Nieuwe voorvork installeren

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Zondaar
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 6 november 2008, 04:13
Mijn mountainbike: Staat naast mijn andere fiets..

Inmiddels zit er een starre Carbon vork in de Canyon, naast de interesse voor de starre ervaring wil ik de fiets ook gaan gebruiken tijdens de ACC (amsterdamse cyclocross competitie) dit jaar.

De orginele Fox voorvork heb ik verwijderd en ik heb al een extra cane creek crown race besteld, daar ik beide vorken wil blijven gebruiken en geen zin heb ze telkens over te moeten zetten. In de Fox zat een star nut, deze dient enkel als verbinding met de topcap en zorgt ervoor dat je de stem goed kan aandraaien?

Op aanraden heb ik voor de carbon vork een fsa compressor plug besteld. In de carbon vork van mijn racefiets zit niks, enkel een afdek kapje. De compressor is enkel een alternatief voor de star nut/top cap zodat je niet het risico loopt de vork kapot draait tijdens het aandraaien van de stem?

De vork zit nu op de fiets gemonteerd, de stuurbuis is nog veel te lang. Zodra ik de crown race binnen wil ik deze installeren en de boel op maat maken. Heb gelezen dat je de baseplate bv met een iets grotere pvc buis goed vast kan tikken, is dit de manier, of zijn er andere tips?

Dien ik de compressor plug nog voor te behandelen/in te smeren of kan ik deze gewoon in de vork plaatsen?

Alvast bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zitten er geen gebruiksaanwijzingen bij die spullen? ;-)

In een carbon vorkbuis mag je nooit een starnut slaan, het risico op beschadiging is veel te groot. Daarom een expander, die monteer je droog. Als het balhoofd spelingsvrij is en de stuurpen zit vast zou de expander in theorie verwijderd kunnen worden. Ik zou 'm laten zitten, voorkomt ook vervorming van de stuurbuis mocht je de pen te vast aandraaien. Ook zou ik carbonpasta tussen stuurbuis en stuurpen gebruiken.

Over zagen van carbon is genoeg te vinden. Om carbon stof tegen te gaan (niet inademen) plak je tape over het stuk waar je wilt zagen. Er zijn speciale zaagjes voor carbon, waarschijnlijk kan het ook met een gewone ijzerzaag...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Zondaar
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 6 november 2008, 04:13
Mijn mountainbike: Staat naast mijn andere fiets..

Ik heb de vork gekocht bij een kennis, de beste man is recent het Nederlandse fietsmerk Cadenz begonnen. Heb hem al tweemaal gepasseerd met een Duits postorder bedrijf, de vork vond ik wel leuk om eens bij hem te bestellen. Verder dan een kaartje hoe de steekas te sluiten zat er niet bij nee.

Een headset komt ook niet bij de vork, en de bestaande headset hing al in me fiets. Kan dat boek er idd eens op na slaan, maar dat zal dan met name op de verende voorvork slaan, niet die van carbon.

Speciale carbon zaag heb ik al. Het slaan van een starnut zag ik ook niet zitten, de expander laat ik dan lekker zitten, is het meteen de topcap/afsluiting. Carbonpasta niet te vergeten idd.

Bedankt voor je snelle reactie, helder!
Plaats reactie