Verschil tussen verschillende kettingolie op markt

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Goh topic 133 over ik gebruik dit en wat jij op je ketting?
Wat een dialoog over die paar euro die je uitgeeft aan dat middel wat nu onder de 30 per vat knalt.
:lol:
Olie is olie en het smeert.
Zelfs frituurvet voldoet.
Enigste regel die je hoeft te onthouden.
Dunne vloeibare olie in de zomer.
Dikkere stroperigere olie in de winter.
Maak je ketting regelmatig schoon, dan verleng je de levensduur.
Rij met meerdere kettingen, dan verleng je nog veel meer het gebruik van je aandrijflijn.
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

[quote="ak-77"]Ik vond de Pedro's syn-lube altijd al een goede, met de nieuwere flesjes zijn ze ook nog eens fantastisch makkelijk op te brengen op alleen de rollertjes. Voor nat weer, bij stoffige omstandigheden liever niet. quote]

Ik heb er velen getest en uiteindelijk bij één merk (Pedros) terecht gekomen (bij droog weer "Pedros Go!").
beter scheef erin dan recht ernaast
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

hansdegebruiker schreef:Goh topic 133 over ik gebruik dit en wat jij op je ketting?
Wat een dialoog over die paar euro die je uitgeeft aan dat middel wat nu onder de 30 per vat knalt.
:lol:
Olie is olie en het smeert.
Zelfs frituurvet voldoet.
Enigste regel die je hoeft te onthouden.
Dunne vloeibare olie in de zomer.
Dikkere stroperigere olie in de winter.
Maak je ketting regelmatig schoon, dan verleng je de levensduur.
Rij met meerdere kettingen, dan verleng je nog veel meer het gebruik van je aandrijflijn.

Dit is wel heel erg simpel geredeneerd en ook nog eens onjuist. :~

Frituurvet, wd-40 ,naaimachineolie, drylube, silconenspray en dergelijke middelen smeren natuurlijk prima de ketting voor een kilometer of 5.
Schijnbaar heb je er geen enkel benul van hoeveel druk er op een ketting komt te staan tijdens klimmetjes of staand aanzetten. Binnen no-time zijn alle bovengenoemde middelen naar de buitenkant van de ketting gedreven of gewoon verdwenen.
Het is niet voor niets dat het originele kettingvet dik en plakkerig is.
Die drylubes houden je ketting wel lekker schoon, maar smeren doen ze slecht en je zal er veel van moeten gebruiken om slijtage tegen te houden.
Als een persoon van 100kg flink aanzet op een steile klim, dan komen er echt enorme krachten op de aandrijving. Ik zou mijn vingers er niet tussen willen steken in ieder geval...

Wil je zelf een proef doen of iets goed smeert, spuit dan iets op een glad oppervlak zoals een spiegeltje en pers je duim erin. Probeer je duim onder grote druk te verschuiven. Gaat dit niet gemakkelijk, dan smeert het middel slecht en zal dus snel slijtage op leveren.
Het ideale smeermiddel zou een drylube zijn, die onder hoge druk presteert en niet plakkerig is.
Dit middel bestaat helaas niet, dus er zal altijd een compromis moeten worden gemaakt :-q
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

rubbâhnoppûh schreef:
hansdegebruiker schreef:Goh topic 133 over ik gebruik dit en wat jij op je ketting?
Wat een dialoog over die paar euro die je uitgeeft aan dat middel wat nu onder de 30 per vat knalt.
:lol:
Olie is olie en het smeert.
Zelfs frituurvet voldoet.
Enigste regel die je hoeft te onthouden.
Dunne vloeibare olie in de zomer.
Dikkere stroperigere olie in de winter.
Maak je ketting regelmatig schoon, dan verleng je de levensduur.
Rij met meerdere kettingen, dan verleng je nog veel meer het gebruik van je aandrijflijn.

Dit is wel heel erg simpel geredeneerd en ook nog eens onjuist. :~

Frituurvet, wd-40 ,naaimachineolie, drylube, silconenspray en dergelijke middelen smeren natuurlijk prima de ketting voor een kilometer of 5.
Schijnbaar heb je er geen enkel benul van hoeveel druk er op een ketting komt te staan tijdens klimmetjes of staand aanzetten. Binnen no-time zijn alle bovengenoemde middelen naar de buitenkant van de ketting gedreven of gewoon verdwenen.
Het is niet voor niets dat het originele kettingvet dik en plakkerig is.
Die drylubes houden je ketting wel lekker schoon, maar smeren doen ze slecht en je zal er veel van moeten gebruiken om slijtage tegen te houden.
Als een persoon van 100kg flink aanzet op een steile klim, dan komen er echt enorme krachten op de aandrijving. Ik zou mijn vingers er niet tussen willen steken in ieder geval...

Wil je zelf een proef doen of iets goed smeert, spuit dan iets op een glad oppervlak zoals een spiegeltje en pers je duim erin. Probeer je duim onder grote druk te verschuiven. Gaat dit niet gemakkelijk, dan smeert het middel slecht en zal dus snel slijtage op leveren.
Het ideale smeermiddel zou een drylube zijn, die onder hoge druk presteert en niet plakkerig is.
Dit middel bestaat helaas niet, dus er zal altijd een compromis moeten worden gemaakt :-q
Huh? Jij doet in 1 post alle wax en olie aan de kant schuiven :-q enne trouwens er zijn diverse fabrikanten die beweren wel een smeermiddel te hebben dat onder hoge druk presteert

Het ouderwetse kettingvet bijvoorbeeld. Jep ff de ketting frituren. Dat spul werkt prima zoals je ziet op Veel enduro en cross motoren
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Straks een tafel:

Zij:'Vind je nu ook niet dat er een raar smaakje zit aan de frieten vandaag schat?'

Ik:'Euhm.. Nee hoor. Trouwens, wist je dat ijzer goed is voor je?'
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

Ik schuif inderdaad een hele berg middelen van tafel hahah :lol: a
Vooral de lichtere smeermiddelen eigenlijk.
Zelf geef je eigenlijk het goede antwoord al: motorkettingvet.
Dit zorgt ervoor dat het zand en vuil aan de buitenkant blijven plakken en niet diep in de ketting trekken.
Maar ook aan dit vet zitten wel nadelen hoor. Een drylube ketting zal wel iets vlotter schakelen omdat het niet plakt, maar zal zeker minder lang smeren.
Ik ga geen discussie aan over merken en persoonlijke voorkeuren, dat is natuurlijk ieder voor zich.
Feit is dat ik de levensduur van mijn aandrijving met 3 x kan verlengen door de drylube te vervangen voor motorkettingvet. Over frituurvet kan ik jullie niks vertellen, want dat gebruik ik niet. Dat zou je aan mijn frikandellen moeten vragen... :tong
Wel moet je de buitenzijde van de ketting wat vaker schoonmaken dan bij drylube en dergelijke middelen.
Je zal er van versteld staan hoe weinig smering drylube achterlaat na verdamping van het oplosmiddel.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Voor mij alleen nog dit smeermiddel voor droog en nat.
Bij de finish van Drenthe200 nog geen kraakje
Afbeelding
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

Wat zijn de eigenschappen van dit type kettingspray?
En smeert dit ook goed als je ketting behoorlijk is versleten? juist dan zit er veel beweging in de schakels en heeft je ketting de ruimte om het smeermiddel eruit te werken als het niet plakkerig is.
Op dit moment is mijn aandrijving aardig op en ik merk dat mijn ketting dan steeds sneller gaat rammelen.
Bij gebruik van een droog smeermiddel, bij droog weer rammelt ie weer na 15 a 25 km en bij een vettig middel pas na een km of 40 a 50.
Om wat dieper in de materie te duiken, denk ik dat een nieuwe ketting langer zijn smering binnen houdt omdat de schakels en de plaatjes dichter oo elkaar zitten.
Zou het zo kunnen zijn dat je met een vrij nieuwe ketting wel genoeg zou hebben aan een lichter smeermiddel of een drylube (capillaire werking?)en dat er bij meer speling een dikker smeermiddel gebruikt zou moeten worden?
Daar heb ik eigenlijk nog nooit iemand over gehoord :roll:
magnumenator
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34

El Maroq,
M'n bus is bijna op maar de lbs kan er niet meer aan komen.
Heb jij een adresje?
Thanks
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

magnumenator schreef:El Maroq,
M'n bus is bijna op maar de lbs kan er niet meer aan komen.
Heb jij een adresje?
Thanks
Ik heb een hele doos van de leverancier vandaan maar dan moet je wel een btw nummer hebben.
Jouw LBS heeft ook een btw nummer dus er niet aan kunnen komen is eerder"ik wil er geen moeite voor doen"
Ik weet dat Fixabikes Renesse ze wel verkopen
magnumenator
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34

Die kon er afgelopen najaar niet meer aan komen vertelde hij. Zal hem nog eens bellen.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

magnumenator schreef:Die kon er afgelopen najaar niet meer aan komen vertelde hij. Zal hem nog eens bellen.
Ik had in 2014 12bussen besteld bij Decolin voor toen €7,70 ex btw per stuk.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zoveel bikers, zoveel meningen. Zo heeft iedereen zijn voorkeur voor het te gebruiken smeermiddel.

Ik heb even een dry lube getest maar heb die rommel er al snel weer afgehaald en weer overgegaan naar mijn favoriete smeermiddel, Molykote Omnigliss.

Afbeelding

Een olie moet langdurig smeren, bestand zijn tegen hoge drukken, penetrerend, waterafstotend en corrosiebestendig zijn. Dit wordt bij ons gebruikt in het machinepark waar geen vaste smeernippels aanwezig zijn. En ook belangrijke het laat een droge smeerfilm achter.

Het zit in een spuitfles dus de ketting eraf met smeren of je doet zoals ik doe je vult een druppelflesje ermee. Wel even een tijdje tot rust laten komen als je een flesje vult anders spuit het er daar ook zo uit. :wink:

http://www.mavom.nl/producten/smeermidd ... omnigliss/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zondaar
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 6 november 2008, 04:13
Mijn mountainbike: Staat naast mijn andere fiets..

Zijn er mensen due ervaring hebben met paraffine olie?

Stond op het punt wat Shimano pfte te bestellen, maar die is een factor 10 duurder dan de paraffine.. Die koop je voor 7 euro de liter. Schijnt alleen slecht te zijn in de regen, dan spoelt het er zo vanaf, maar dry lube is ook niet voor in de regen;)

Daarnaast, het schijnt ook lekker te glimmen.. :D
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Dice Oldskool schreef:Zoveel bikers, zoveel meningen. Zo heeft iedereen zijn voorkeur voor het te gebruiken smeermiddel.

Ik heb even een dry lube getest maar heb die rommel er al snel weer afgehaald en weer overgegaan naar mijn favoriete smeermiddel, Molykote Omnigliss.

Afbeelding

Een olie moet langdurig smeren, bestand zijn tegen hoge drukken, penetrerend, waterafstotend en corrosiebestendig zijn. Dit wordt bij ons gebruikt in het machinepark waar geen vaste smeernippels aanwezig zijn. En ook belangrijke het laat een droge smeerfilm achter.

Het zit in een spuitfles dus de ketting eraf met smeren of je doet zoals ik doe je vult een druppelflesje ermee. Wel even een tijdje tot rust laten komen als je een flesje vult anders spuit het er daar ook zo uit. :wink:

http://www.mavom.nl/producten/smeermidd ... omnigliss/" onclick="window.open(this.href);return false;
Beetje hetzelfde als de hi-tech van Decolin.
Zelf gebruik ik altijd de spuitbus met ketting erop. Gewoon een poetslap over achterbrug en in de spaken hangen. Naar beneden spuiten terwijl je de crank achteruit draait.
Zo blijven frame, wielen en schijven vrij van ongewenst ver
Plaats reactie