Ullrich met een Giant Terrago 2

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

Na een tijdje meegelezen te hebben is het tijd om mij voor te stellen. Ik ben Krijn, 21 jaar jong en woon in het mooie, maar niet echt MTB geschikte Vinkeveen. Ik studeer werktuigbouwkunde (sleutelen vind ik ook leuk) en mountainbiken doe ik voornamelijk in de vakanties.

Omdat ik altijd al van fietsen heb gehouden moest het er eens van komen. Na een aantal keer een MTB gehuurd te hebben leek het voordeliger er eentje aan te schaffen, tweedehands.
De mountainbike heb ik denk nu zo'n twee jaar. In het begin fietste ik niet heel vaak, en was het meer cross-country op het gemak op de veluwe.
Afbeelding

De onderdelen op de fiets bleken niet allemaal even goed meer te zijn, dus was het tijd voor een grote renovatie.
casette, cranks en bottom bracket zijn vernieuwd, alsook trappers, ketting en rem pads. Dit zorgde ervoor dat de fiets weer een stuk beter reed.
Afbeelding

De laatste tijd probeer ik ook vaker naar routes te gaan, routes zoals Zeist, Leersum en Hoge Ginkel bevallen erg goed.

Upgrades
Recent heb ik een 750 mm stuur op de kop getikt, met een setje nieuwe handvatten.
Om dit te monteren zoek ik naar een kortere stem, om het stuurgedrag te verbeteren. Deze is nu 100mm.
Zelf denk ik aan 70 a 80 mm, wat denken jullie?
Daarnaast komt er ook een nieuwe zadelpen, deze klemt de hoek van het zadel niet goed meer.
Intussen zit er achter een Geak Aka band gemonteerd, dit zorgt ervoor dat de bike een stuk soepeler rolt, en heeft nog wel grip genoeg.

Komende zomervakantie ga ik een aantal dagen naar het Müllerthal in Luxemburg, ook om te mountainbiken.
Nog tips wat ik aan de bike zou moeten doen om dat aan te kunnen?

Voorvork veelt niet heel super, maar is een dure upgrade. Het is dan de vraag of dat het waard is voor deze fiets. Hij gaat binnenkort wel uit elkaar, misschien dat dat nog wat gaat helpen.

Verder zou ik in de toekomst wel een frame-upgrade willen doen, maar op dit moment laten de financiën dat niet toe.

De fiets:
Afbeelding
Op de foto staat het zadel erg achterover, dit komt dus omdat de zadelpen niet goed meer klemt om het zadel stevig vast te houden. Komt een nieuwe voor.


Tips om de stuur-setup te verbeteren zijn welkom! Welke lengte stem kan ik het beste nemen i.c.m. met mijn 750 mm stuur?
Voor een nieuwe zadelpen: de huidige heeft een aardige setback, is dat nodig? of kan ik met een kleinere setback af? (grotere keuze).
Laatst gewijzigd door Ullrich op za 1 oktober 2016, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Hey Ullrich, leuk dat je toch je fiets even laat zien! Nais! Tips die ik kon geven heb ik al gegeven via Whatsapp, gelukkig zit er hier iets meer kennis :wink:
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

Kartoffel schreef:Hey Ullrich, leuk dat je toch je fiets even laat zien! Nais! Tips die ik kon geven heb ik al gegeven via Whatsapp, gelukkig zit er hier iets meer kennis :wink:
Hé Kartoffel! hoop dat ik binnenkort een keuze kan maken ja :)

vraag is dus voornamelijk nu nog welke zadelpen i.c.m. met welke stem een goed idee is.
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

Setback lijkt niet extreem. Gok 20mm max
Voor stuur zou ik eerst eens 80mm proberen. 2 cm is best veel op een stuurpen
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

AFJ13 schreef:Setback lijkt niet extreem. Gok 20mm max
Voor stuur zou ik eerst eens 80mm proberen. 2 cm is best veel op een stuurpen
Setback is niet heel extreem, maar ik kan nog niet echt betaalbare zadelpennen vinden in 30.9 met zo'n setback, dat is meer het probleem.
Denk dat het het beste voor de geometrie is om de setback te behouden, maar dan nog een goede, betaalbare pen zien te vinden.
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

Plaats eens een oproep in het gevraagd topic.
Hier meestal aardig reactie.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Ullrich schreef:
AFJ13 schreef: Denk dat het het beste voor de geometrie is om de setback te behouden, maar dan nog een goede, betaalbare pen zien te vinden.
3 pennetjes á 29,95 p/s :-q

