Zadelpijn, doorgaan of rusten?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Ferdy01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 14 mei 2016, 21:25
Mijn mountainbike: KTM Ultra Force 27.5 2015

Hallo allemaal,

Ik ben een absolute beginner op het gebied van MTB. Pas mijn eerste fiets aangeschaft, een KTM Ultra Force 27.5. Na de eerste ritten heb ik serieus last van zadelpijn. Het uit zich niet in huidproblemen maar volgens mij echt rond de zitbotjes.

Omdat ik gevoelig ben voor ontstekingen en uit het verleden weet dat ik snel last heb van zadelpijn draag ik een broek met goede zeem. Het is ook nog uitproberen wat de juiste stand van het zadel etc. Wellicht kan ik het daardoor nog wat verminderen. Uiteraard ook trainen en een beetje taai vlees op de billen creëren.

Maar.. om dat taaie vlees te creëren zal ik veel moeten fietsen. Is het nu verstandig om met pijn aan de billen vanavond gewoon weer op de fiets te stappen, of rusten tot de pijn weg is en dan weer op het zadel klimmen? Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat hebben ervaren toen je begon met fanatiek fietsen, en wellicht hebben jullie nog extra tips!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Gebruik chamoix creme van assos (of een ander merk), dat houdt je huid soepel en helpt ook tegen ontstekingen. Maar kijk ook naar de stand van je zadel en het model. Laat je daarbij adviseren door mensen met kennis.
Gebruikersavatar
Ferdy01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 14 mei 2016, 21:25
Mijn mountainbike: KTM Ultra Force 27.5 2015

Die ga ik zeker halen, dat scheelt wellicht al. Hebben jullie tips voor het juist instellen van het zadel? Mensen met kennis zoeken is best lastig. Misschien ook nog ervaringen in de buurt van Breda?
Dino
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 12:18
Mijn mountainbike: Intense sniper T nieuw project

Een fietsmeting laten doen waarbij ook gekeken wordt naar de zadel stand, kost wel iets maar dat betaald zich zeker terug. En bij sommige verzekeraars wordt het vergoed.
We Are Basta
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Voor mij geldt zadel horizontaal en puntje klein beetje naar beneden. Dit is een aardige stand om mee te starten.
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Zadelpijn moet je niet mee doorrijden.
Een goede sportfietsenzaak kan je zitbotten opmeten en advies geven.
Hoe je op de zitbotten zit is ook afhankelijk van of je diep of juist meer rechtop op je fiets zit.
Dan met een assortiment testzadels kun je op je eigen fiets proberen welk zadel bij je past.
De stand van het zadel zou ik ook met het testen uitproberen, dus wat gereedschap mee en zien of je het zadel vlak, naar beneden of naar boven prettig vindt.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Buiten het feit dat (zoals jezelf al aangeeft) je nog taai vlees op de billen moet creëeren is de kans groot dat je zitbotjes onvoldoende steun hebben op je huidige zadel. Om daar achter te komen zul je een zgn zadelmeting moeten laten verrichten. Dmv een afdruk van je zitvlak op een kartonnen plaat kan de afstand tussen de zitbeenderen bepaald worden. Adhv deze gegevens kom je uit op een zadel met de juiste breedte.
Dan is het nog een kwestie van zadels uitproberen want ook de hardheid van het zadel kan een rol spelen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Ferdy01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 14 mei 2016, 21:25
Mijn mountainbike: KTM Ultra Force 27.5 2015

Bedankt voor alle goede adviezen! Nu dus even rusten en van de week gereedschap mee om het zadel op gevoel wat bij te stellen. En dan zo snel mogelijk op zoek naar het juiste zadel.

Ik ga me oriënteren op winkels die me daar mee verder kunnen helpen. :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In Tilburg kan ik je Ventoux aanraden. De eigenaar is ooit fysiotherapeut geweest en kan je goed op de fiets zetten, en ze hebben ook testzadels liggen (heb ze van Fizik en Selle Italia gezien).

Denk dat je sowieso wat zadels moet testen. Een meting geeft wel de afstand van je zitbotjes aan, maar niet of jij fijner zit op een vlak of juist wat ronder zadel. Ook wel of geen gleuf is erg persoonlijk, het ontlast de zenuwbanen, maar er komt wel meer gewicht op een kleiner oppervlak te rusten.

Proberen, proberen, proberen... ;-)
In elk geval niet doorduwen als je echt last hebt, da's zelden een goed idee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Sowieso 2 dagen rust geven voordat je weer in het zadel gaat als je last hebt gehad.
Wordt ook bij de SDG zadels aangeraden, inrijden zeg maar.
Om de 2 dagen een rit om aan het zadel te wennen.
Gebruikersavatar
Ferdy01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 14 mei 2016, 21:25
Mijn mountainbike: KTM Ultra Force 27.5 2015

@Kermit, ik ben op maandag en dinsdag normaliter in Tilburg dus zal is langs gaan. De website ziet er goed uit. Bedankt voor de tips!

@Rayb81, dan morgen weer in het zadel :) . Het gaat vandaag al een stuk beter dus ik verwacht morgen geen tot heel weinig last te hebben. Ik ga eerst om de twee dagen een rit maken, als ik geen verbetering merk dan snel een ander zadel. Thnx!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Sommige zadelpijn is als spierpijn: het is een indicatie dat je "zitvlees" aan het kweken bent. Onvermijdelijk voor de beginner, het is zelfs goed dat je die pijn krijgt, want je bent aan ht trainen. Even rusten, en húp: weer terug op het zadel.

Maar andere zadelpijn is alleen maar een indicatie dat je niet goed op je zadel zit. Te breed, te smal, te hard, te zacht, verkeerd model, verkeerd afgesteld: het kan allemaal en er kunnen ook meerdere oorzaken zijn. Punt is: die pijn hoor je níet te hebben.

Helaas is via een internetforum niet goed vast te stellen om welke variant het gaat.

Wel is goede raad te geven, en die heb je in dit draadje ook al ruimschoots gehad. Doe daar wat mee. Als ik nog even een duit in het zakje mag doen: op een fietszadel hoor je op je zitbotjes te zitten. Of dat zo is, kun je al snel vaststellen, daar hoef je echt geen uren voor op een zadel te zitten om er dan achter te komen dat je niet goed gezeten hebt. Je moet echter wél weten, hoe het voelt om op je zitbotjes te zitten. Ga maar eens netjes rechtop (zoals je moeder of de juf vroeger op school zeiden dat je moest zitten) op een rechte plank (of een stoel met een vlakke, harde zitting) zitten. Dan voel je die twee drukpunten op je zitvlak: dat zijn je zitbotten.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Ferdy01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: za 14 mei 2016, 21:25
Mijn mountainbike: KTM Ultra Force 27.5 2015

Als je niet voelt dat je getraind hebt, dan is het ook voor niets geweest toch :tong .

Goed advies, net als alle andere en daar kan ik wat mee. Bedankt! Als beginner probeer je je zo goed mogelijk voor te bereiden met het juiste materiaal, inlezen et cetera. En zeker die eerste rit ben je met een hele hoop dingen bezig. Zit ik wel goed, wat vind ik het prettigste en nog veel meer. De volgende rit ga ik me op mijn zadel focussen.

Ik neem dinsdag de fiets mee naar Tilburg en laat me daar adviseren over het zadel. Zij kunnen dan ook een goed oordeel vellen over de huidige situatie.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Wat je bij beginners ook vaak ziet, is dat het zadel echt veel te laag staat. Dit resulteert vaak in pijn in de bovenbenen. Omdat je dan je benen niet goed strekt tijdens het trappen en dan schiet de verzuring direct in je bovenbenen. Dus zorg dat je zadel ook niet te laag staat.

Het zijn allemaal details maar alles samen zorgt er wel voor dat je de "ideale" positie hebt binnenkort.
#Skraleanjers
MarclaCross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 13 november 2015, 13:46

Pro_Shifty schreef:Het zijn allemaal details maar alles samen zorgt er wel voor dat je de "ideale" positie hebt binnenkort.
Alle bovenstaande details zijn waar. Als aanvulling wil ik nog even toevoegen dat een goede broek met zeem heel veel toevoegt. Ik heb zelf een duurdere Castelli gekocht van rond de 100 euro en sindsdien weinig of geen last meer. Ik rij gewoon op een cube 29er met standaard zadel. Ik kreeg ook een tip van een meer professionele rijder die mij vertelde dat op het moment dat je niet trapt meer moet steunen op de trappers via je voeten / benen. Dus niet met je volle gewicht blijven zitten op het zadel. Dat werkt voor mij prima.
Plaats reactie