Keuze upgrade wielset

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Wielset is besteld. Even geduld hebben dus :)
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Ben erg benieuwd wat er nu gekomen is en welke banden je er nu onder hebt .. en wat je ervaring is ?
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Heb een aantal ritjes gedaan met Racing Ralphs op de oude wielen. Hele vooruitgang. Het gevoel dat de fiets 'onnodig' zwaar rolt is grotendeels weg.

Nieuwe wielen zijn vanmiddag binnen gekomen. Ziet er allemaal prima uit, al ben ik een leek. Heb e.e.a. even snel gewogen. Wielset 1818g (opgave was 1794g). Lijkt erop dat ik ongeveer 250g per wiel ga winnen.

Jeroen, ik heb een wat ouder topic van jou als een van mijn referenties genomen. Ik ben al over op XT-cassette en ga niet tubeless, dus mijn stap qua gewicht zal iets kleiner zijn.

Dit weekend helaas niet zoveel tijd, maar we zullen zien.
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Voor degenen die het interessant vinden:

Velglint komt waarschijnlijk morgen. Daarom heb ik alvast remschijven en cassette gemonteerd.

Plaatjes :winkie:

Nieuw:
Afbeelding

Afbeelding

Oud:
Afbeelding

Afbeelding
Gewichten niet direct te vergelijken, maar toch.
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Nou, velglint binnen dus ik enthousiast aan de slag. Kom ik erachter dat mijn autoventiel niet door het ventielgat past... Is zoiets gebruikelijk? Ventiel past overigens wel precies in de spaakgaten. Betekent dit dat ik binnenbanden met andere ventielen moet hebben? Zo ja, wat is verstandig?
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

SV1 schreef:Nou, velglint binnen dus ik enthousiast aan de slag. Kom ik erachter dat mijn autoventiel niet door het ventielgat past... Is zoiets gebruikelijk? Ventiel past overigens wel precies in de spaakgaten. Betekent dit dat ik binnenbanden met andere ventielen moet hebben? Zo ja, wat is verstandig?
Presta is vrij gangbaar
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Bedankt. Heb even gezocht en presta heeft inderdaad een kleinere diameter. Ik had al in mijn achterhoofd om de oude wielset te gebruiken voor wegbanden, dus dan kan ik die biba's daar voor gebruiken.
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Tijd voor een update. Ik ben bijna twee middagen aan het worstelen geweest met het monteren van de banden. Ik kreeg de ene zijde van de buitenband met geen mogelijkheid ver genoeg op de velg (bijna in het midden) dus de andere kant ging ook niet. Na een gesneuvelde bandenlichter uiteindelijk maar naar de lbs gegaan die het met veel moeite voor elkaar kreeg.

Banden vallen zichtbaar iets breder nu. Ziet er wat mij betreft ook beter/normaler uit. Eerste ritje moet helaas nog even wachten tot van of na het weekend.

Gedoe met ventielen en banden was wat vervelend, maar zo leer je weer wat en verzamel je wat gereedschap en spullen. Over een tijdje maar eens kijken wat voor wegbanden ik om mijn oude wielset ga leggen. Als het veel geregend heeft kies ik regelmatig voor de weg...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zou kunnen dat andere banden makkelijker te monteren zijn.
Ik had ooit een (nieuwe) Conti Raceking overgenomen van een forummer, was met geen mogelijkheid om een Crest velg te krijgen. Band teruggegeven, twee nieuwe Racekings besteld bij een webshop en zonder problemen te monteren...
Was blijkbaar een andere serie, het verschil was levensgroot. Het was wel hetzelfde type Raceking, de basis-vouwvariant.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Had er al over gelezen inderdaad. Er schijnen (bijna) onmogelijke combinaties van wielen/velgen en banden te zijn.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, bij mijn Crests gingen er een nieuwe X-king en een Thunder Burt op. De XK was een fluitje van een cent, die zat er binnen 2 minuten op. De TB was een heel ander verhaal, dat was een regelrechte oorlog met liters zeepsop, zere duimen en een paar slachtoffers in de vorm van gebroken bandenlichters :evil:

Net wat Kermit zegt, eea heeft ook wel te maken met verschillende batches.
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Inmiddels twee ritjes bos gedaan. Aan het begin van het eerste ritje een paar tikken van bij het voorwiel (spaken?) bij het aanzetten en heen en weer bewegen, maar later niet meer. Tijdens het tweede ritje kwam er een piepend/fluitend geluid van bij het voorwiel, maar dit lijkt nu weer weg te zijn.

Lijkt erop dat de fiets wat lichter/directer stuurt en iets sneller accelereert. Voorwiel lijkt wat meer grip te hebben en geeft dus wat meer vertrouwen. Combinatie velg en band vertraagt minder snel in bijvoorbeeld plotselinge mulle stukken. Dit viel mij heel erg op bij de oude wielen in combinatie met Rapid Rob.

Ik moet wel zeggen dat de verschillen voor mijn gevoel minimaal zijn. Stuurgedrag viel meteen op, de rest duurde even. Voor mij geldt echter dat de meeste winst nog zit in het verbeteren van techniek. Dat is voor mij snelheid behouden en meenemen in heuvelachtige singletracks. Qua snelheid zit ik zeker nog niet op de limiet.

Ik ben begonnen met een vrij hoge bandenspanning en laat die nu stap voor stap zakken. Volgens mijn pomp zit ik nu op ongeveer 1,5 bar voor en achter. Ik kan de band dus vrij makkelijk indrukken. Ik vraag mij wel af of dit niet erg laag is. Ik ben niet zozeer bang voor de velg, maar misschien creëer ik toch iets te veel rolweerstand. Ik ga vanmiddag hopelijk even een ritje proberen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Bij 72 kg zou ik zeker niet lager gaan dan 1,5 bar.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Ik heb even goed gekeken, het is 1,7 bar. Vanmiddag heb ik een lekker rondje gereden. Misschien dat ik achter nog wat erbij doe. Ik krijg meer vertrouwen in de voorkant, al zal het natuurlijk ook wel tussen de oren zitten.

Het geluidje is nog niet weg. Het begon na een paar km, maar was later weer weg. Vanwege het hoge, fluitende geluid dacht ik in eerste instantie niet dat het de remschijf was, maar nu twijfel ik. Je hoort het alleen fietsend. Bij het ronddraaien van het wiel is het er niet. Als je heel goed luistert hoor je de remschijf heel lichtjes, maar dit kun je geen aanlopen noemen. Is volgens mij vrij normaal. Achter ook zo. Misschien straks maar even het wiel eruit en er weer in.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Rij je nu met biba's, ja toch? Dan vind ik 1,7 echt vrij laag voor jouw gewicht.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie