Gecoate voorvork?!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
sylvia81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 18:41
Mijn mountainbike: Cube acid 2016

Hoi,

Ik heb eerder dit jaar al iets op de beginnershoek geplaatst mbt mijn zoektocht naar mijn eerste mtb, is even iets tussendoor gekomen dus ik heb er nog geen aangeschaft. Nu dacht ik dat de Cube attention SL 29'er wel een goede keus zou zijn, (vrouw, 1.70, beginner, om zowel mee op de weg als mee in de bossen te kunnen rijdenn uiteindelijk ook parcour) maar nu heb ik mij laten vertellen dat de voorvork van de cube attention niet gecoat is en die van de Cube acid wel en dat deze dan en soepeler zou zijn en beter beschermd tegen roest en dus een betere keus?! Klopt dit volgens jullie?

Hoor graag jullie mening, thnx alvast! :) groeten Sylvia
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

In een duurder model zit over het algemeen een betere vork die in een aantal opzichten beter zal functioneren. Een verkoper verkoopt liever een duurdere fiets dan een goedkopere en zal argumenten zoeken om je ervan te overtuigen dat je beter een paar 100 euro meer uit kunt geven.

De feiten: In de Attention zit een vrij basic Rock Shox vork met een staalveer. Een staalveer veert in principe fantastisch maar werkt alleen goed als hij bij je gewicht past. Van deze vork zijn inderdaad versies met stalen poten, ik kan zo 1-2-3 niet vinden welke versie precies in de Attention zit. Die zijn wel gecoat maar kunnen in theorie gaan roesten. Je ziet dit wel eens bij verende vorken op bouwmark fietsen ed. maar ik verwacht dat niet direct bij een fiets van dit niveau. Ze zijn wel zwaar...

Er zijn fietsen met veel lichtere en beter functionerende vorken, daar betaal je echter ook meer voor. Ga wat proefritten maken en kijk of je het verschil kunt merken. Ga zeker ook eens met een luchtvork rijden maar laat deze dan wel voor vertrek op jouw gewicht instellen. Merk je een duidelijk verschil ga dan op zoek naar een fiets met een betere afmontage en kijk zeker ook naar aanbiedingen en/of prijsvechters zoals Mantel en 12gobiking.

Imho zouden fietsen in dit segment beter af zijn met een starre vork maar dat gaat er waarschijnlijk niet van komen...
sylvia81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 18:41
Mijn mountainbike: Cube acid 2016

Hoi george,
Dank je voor je snelle ractie, hebben de cube attention sl en de cube acid niet beiden een luchtgeveerde voorvork? Dacht eigenlijk van wel of is dat dan weer wat anders? :)
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

George de attention sl heeft een recon solo air..
De acid een Manitou beiden lucht geveerd dus..
De gewone attention heeft een staalgeveerde vork
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

niels.o schreef:George de attention sl heeft een recon solo air..
De acid een Manitou beiden lucht geveerd dus..
De gewone attention heeft een staalgeveerde vork

En als ik me niet vergis , heeft de recon 'gewoon' een chroomlaag op de poten zitten. En de Manitou een anodiseer-laag ... (Dat verklaart denk ik het verhaal "De ene is gecoat, en de andere niet ..).
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Remy_ams100 schreef:
niels.o schreef:George de attention sl heeft een recon solo air..
De acid een Manitou beiden lucht geveerd dus..
De gewone attention heeft een staalgeveerde vork

En als ik me niet vergis , heeft de recon 'gewoon' een chroomlaag op de poten zitten. En de Manitou een anodiseer-laag ... (Dat verklaart denk ik het verhaal "De ene is gecoat, en de andere niet ..).
Zou goed kunnen aangezien die vork ook best zwaar is :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stalen binnenpoten zie je alleen op instapvorken en zijn (hard)verchroomd. In theorie kan dat roesten, als de chroomlaag beschadigd is en de vork niet onderhouden wordt. Af en toe een drupje olie erop en met een doekje wegvegen is al genoeg om dat roesten te voorkomen. Vaak zie je die "Aldifietsen" dag in dag uit buiten staan, in weer en wind. Dat is voor geen enkele fiets goed...

Aluminium binnenpoten hebben een slijtvaste coating/anodiseerlaag. Dat moet ook wel, want alu is een zachte metaalsoort (ook gelegeerd met andere elementen) en moet dus van een slijtvaste laag voorzien worden. Deze poten roesten niet, maar bij gebrekkig onderhoud kan de coating doorslijten en dan is het ook meestal einde vork. Of je mag op z'n minst een dure reparatie laten uitvoeren...

Alu is lichter dan staal, dus de betere vorken zijn eigenlijk altijd van alu binnenpoten voorzien. Er zijn ook wel wat redelijk functionerende vorken met stalen binnenpoten maar ik denk dat die niet in de door jou genoemde modellen zitten. De Recon en de Manitou zijn beiden prima vorken in een beginnersfiets. Dat ze wat zwaarder zijn komt meestal omdat de vorkbuis (die door je frame loopt) van staal en niet van alu is, de binnenpoten dikkere wanden hebben en de onderpoten niet van magnesium maar van aluminium zijn.
Het prijsverschil moet ergens vandaan komen...

Je zou eens moeten kijken wat precies de verschillen tussen die Cubes zijn qua onderdelen, en qua prijs. Dan kun je bepalen (met wat hulp van hier) of die verschillen het extra geld waard zijn.
Meestal is dat wel het geval, in de goedkopere klasse koop je doorgaans echt een betere fiets als je iets meer uitgeeft (binnen hetzelfde merk).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sylvia81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 18:41
Mijn mountainbike: Cube acid 2016

Thnx allen, mijn budget is zo'n beetje 1000,- euro voor mijn eerste bike, wil niet perse een cube maar wil een bike wel eerst gezien kunnen hebben voor ik hem aanschaf en natuurlijk gewoon een goeie bike, of denken jullie dat mijn budget dan niet voldoende zal zijn? Het klopt idd dat als je in de winkel staat je altijd redenen te horen krijg waarom je beter die of die van een paar honderd meer kan nemen en uiteindelijk sta ik steeds nog vertwijfelder buiten haha iemand nog een goed alternatief in gedachte?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met 1.000 euro kun je een prima fiets kopen, dus ik zou die grens gewoon aanhouden en je er niet overheen laten lullen. Hou wel nog rekening met wat essentiele zaken als een helm, kleding, drinkrugzak/bidon e.d. als je dat nog niet hebt. Decathlon heeft leuke spullen voor scherpe prijzen, maar ook de aanbiedingenbak van de lbs of internetshop kan interessant zijn.

Qua fiets ben je met jouw budget vrijwel altijd het beste af bij de prijs/kwaliteitsgerichte merken. Die zijn vaak duits: Cube, Canyon, Stevens, Ghost (ja, ze klinken allemaal engels... ;-)). Als je bij de amerikaanse merken als Trek, Cannondale en Specialized terechtkomt betaal je duidelijk meer voor een vergelijkbare afmontage. Naar mijn idee alleen interessant als ze flink afgeprijsd zijn (overjarige modellen bijvoorbeeld).

Trek wat tijd uit om de nodige fietsen te bekijken en indien mogelijk proef te rijden. Kies dan de fiets èn de winkel waar je het beste gevoel bij hebt, een goede service is ook belangrijk. Pas op dat je niet naar een te grote fiets gekletst wordt, de slechtere lbs-en doen dat gewoon als ze een winkeldochter kwijt denken te kunnen.
Bij twijfel hier even je lengte en de maat van de aangeboden fiets posten. Het is niet tot in detail te zeggen, maar als jij bijvoorbeeld 1.70m bent en ze zeggen dat je prima die 19" mtb kunt nemen zou ik meteen naar een andere winkel gaan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zat inderdaad naar de verkeerde Attention te kijken, bedankt voor de correctie :-q
Plaats reactie