Snowdon MK1 LTHT

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Hallo allemaal,

Hier volgt een (nogal uitgebreid) verslag van een project waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben geweest.

Al een langere tijd kriebelde er iets bij me om een LTHT op te bouwen, iets met een stalen frame, 27,5 wielen en 140mm veerweg leken me aardige uitgangspunten.
Dus wat gaan rondkijken op internet, frames en prijzen vergelijken etc. en de keuze is reuze: Cotic, Stanton, PP, Ragley enz.. prachtig spul maar ik wilde het in eerste instantie niet te prijzig maken dus kwam bij On One uit..
Intussen las ik in het bouwverslag van forumlid @datang dat de Rockshox Sektor een betaalbare en goede vork was dus dit werd de eerste aankoop van het project.
Vervolgens eens afgesproken met datang om een proefrit te maken op zijn 45650B en dat beviel best, zelfs zo dat ik bijna een zelfde frame aangeschaft heb, het scheelde een muisklik..toch nog even wachten met bestellen..

En toen.. is het compleet uit de hand gelopen :oops: ..

Ik kwam via Instagram in contact met een gozer uit Engeland die frames maakt dmv een zelfgebouwde en redelijk eenvoudige jig (mal), waardoor iets wat me al jaren supervet leek maar wat ik voor ‘veel te moeilijk’ hield, ineens een stuk makkelijker leek; zelf een frame bouwen!
Dus heb hem van alles gevraagd wat met jig en fiets te maken heeft en ben na wat schetswerk mijn eigen jig gaan bouwen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Intussen ben ik veel gaan zoeken op internet naar maten, standaarden, materialen enz. Ook ben ik steeds meer bouwers gaan volgen uit voornamelijk UK, waar de (hobby)framebuilding-scene naar mijn idee meer leeft dan waar dan ook, en die niet te beroerd zijn hun kennis met je te delen.
Zo heb ik o.a. contact gehad met Tam Hamilton van BTR Fabrications, aardige kerel die me echt veel opheldering en advies gegeven heeft over materialen, adressen etc.


Een Tig lasapparaat werd aangeschaft en ik ben het tig-lassen gaan oefenen, eerst met strips en het lassen met pulse-functie, daarna dunwandige buis(oude fietsframes etc.)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Ondertussen gekeken naar geschikte geometrieën en verschillende mtb’s bestudeerd, en vervolgens werd de fiets op ware grootte uitgetekend.
Er bestaan overigens prachtige programma’s om frames te ontwerpen, maar met mij als digibeet wordt dat een vijf jaren plan :P eerst maar even zo dus.
Uiteindelijk is het een soort kruising tussen een Nukeproof Scout en ProductionPrivee Oka geworden:
Afbeelding Afbeelding
(sorry voor de slechte foto’s)


De benodigde Chroommolybdeen (4130) buizen werden besteld, en daarnaast nog een Domex hoogsterkte staalplaat, daarop de dropouts afgetekend, uitgeslepen en geboord(helaas niet in bezit van een lasersnijder :) )
Hier de dropouts in nog onafgewerkte vorm:
Afbeelding Afbeelding


De buizen waren inmiddels gearriveerd dus met ijzerzaag en vijl de downtube alvast op maat gemaakt en ge-notcht, een secuur klusje:
Afbeelding


Om de achtervorken te buigen werd van een stuk tafelblad en wat staal een seatstay/chainstay- bender gefabriceerd: (normale pijpenbuiger was geen succes)
Afbeelding


De chainstays verder afgewerkt, in de jig geplaatst en aan de bottombracket en dropouts gehecht.
(Achteraf gezien is dit niet de meest logische volgorde van bouwen, beter eerst de voorste driehoek van het frame en dan de achterste driehoek.. maar al doende leert men.
Afbeelding Afbeelding


En dan het meest verschrikkelijke gedeelte van het hele frame, de seatstays pas maken op zowel de seattube als toptube, plus dat het moet aansluiten op de dropouts.. dus zagen, vijlen, passen, vijlen, passen enz.
Afbeelding Afbeelding


Uit buismateriaal werd een seattube-gusset gemaakt, dit viel nog tegen omdat het ontzettend taai staal is:
Afbeelding Afbeelding


Het begint al op een frame te lijken
Gelijk ff een overzichtsfoto van m’n hobbyhokje, het lijkt redelijk ruim maar je kunt je kont er amper keren..
Afbeelding

Afbeelding


.. nog steeds oefenende en op zoek naar de juiste pulse-frequentie en stroomsterkte voor het dunne materiaal:
Afbeelding


