, 12:15

Ja, ik heb inderdaad nog amper kennis.
In ieder geval bedankt, en ik zal eens een beetje gaan rondkijken wat er allemaal is in het MTB'en
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Ik denk dat je gewoon eens een bike moet huren en moet beginnen.
Er is nog zooooveel voor je te ontdekken (ben eigenlijk een beetje jaloers).
Ken je niet wat mensen in de buurt die wel eens op een mountainbike rijden? vraag of er een te leen is en vraag of je eens mee kan.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Nick lees eerst dit eens goed door: http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=29213" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast is het makkelijk om te weten waar je ongeveer woont en welke routes en shops dus in de buurt liggen. verder is het natuurlijk mogelijk om via de webshops te bestellen

mbt de wielmaat.

26 sterft langzaam uit. Voordeel dat de fietsen met 26" wielen vaak gunstig te koop zijn
27,5, vervanger van 26. Iets groter wiel daardoor iets beter rolvermogen, maar nog steeds speels te noemen.
29'', Zeker in NL en op de minder technische parcours het voordeel van het nog grotere rolvermogen. Maar door de grotere wielen ook minder speels.

Daarnaast maakt geometrie ook heel veel uit met betrekking tot de handeling van je fiets. Een hoop leesstof, maar ook op You tube is veel te leren.
Nick..1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 juni 2016, 12:15

mud mate schreef:Nick lees eerst dit eens goed door: http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=29213" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast is het makkelijk om te weten waar je ongeveer woont en welke routes en shops dus in de buurt liggen. verder is het natuurlijk mogelijk om via de webshops te bestellen

mbt de wielmaat.

26 sterft langzaam uit. Voordeel dat de fietsen met 26" wielen vaak gunstig te koop zijn
27,5, vervanger van 26. Iets groter wiel daardoor iets beter rolvermogen, maar nog steeds speels te noemen.
29'', Zeker in NL en op de minder technische parcours het voordeel van het nog grotere rolvermogen. Maar door de grotere wielen ook minder speels.

Daarnaast maakt geometrie ook heel veel uit met betrekking tot de handeling van je fiets. Een hoop leesstof, maar ook op You tube is veel te leren.
Dat is inderdaad een handig topic waar ik veel uit kan halen. Bedankt daarvoor.
Ik woon overgens in Weert. In het noorden van limburg ligt dat.
De wielen zijn me mu in ieder geval duidelijk hoe ze werken. Maar wat voor maat raad je aan als ik vooral in de bossen wil rijden. Is 29" dan geschikt, of ben ik dan niet wendbaar genoeg?
Nick..1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 juni 2016, 12:15

doezel schreef:Ik denk dat je gewoon eens een bike moet huren en moet beginnen.
Er is nog zooooveel voor je te ontdekken (ben eigenlijk een beetje jaloers).
Ken je niet wat mensen in de buurt die wel eens op een mountainbike rijden? vraag of er een te leen is en vraag of je eens mee kan.
Ja er is inderdaad nog veel te ontdekken. Ben ook pas 19 dus heb nog tijd genoeg :P
Denk dat ik dan maar eens moet gaan huren, ik ken zo niemand die wel eens op een mountainbike rijden..
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Nick..1 schreef:
mud mate schreef:Nick lees eerst dit eens goed door: http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=29213" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast is het makkelijk om te weten waar je ongeveer woont en welke routes en shops dus in de buurt liggen. verder is het natuurlijk mogelijk om via de webshops te bestellen

mbt de wielmaat.

26 sterft langzaam uit. Voordeel dat de fietsen met 26" wielen vaak gunstig te koop zijn
27,5, vervanger van 26. Iets groter wiel daardoor iets beter rolvermogen, maar nog steeds speels te noemen.
29'', Zeker in NL en op de minder technische parcours het voordeel van het nog grotere rolvermogen. Maar door de grotere wielen ook minder speels.

Daarnaast maakt geometrie ook heel veel uit met betrekking tot de handeling van je fiets. Een hoop leesstof, maar ook op You tube is veel te leren.
Dat is inderdaad een handig topic waar ik veel uit kan halen. Bedankt daarvoor.
Ik woon overgens in Weert. In het noorden van limburg ligt dat.
De wielen zijn me mu in ieder geval duidelijk hoe ze werken. Maar wat voor maat raad je aan als ik vooral in de bossen wil rijden. Is 29" dan geschikt, of ben ik dan niet wendbaar genoeg?
Wielen is iets dat je moet testen. Echt het is iets persoonlijks. Het heeft niets met je lengte te maken, maar met je voorkeur.
Zo heb je hier op het forum mensen van nog geen 1.70 die zweren bij 29"en mensen van 2 meter die zweren bij 650b.
Het gaat om je verwachting en het gevoel wat je hebt bij het fietsen. Het gevoel wat je wilt en het inzetgebied. Daarin heeft iedereen zijn eigen advies, maar het is echt iets dat je moet ervaren.
Ik heb fietsen gehad met alle 3 de maten, maar voor mij is het nu 650b (=27,5). Waarom? Geen idee, maar die bevallen mij gewoon het best. Maar in sommige fietsen op sommige ondergronden vind ik 29" ook heerlijk. Maar die enkele keer dat 29" voor mij in het voordeel is, weegt niet op tegen het feit dat ik meestal de voorkeur geef aan 650b.

