Drome - Vercors: biken als een God in Frankrijk...

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik zag het verslag van een collegabiker die naar Opierre is geweest, prachtig gebied en mooi verslag! Ik ben al een aantal jaren vlak in de buurt geweest, namelijk het gebied de Drome en de Vercors, omgeving Die ca. 80 km noord-noord-west. Ook dit gebied is prachtig om te MTB-en en kan ik sterk aanraden. Er wordt hier ook een marathonwedstrijd gehouden, genaamd de Chemins du Soleil, zie: http://www.raid-vtt.fr/" target="_blank

De regio heeft een flink aantal uitgepijlde routes, zie http://www.dromevtt.com/" target="_blank Ik vond de plaatsing van de bordjes af en toe twijfelachtig, je moet dus een kaart meenemen (bv van het Syndicat d'Initiative = VVV). Of je kan rijden op GPS tracks, dat heb ik in 2009 gedaan en dat is wel erg makkelijk - verkeerd rijden is zo bijna onmogelijk.

Een niet te zware all-mountain bike met 100 mm of 120 mm veerweg is aan te raden, hoewel het met een XC fiets of hardtail ook gaat. Let wel op de banden: zorg voor stevig rubber breder dan 2.2 en zet de banden flink hard. De keien zijn hier en daar erg scherp en er liggen er veel! Voor je het weet heb je een snakebite - ik heb zelf met 1.8's Nobby Nics gereden met 3.7 bar, dat ging - heb 2x snakebite gehad op 3 bar.

In het voorjaar zijn alle campings & huisjes leeg en tegen aantrekkelijk tarief. Ik heb nu 3 jaar goed weer gehad - maar het kan ook tegenvallen - dit gebied is 500-1500 m hoog.

Foto's

GPS tracks
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Crapton schreef:... zet de banden flink hard. De keien zijn hier en daar erg scherp en er liggen er veel! Voor je het weet heb je een snakebite - ik heb zelf met 1.8's Nobby Nics gereden met 3.7 bar ...
:o :o :o :o :o :o :o :o :o 3.7 bar ?!? Volgende keer wat bredere banden meenemen zou ik zeggen... Dat moet echt niet hoeven hoor, 3.7 bar...

Maar is inderdaad een mooie regio om te biken! Gave foto's ook :-q
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

3.7 bar ?!? Volgende keer wat bredere banden meenemen zou ik zeggen... Dat moet echt niet hoeven hoor, 3.7 bar...
Bandenspanning advies op zijkant band NN 1.8: 3-5 bar. Ik rij in NL meestal op 3 bar, vanaf nu iets harder.

Idd de banden vielen wat tegen, zie ook mijn advies bredere banden te nemen en een all-mountain bike oid. Helling op is een flink harde NN 1.8 prima, maar omlaag moet je af en toe goed uitkijken zeker op een XC fiets en dan hadden brede banden wel geholpen. Op een paar van onze tochjes zaten wat tricky afdalingen bv zeer steil en veel grote keien, los grit.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Op een tandem in soortgelijk gebied gaan we niet boven de 2.5 baar. Maar wel met echte banden.
Ga minimaal 2.2 rijden.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Inderdaad, ik rijd met >2,1 en zelden boven de 2,1 bar. Ook niet in de Alpen.
Lagere druk betekent meer grip.
Zo en nu even genieten vd foto's, over een paar weken mag ik ook weer een weekje los.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Ben al de jaren met Crapton meegegaan en zoals je op de foto's kan zien hadden we weer een geweldige trip. Ik heb er in een week tijd 425,8km gereden met 10.258hm's (over 6 ritten). Dit jaar voor het eerst met een HT met Conti RaceKings 2.0 SS, v 3b a, 2.8b. met latex BiBa's. FS niet gemist maar bergop (vooral Col du la Rosset) ging geweldig. Nachten waren koud (rond het vriespunt) maar overdag steeg het kwik naar 26 tot zelfs een keer 33°C met een lekker donkerbruin gebakken kale klets als gevolg.

Steentjes zijn idd scherp! Ik had met de Conti's geen problemen op een snakebite na maar dat was meer door een stomme stuurvaut aan mijn kant.