Eerst maar begonnen aan de derailleurhanger, het plan was ook deze van staal te maken, maar uiteindelijk toch voor het mooiere en minder zware aluminium gekozen.
Meestal wordt hier aluminium 6061-T6 voor gebruikt maar dat was slecht verkrijgbaar, dus na wat onderzoek een stuk van het vergelijkbare 6082-T6 besteld.
Het monnikenwerk kon beginnen; een derailleurhanger/axle nut uit een blok aluminium zagen, boren en vijlen. Hier had (verstand van) een freesmachine of een handige kennis wel op zijn plaats geweest :P)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Het eindresultaat:
Afbeelding


Na aardig wat geoefend te hebben uiteindelijk de stap gezet om het frame af te lassen, dat viel niet tegen.
Ook het gewicht valt mee voor een ‘maat L’ frame met non-butted buismateriaal.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding


Na het aflassen gecheckt of het frame recht was en wat licht richtwerk aan de achterkant, alvast het achterwiel van de inmiddels aangeschafte wielset er in gehangen:
Afbeelding


De velgen tubeless gemaakt en banden er om, samen met de vork in het frame gehangen om alvast een beeld te krijgen:
Afbeelding


Toen was het tijd om het balhoofd en de bottombracket te ruimen en te ‘facen’, het gereedschap hiervoor is zo gruwelijk duur dat ik dit heb uitbesteed aan framebouwer Storoni uit Utrecht.
Ook de balhoofdset heeft hij er gelijk ingeperst.

Op de foto’s zie je hier en daar al wat onderdelen voorbijkomen, gaandeweg het project
is er gezocht naar afgeprijsd en 2ehands spul en op die manier aardig wat onderdelen bij elkaar verzameld, o.a. Renthal Fatbar Lite bij Featherbikes, zadelpen en een‘’ tweedehands nieuwe’’ SLX 2x10 groepset van Marktplaats en een DT Swiss M1700 Spline2 wielset bij Bike-Discount. (per ongeluk met XD body) omdat ik geen behoefte had om de set terug te sturen en de geschikte wielset uitverkocht was, is dit opgelost door bij Next Bike Parts een 10 speed body + ombouwkit te scoren.


Remmen, derrailleur, cassette en ketting gemonteerd:
Afbeelding Afbeelding



..en zo verder in elkaar gezet met wat spullen die ik nog had liggen, zodat ik er eindelijk eens op kon rijden :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En zo’n eerste rit op iets wat je zelf opgebouwd hebt is toch net wat anders dan dat je op een kant en klare fiets stapt, ik denk dat de meeste bouwers hier op het forum zo’n gevoel wel kennen 8)
De fiets ‘paste’ me direct en het eerste rondje in de buurt beviel super, beetje spelen op het onverharde, wheelytje hier en daar, je kent het wel..

Maar de pret werd lichtelijk bedorven door iets waar ik al bang voor was, de zadelpen zakte heel langzaam in het frame, en dit was al de derde zadelbuis.. (eerst werd een veel te dunwandige Columbus buis geleverd, en dit was al de 2e en uiteindelijk nog te ruime Reynolds buis) Dit had al voor een hoop heen heen en weer ge-mail en flinke bouwvertraging gezorgd :-{
Het probleem is verholpen met een Golden Power shim:
Afbeelding



Na het gebruikelijke reviews lezen en koopjes jagen nog een bestelling geplaatst om de boel compleet te maken, een Setje ODI Ruffian handvatten, een 60mm Ragley Stubbing stem en een Fabric Scoop Radius zadel.
En ja inderdaad, alles zwart.. dit omdat ik nog geen idee heb wat voor kleur het frame wordt en dit matcht altijd :tong
Afbeelding

..en gemonteerd:
Afbeelding


Toen naar de Drunense Duinen om hem eens goed te testen, daar was het op dat moment nog steeds een hobbelparcours waardoor het me opviel dat de achterkant ietwat star aanvoelde, 'steel is real' maar dan anders :P
Ik dacht dit te wijten aan de korte zogenaamde plain gauge achtervorken waar ook nog eens een lichte s-vorm ingebogen zit…

Dus wat meer lucht uit de band gaf verbetering, klimmen en vooral dalen deed hij perfect maar ik zat sowieso niet lekker op de fiets omdat ik tegelijkertijd een 1x10 met expander set probeerde, en waarin ik net die paar ideale versnellingen mistte, plus dat hij niet af te stellen was en bleef ratelen.. al met al niet de meest ideale 1ste ronde :-{, wel wat foto’s geschoten:

Afbeelding

Afbeelding

En dus de boel weer omgebouwd naar 2x10 en heb hem daarna eens uitgelaten op de 3 routes bij Dorst, en wat verschil met de eerste rit.. hij reedt eigenlijk best lekker, geen geratel en gerotzooi. Gooien, smijten en hard de afdalinkjes af, alles ging goed en ik zat er eigenlijk gewoon lekker op/in.
Op de hobbeligere gedeeltes soms wat schokkerig maar niet hinderlijk, zou het dan toch de combinatie van wat irritaties en de wat mindere ondergrond geweest zijn? : Suprised :

Toen de Reverb onder het stof vandaan gehaald en afgelopen zaterdag samen met mijn Heuvelrug-gids datang hem wat rondes uitgeprobeerd op de dikke routes Rhenen en Kwintelooijen, met als resultaat; een geslaagde ochtend en nog betere ervaringen dan de vorige rondes :-q :-q


Nog even wat gegevens:

Speclist:
Frame 4130 Chromoly + Reynolds tubing, zelfbouw
Balhoofd FSA Orbit ITA
Voorvork RockShox Sektor 140mm
Wielset DT Swiss M1700 Spline2 15/100 mm - 12/142 mm Thru Axle
Stuur Renthal Fatbar Lite 740mm 20mm rise
Stuurpen Ragley Stubbing Stem 60mm
Handvatten ODI Ruffian
Zadelpenklem ‘integrated’
Zadelpen RockShox Reverb 125mm / Bontrager Rhythm Elite 31,6
Ketting SLX
Cassette SLX 11-36
Crankstel SLX 24-38
Voorderrailleur XT 2x10
Achterderailleur SLX 10spd
Shifters SLX
Remmen SLX
Schijven SLX 180 - 160mm
Zadel Fabric Scoop Radius
Pedalen Shimano Saint
Voorband Schwalbe Nobby Nic 2.35 Trailstar SnakeSkin
Achterband Schwalbe Rock Razor 2.3 SnakeSkin TL-Easy


Geometry:
Seat tube length 442
Head angle 66º
Seat tube angle 72º
BB drop -40
Reach 435
Effective toptube length 630
Chainstay 424,5
Wheelbase 1156
Head tube length 110

Gewicht 13.02 kg

Momenteel bezig met het ontwerp van de head badge, deze wordt van dun messing of rvs gemaakt en geëtst:
Afbeelding


Mijn broer in actie om de logo's digitaal te maken:
Afbeelding

Even wat voorbeeldjes afgedrukt om te zichten op het frame:
Afbeelding
Om de headbadge te maken had ik dunne plaat nodig en heb qua materiaal even getwijfeld of ik hem van messing of RVS zou maken, maar omdat ik moeilijk aan 1mm messing plaat kon komen plus dat ik voor het etsen daarvan ook nog eens ijzerchloride moest aanschaffen ben ik voor RVS gegaan.

Dit ging als volgt:

Sticker en een plaatje:
Afbeelding

Sticker op het plaatje :P
Afbeelding

Alles wat bedekt is wordt niet aangetast dus wat verder afgeplakt met oude stickerfolie.
Een plastic bakje gevuld met azijn en zout en het daar ingelegd met de + op het werkstuk en de - in het mengsel:
Afbeelding

Stekker er in en borrelen maar, hier zie je het materiaal al verkleuren:
Afbeelding

RVS is taai spul en ik weet niet of het gebruikte mengsel van goede verhouding was maar dit heeft er ongeveer 1,5 uur ingelegen, geen hele diepe ets maar prima zo. (helaas geen foto zonder de zwarte lak)
Afbeelding

De verf er af gekrabd en met thinner uitgewreven, eerst maar eens uitslijpen. Eigenlijk de verkeerde volgorde maar was te nieuwsgierig hoe het er uit kwam te zien.. scheelt dat het hittebestendige lak was :tong
Afbeelding

Wat opgeruwd met fijn schuurpapier, en de verf wat verder uitgewreven:
Afbeelding

Een houten mal gemaakt en de badge tussen buis en mal in halfronde vorm gebogen, viel niet mee en daardoor geen aktiefoto :P
Afbeelding

Het eindresultaat:
Afbeelding

Zo ging het frame naar de straler/coater, met sjabloontjes van 'straalfolie' op de plekken waar het materiaal geborsteld moest blijven:
Afbeelding

En zo kwam hij er vandaan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo ff een update,
Ik ben bezig geweest met (een deel van) de stickers te plakken, ik heb gekozen voor droog plakken ipv met water en wat druppels zeep, gewoon omdat ik daar een beter gevoel bij heb :P Maar verschuiven is er dan niet meer bij.. dus moet het in een keer goed gedaan worden..