Maar zo zijn er tig die er juist tegenovergesteld over denken... Vandaar dat er ook hele topics over lopen wat voor wielen nu de beste zijn.

Maar hetzelfde heb je ook met pedalen. De een wil klikpedalen, de ander flatpedalen.
Ook persoonlijke voorkeur. Dus neem waar jij je goed bij voelt.
Nick..1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 juni 2016, 12:15

mud mate schreef:
Nick..1 schreef:Nick lees eerst dit eens goed door: http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=29213" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast is het makkelijk om te weten waar je ongeveer woont en welke routes en shops dus in de buurt liggen. verder is het natuurlijk mogelijk om via de webshops te bestellen

mbt de wielmaat.

26 sterft langzaam uit. Voordeel dat de fietsen met 26" wielen vaak gunstig te koop zijn
27,5, vervanger van 26. Iets groter wiel daardoor iets beter rolvermogen, maar nog steeds speels te noemen.
29'', Zeker in NL en op de minder technische parcours het voordeel van het nog grotere rolvermogen. Maar door de grotere wielen ook minder speels.

Daarnaast maakt geometrie ook heel veel uit met betrekking tot de handeling van je fiets. Een hoop leesstof, maar ook op You tube is veel te leren.
Wielen is iets dat je moet testen. Echt het is iets persoonlijks. Het heeft niets met je lengte te maken, maar met je voorkeur.
Zo heb je hier op het forum mensen van nog geen 1.70 die zweren bij 29"en mensen van 2 meter die zweren bij 650b.
Het gaat om je verwachting en het gevoel wat je hebt bij het fietsen. Het gevoel wat je wilt en het inzetgebied. Daarin heeft iedereen zijn eigen advies, maar het is echt iets dat je moet ervaren.
Ik heb fietsen gehad met alle 3 de maten, maar voor mij is het nu 650b (=27,5). Waarom? Geen idee, maar die bevallen mij gewoon het best. Maar in sommige fietsen op sommige ondergronden vind ik 29" ook heerlijk. Maar die enkele keer dat 29" voor mij in het voordeel is, weegt niet op tegen het feit dat ik meestal de voorkeur geef aan 650b.

Maar zo zijn er tig die er juist tegenovergesteld over denken... Vandaar dat er ook hele topics over lopen wat voor wielen nu de beste zijn.

Maar hetzelfde heb je ook met pedalen. De een wil klikpedalen, de ander flatpedalen.
Ook persoonlijke voorkeur. Dus neem waar jij je goed bij voelt.
Dan zal ik inderdaad maar eens wat uit gaan proberen.
Als ik het zo hoor is een mountainbike uitzoeken nog niet zo makkelijk. Wel een leuke uitdaging natuurlijk!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Nee het is niet een pak beschuit dat je koopt. En zelfs daar heb je verschil in kwaliteit.
Maar voor een euro kun je nog eens een foutje maken. Maar 1000 euro is net iets anders...

Voor goed advies ga niet naar zo maar een fietsenzaak, maar zoek een zaak waar ze echt verstand van MTB's hebben....
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Zoals velen doen lezen lezen en lezen... heel veel info is er te vinden hier.. op youtube etc.
Ik rij persoonlijk graag 29er ivm dat de omgeving redelijk vlak is en het tempo vrij hoog ligt.
Een aantal wielrenners die ook met ons meerijden bij tijd en wijle rijden ook 29er omdat ze wel het vermogen hebben maar een mindere techniek. Dit word dan weer opgevangen door het makkelijker rollen van de grote wielen..meer zekerheid. Zeggen ze.
Tieske026
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 januari 2016, 17:26
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (27.5) 2016

Welkom,

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken voor een Bulls Copperhead 3 2016.
Prijs is 999,00 maar valt nog wat te regelen.
Ben nu paar maanden trotse eigenaar van mn eerste mtb (bulls copperhead 3 2016) en bevalt zeer goed.
Goed afgemonteerd en niet voor niets al jaren de beste koop in zn prijsklasse.

Succes met je overweging..!
Nick..1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 juni 2016, 12:15

Tieske026 schreef:Welkom,

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken voor een Bulls Copperhead 3 2016.
Prijs is 999,00 maar valt nog wat te regelen.
Ben nu paar maanden trotse eigenaar van mn eerste mtb (bulls copperhead 3 2016) en bevalt zeer goed.
Goed afgemonteerd en niet voor niets al jaren de beste koop in zn prijsklasse.

Succes met je overweging..!
Klinkt goed!
Ik zal eens rond gaan kijken. In ieder geval bedankt voor de tip!
Plaats reactie