Concluderend is het een geweldig gebied om in het voorjaar, als het er nog lekker rustig is, alvast te genieten van mooie bergen en een zeer aangenaam klimaat! Jammer dat het zo'n takke eind autorijden is om er te komen...anders zat ik er vaker!

Volgende week naar zuid-Polen voor een weekje trainen in het reuzengebergte...(grens met Tsjechië en Slowakije en die landen worden ook aangedaan).
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Even een stevig upje van dit oude topic:

Ik vertrek donderdag voor een vakantie richting rivier de Drome in Frankrijk, plaatsjes Saillans en-of Die. Uiteraard al heel wat afgegoogeld. Die heeft de voorkeur als verblijfplaats maar ik zie meer routes rond Saillans. Zijn er nog forummers met recente mtb ervaring of tips voor dit gebied ?
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Je bent net te laat, zondag is de Roc de Saou. De mooiste en meest technische toertocht die ik ken.
Je zit op het parcours van de Chemins du Soleil (deel Valence - Gap - Sisteron), is uitgelijnd en er zijn GPS tracks van. Als het goed is kun je etapes rijden en met de trein naar het beginpunt terug. Ook NO van Die het nodige mooie aan tracks (gelezen, niet gereden).
Woensdagavond rondleiding in Barsac door de wijngaarden voor de Clairette van Vincent,
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

Toevallig vorige week met 4 man het stuk Valence - Die - Gap - Sisteron (Serres) van de Chemin du Soleil gedaan. Fantastisch fietsen. Alles er op en eraan. Wij gingen van hotel naar hotel en hadden een bus die we om de beurt een stuk verder zetten. 3 nachten in Gap gezeten. Dagelijks ongeveer 50-65 km met 1800 - 2500 HM. Zowel omhoog als omlaag behoorlijk op de max maar echt een aanrader voor een mooi avontuur. Alle soorten paden en ondergronden zitten er in. Stukken lopen waar het echt niet fietsend ging maar nergens wanhopig. Het echter zeker niet voor beginners, je moet behoorlijk aan de bak.

Kijk op http://www.moveyouralps.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor de hele route, GPS tracks, ideeen en meer.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Thanks....
Ik kom net deze site tegen met gps tracks rond Die http://www.yadugaz07.com/vtt-die.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Lijkt supergebied !
We zitten op camping Domaine du Murier en van daar uit rijd ik blijkbaar zo de routes op.

Intussen ook filmpje gevonden van het nabije Balcon du Glandasse https://www.youtube.com/watch?v=UKTve3gpSFs" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op vr 17 juni 2016, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Zeker een mooi gebied. 3 jaar geleden nog geweest in St Ferreol de Trente Pas. Leuke camping met de route die de camping kruiste. Was wel makkelijk.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Toch wel uitdagend daar :roll: https://www.youtube.com/watch?v=LnDIfEYcFRQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Ga mijn dropper morgen maar ff op de plus bike zetten :bier:
CarverS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: vr 15 juli 2011, 21:08
Mijn mountainbike: Canyon XC6 XT + Trek Farley Saso

MonkeyRider schreef:Toch wel uitdagend daar :roll: https://www.youtube.com/watch?v=LnDIfEYcFRQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Ga mijn dropper morgen maar ff op de plus bike zetten :bier:

Mooie omgeving Monkeyrider. Daar hoef je geen stuurfout te maken. Clippedalen not done.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

CarverS schreef:
MonkeyRider schreef:Toch wel uitdagend daar :roll: https://www.youtube.com/watch?v=LnDIfEYcFRQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Ga mijn dropper morgen maar ff op de plus bike zetten :bier:

Mooie omgeving Monkeyrider. Daar hoef je geen stuurfout te maken. Clippedalen not done.
Ik ga het zien. Ik heb wel enorm getwijfeld om mijn 29er Ragley (rolt wat lekkerder op de weg) of de 27plus Dragonslayer mee te nemen, maar dit filmpje was doorslaggevend....."confidence inspiring" heb ik daar wel hard nodig lijkt me. Eens kijken of ik hem ook nog omhoog getrapt krijg, 2400hm op 57km :-{
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Ik zit de laatste 3 weken van juli in Die. Wie nog meer? Keer samen fietsen is natuurlijk top..
Plaats reactie