Het ging aan beide kanten goed, en dan ziet het er zo uit: (lastig op beeld vast te leggen)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Balhoofdset er weer in, daarna trapaslagers etc. alles ging er weer vlot in dankzij de houten afdichtdoppen die ik voor beide plekken gemaakt had. Deze hebben de straalgrit en coating netjes buiten gehouden :-q
Afbeelding
Badge op frame..hier nog met een plakbandje eronder :P
Afbeelding

Fotootje van de opbouw, bezig met inkorten van de achterremleiding, nu zelf gedaan dankzij een snelcursus van mud en z'n mate :P
Afbeelding

En hier de badge met een dot autoruitenkit eronder.. hij gaat er dus noooit meer af..
Hij is wat aan de forse kant op zo'n korte headtube maar veel kleiner dan dit kon ik niet gaan omdat de sticker met etchen wat body moet hebben anders verlies je de fijne details.. maar vind hem prima zitten zo :-q (nog even het randje voorzichtig wegsnijden)
Afbeelding

Hier wat foto's van de achterzijde:
Afbeelding

Afbeelding

Rondje Dorst met fotograaf Kermit :D
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oja wat wijzigingen; de voorderailleur is vervangen door een exemplaar met lage klemband, gewoon omdat dat mooier is 8)
En omdat ik voor de harde tail wat meer comfort zocht en niet erg tevreden was met mijn stugge 2.25 X-King Protection achterband, is deze vervangen door een Rock Razor, gisteren voor het eerst mee gereden en de eerste indruk is goed.. wat meer demping en tijdens het bochtensmijten weinig tot geen gripverlies, dat was met de Conti wel eens anders.. hij weegt wel wat meer maar heb er weinig van gemerkt.

Het huidige gewicht van de fiets:
Afbeelding
Omdat ik een binnenband als chainstayprotector niet echt de mooiste oplossing vind, ontstond het idee iets bijpassends te ontwerpen.
Dit was mogelijk bij de stickeraar, dus een Lizardskins protector met opdruk van de LBS werd hiervoor misbruikt en het ontwerp er op geperst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knallen tijdens MacReal's trail ride in Zoetermeer:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Herman de Biker op vr 18 september 2020, 19:06, 16 keer totaal gewijzigd.
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Sow respect :-q
mooi verslag van de bouw.
als ik mocht kiezen zou ik het raw afwerken met wat decals voor de kleur.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Hoe gruwelijk gaaf is dit!!!!

Diep respect incl. een buiging voor dit project. Gewoon zelf een frame in elkaar zetten en gaandeweg leren joe het moet.

Man man man wat ben ik jaloers!
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Petje af :-q
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

wat vreselijk fucking gaaf!

respect voor deze "hobby" klus
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

:-q :-q :-q :-q
Heel mooi werk!
Blanke lak erop en niets meer aan doen :D
HARD, HARDER HARDST
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Supervet dit. Diep respect man :-q
Idd blanke lak erop, frame is helemaal top zo.
Scale60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 16:18
Mijn mountainbike: On*One 456EVO2 :)

Respect, petje af, you name it :-q
En idd blanke lak erop en rijden maar, wauw !!!!
Pieter348
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 13:55

Ik ben ook wel stiekem jaloers op dit werk ! Moet je volgens mij ook al een aardig woordje engels kunnen lezen en spreken om dit al doende te leren. Ik zou niet weten waar begonnen ! ;)
Ik hoop dat je hiermee de smaak te pakken krijgt , al enig idee wat het volgende bouwproject wordt ? ;)
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Wauw :o :-q
Dapper om dit idd gaande weg het project te "leren".
Resultaat ziet er erg netjes uit.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

We hebben officieel de nieuwe eindbaas van het forum gevonden!! :bier: Wat een gaaf project en leuk gedocumenteerd. Ook leuk dat je zelf een headbadge maakt. Waar staat de "S" voor??

edit: Vergeten te zeggen dat het ook een mooie bike geworden is.

Edit 2: Laat maar die vraag, zie dat het een Snowdon bike is......
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
wiely
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 18 augustus 2014, 14:50
Mijn mountainbike: Evil following I

Hulde aan je arbeid, het is een juweeltje geworden.

Komt hij nog in de clear coating of heb ik erover gelezen?
Pyga oneten29 Gif groen

Practice makes perfect, unless your practice is wrong!!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wow. Ik bedoel: wow. "En toen liep het uit de hand", hahaha. Je bent nog net niet je eigen ijzererts gaan delven.

Echt heel gaaf hoor. Wordt-ie nog afgelakt of lees ik eroverheen?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Fantastisch mooi project!
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

Man man man! Wat is die gaaf zeg :o

Vooral die derailleur hanger is erg knap gemaakt met deze beperkte middelen :-q

Ooit... Als ik oud en wijs genoeg ben wil ik ook nog eens mijn eigen frame lassen :)
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
Plaats reactie