Mountainbike voor op de weg en in het bos - welke keuze

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Sandern
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 20 juni 2016, 20:41

Ok - dan een laatste vraag :-), wat voor wielen en banden zou ik moeten nemen. En is evt slim om 2 sets te kopen (voor asfalt en bos)?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Iets als X-Kings. Hard opgepompt prima op asfalt, en wat zachter goede allrounder in het veld.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

+1 voor de gewone 29'er hardtail. Die kan alles wat een CX'er of gravelbike kan (hooguit sommige dingen ietsjes langzamer) en is zeker voor een beginnende biker stukken makkelijker te hanteren op een rondje als Schoorl.

Banden, zeker voor Schoorl: X-King vóór, Conti Race-King 2.2 achter.

Als je op de weg gaat fietsen banden harder oppompen (2,5 a 3 bar), ga je offroad dan wat zachter (1,7 a 2 bar ongeveer). Extra wielsets of banden bijkopen kan altijd nog.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik hoor tot dezelfde categorie als TS: Ook starter, vrij veel vlakke paden, rondjes tot 50 km, redelijk wat XC en soms een wat lastiger trail (niet in de buurt, daar moet voor worden gereisd). Ook elke keer wat fun door wat trappetjes op en af te rijden. HT is een Focus Black Forest 3.0

Ik ben blij met de HT. En zeker blij met de lock out op het stuur, want op het fietspad heb ik de vering liever uit.

Mijn eega heeft een Giant Toughroad (29-er). Heeft vaste voorvork van Carbon. Zij doet geen trails met klimmetjes. Omdat ik Schoorl niet ken weet ik niet of een Toughroad afdoende zou zijn. Mijn HT is wel stijver en waarschijnlijk ook sneller.

Nu eenmaal wat verder blijkt dat ik toch graag wat meer de extremen zou willen opzoeken waarbij HT wat minder geschikt/comfortabel is. Dat zou de aankoop van een fully betekenen om erbij te hebben. . Met de kennis van nu zou ik misschien kiezen voor een wat snellere ongeveerde fiets voor op de weg en een fully voor al het andere. Misschien dat ik later dan eens nog een fully overweeg
Laatst gewijzigd door Joepie de op do 30 juni 2016, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Voor de extremen van Nederland is een fully leuk, maar absoluut geen must hoor. De meeste veerweg en demping haal je nog steeds uit je benen in combinatie met techniek. Een fully voor "al het andere" is wat overdreven denk ik. Met die Black Forest kun je ook in de Ardennen of Duitslaand uit de voeten

Stiekem willen we allemaal een fully, dat snap ik, maar ik heb geen spijt teruggegaan te zijn naar HT.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

@ Kapitein Iglo.
Ik ben al dagen van de straat met het doorlezen van de discussies over HT en FS. Ik overweeg trouwens nu niet de aanschaf want ik heb nog lang niet alles geprobeerd met de HT. Ik heb mijn bericht daarom iets aangepast. Fully heeft ook weer nadelen, zoals op de vlakke weg, die als je die weg wil nemen weer veel geld voor neer moet leggen.

Jou bevalt HT dus inderdaad heel goed? Je hebt twee mooie! Is er een verschil tussen beide?
Ja, doei !
Plaats reactie