Ritchey Comp 25mm SB:
https://www.bike-components.de/en/Ritch ... st-p38330/

NC-17 Empire Pro 15,2mm SB:
https://www.bike-components.de/en/NC-17 ... ze-p21488/

Easton EA50 10mm SB:
https://www.bike-components.de/en/Easto ... ze-p39642/

Misschien dat er hier wat tussenzit ? :-q
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

http://www.superstarcomponents.com/en/l ... atpost.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier nog wat goedkoper :)

Leuke fiets. Vooral leuk om te zien dat je niet persé een fiets van enorm veel €€ nodig hebt om plezier te kunnen hebben met deze hobby.
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

Thnx voor die links, misschien niet goed gekeken, maar had die niet gezien.

Wordt de Ritchey Comp dan.
Plus een stuurpennetje van 80 mm
en een reserve/wissel ketting.

Daarnaast bedenk ik mij net dat ik de vork maar eens uit elkaar moet gaan halen, die doet het niet heel super meer.
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

Kabookie schreef:http://www.superstarcomponents.com/en/l ... atpost.htm
Hier nog wat goedkoper :)

Leuke fiets. Vooral leuk om te zien dat je niet persé een fiets van enorm veel €€ nodig hebt om plezier te kunnen hebben met deze hobby.
Thnx, het is leuk, en dure fietsen zijn mooi, maar passen op dit moment niet in het budget.
Fiets rijdt opzich prima, en is nu technisch ook gewoon in orde.
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

Sinds de laatste post in dit Topic is er een hoop gebeurd, tijd voor een update!

Voor een vakantie naar Luxemburg moest de fiets wat verder naar wens gemaakt worden, en klaar zijn voor de omstandigheden daar.

Terwijl ik aan het kijken was naar de mogelijkheden om mijn bestaande vork te servicen werd ik door een forumlid gewezen op een Reba SL die hier op het forum aangeboden werd.
De keuze was niet moeilijk, twee dagen later had ik een Reba in huis :)

Afbeelding

De Reba heb ik nieuwe olie in gedaan en verder geïnspecteerd. (kleine service)
Tijdens deze ombouw gelijk een kortere stuurpen, breder stuur en nieuwe handvatten gemonteerd. (weg met die bar-ends!)
Compleet vernieuwde stuurinrichting dus! Daarnaast de remmen van nieuwe olie voorzien en ontlucht.

Afbeelding

Wat betreft de zadelpen: die heb ik vervangen voor een Ritchey Trail, en daarnaast heb ik ook een Tmars dropper aangeschaft.

Samen met een setje Maxxis Ardents was ik klaar voor Luxemburg!

Afbeelding

Afbeelding

Wat een verschil maakt de Reba! Het is net alsof ik hiervoor zonder vering gereden heb.
In combinatie met de kortere stuurpen (80mm) en breder stuur (750mm) is het gedrag van de fiets helemaal veranderd.
Rijdt erg wendbaar en is beter 'te plaatsen' waar ik hem wil hebben.

Op dit moment heb ik geen verdere upgrades meer gepland staan.
Fiets rijdt erg goed zoals hij nu is. Alle belangrijke onderdelen zijn intussen wel geupgrade, meer investeren in deze fiets heeft waarschijnlijk geen nut.
De volgende stap wordt dus een ander frame, maar daar ben ik nog niet over uit wat ik wil.

Om af te sluiten een foto van hoe de fiets klaarstaat voor een rondje Leersum+Amerongen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Leuke actiefoto's!
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

Intussen ben ik aan het volgende hoofdstuk begonnen: een Fully! De Giant blijft voorlopig in mijn bezit. De fiets werkt nog steeds goed, en is technisch in zeer goede staat. Ik houd hem als reserve/backup en hij kan gebruikt worden door mensen die een rondje mee willen fietsen :)

Afbeelding

Vlak voordat ik de Orange kocht had ik SLX remmen overgenomen met 180 mm schijven. Deze zijn verhuisd naar de Orange, net als het stuur. Op de Giant zit nu een 700 mm stuurtje, iets smaller dan de 750 maar voor nu prima.

Voorlopig verwacht ik geen upgrades maar aan de Giant, ik ga 'm rijdend en in goede staat houden.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Leuke fiets die Orange ... en de kleir knalt er ook lekker vanaf zo in een groeneomheving. :-q

Veel plezier met je nieuwe fiets :-D
Plaats reactie