NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fred (mtb-sport) schreef:Tja, vloeken in de kerk. Ik ging er vanuit dat een gedeelte van de Leersum route (met de beruchte klim) zou blijven bestaan. Maar er is anders besloten lijkt het.
Je hebt er genoeg nieuwe beruchte klimmen voor terug gekregen lijkt mij, eentje geruild voor een stuk of 8. Beetje vreemd om te gaan klagen... . :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

29errules schreef:er is teveel singletrack id. voor beginners te zwaar.
Het is zo zwaar als je het zelf maakt. Ik heb vanavond een paar rondjes Rhenen gedaan met onze ongetrainde middelste van 13. Absolute beginner dus lekker eigen tempo en dan heerlijk genieten van de achtbaan, zoals hij het noemt (en de overstekende reeën, maar ik heb begrepen dat Bert die niet kan garanderen). Voordeel van Rhenen is dan ook nog eens dat je kunt kiezen of je na 1, 2 of 10 rondjes stopt. Ideaal voor de beginner!
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

29errules schreef:er is teveel singletrack id. voor beginners te zwaar.
Een beginner ben je maar even. Daarna heb je nog jaren plezier van deze routes. Even doorbijten dus :-q
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

bert l. schreef: --- Tussen Ede, Lunteren, Otterlo en Papendal mag je overal fietsen.
Ik blijf het zeggen: je mag daar op veel plekken fietsen, maar zeker niet overal (delen van Defensieterrein en Gelders Landschap).
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

klaast schreef: Ik blijf het zeggen: je mag daar op veel plekken fietsen, maar zeker niet overal (delen van Defensieterrein en Gelders Landschap).
hear hear. Let ook daar op de borden
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

deer_hunter schreef:
29errules schreef:er is teveel singletrack id. voor beginners te zwaar.
Een beginner ben je maar even. Daarna heb je nog jaren plezier van deze routes. Even doorbijten dus :-q

Als je ongetraind bent, heb je hier weinig lol aan. Heb sportieve vrienden die na het stukje bij de Ginkelduin al na 3 km gesloopt waren. Denk niet dat een beginner dan snel geneigd is om nog eens op de fiets te springen. Beter is om inderdaad naar Rhenen te gaan. Hoge funfactor en niet heel zwaar, op 1 klim na. Mij nekte de routes mij gisteren ook, te zware week gehad en niet lekker kunnen fietsen. Het is niet eens zo heel zwaar en moeilijk, het is meer de intensiteit die heel hoog ligt. Geen moment rust, de routes blijven je uitdagen!
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik maak toch regelmatig een praatje, juist ook met beginners langs de route (die staan nog wel eens stil ;-) ) en ik hoor eigenlijk voornamelijk positieve geluiden. Men vindt het wel zwaar, maar juist daarom willen mensen terugkomen om langer en meer te kunnen gaan rijden. Dus misschien moeten de beginners die zo snel afhaken maar wat anders gaan doen, kantklossen ofzo ;-)
En er zijn natuurlijk legio routes in NL waar je als beginner zonder problemen het hele rondje kan rijden. Fijn dat er nu eindelijk eens vaste routes zijn waar je als gevorderde je tanden kan stukbijten.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Lars TB schreef:
Fred (mtb-sport) schreef:Tja, vloeken in de kerk. Ik ging er vanuit dat een gedeelte van de Leersum route (met de beruchte klim) zou blijven bestaan. Maar er is anders besloten lijkt het.
Je hebt er genoeg nieuwe beruchte klimmen voor terug gekregen lijkt mij, eentje geruild voor een stuk of 8. Beetje vreemd om te gaan klagen... . :kiss:
Geen klacht, slechts een constatering naar wat ik hier lees. Vond die hufter bijna iets "magisch" hebben.
Ga van de week eens kijken/rijden om alle aanpassingen eens aan de lijve te ondervinden, laatste keer was namelijk eind januari. Dus loop fors achter......

Mbt vloeken in de kerk: Dat reactie op de opmerking "Dan moet je niet raar opkijken dat die groep non-only-singletrack rijders toch buiten de route's gaan rijden".

Verder jammer om te lezen dat in enkele gevallen het hoge singletrack gehalte agressie zou opwekken. Ook ik baal soms een beetje als ik vlot door wil trappen en er niet netjes langs kan. Ga niet iemand uitvloeken of risico's nemen, want een botje is zo gebroken. :(
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Sinds januari zijn er fors wat klim hoogtemeters bijgekomen volgens mij. Je zou in ieder geval de Hoge Ginkel (paars) moeten pakken, daar zit een klim in die ik toch ook wel als magische hufter zou omschrijven. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

suravida schreef:Je zou in ieder geval de Hoge Ginkel (paars) moeten pakken, daar zit een klim in die ik toch ook wel als magische hufter zou omschrijven. :lol:
De naam van dat segment op Strava doet zijn naam eer aan :lol: https://www.strava.com/segments/11513470" onclick="window.open(this.href);return false;
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maarre, hoeveel hoogtemeters pak je nu als je Amerongen en Leersum rijdt?
(Om mijn vraag nog maar eens te herhalen ;-) ).

Er zaten inderdaad wel een paar korte felle klimmetjes tussen, maar veel is goed te doen als je genoeg vaart kunt houden van de voorgaande afdaling. Goed om te leren sturen zeg maar :)
Ik ga zeker nog eens terug...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

kermit schreef:Maarre, hoeveel hoogtemeters pak je nu als je Amerongen en Leersum rijdt?
Volgens http://www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl" onclick="window.open(this.href);return false; heeft Amerongen nu 280 en Leersum 236 hoogtemeters. Totaal dus 516 hoogtemeters. Na mijn rit van zaterdag denk ik dat dat aardig klopt. Met deze 2 routes en 2 x Rhenen erbij kwam ik volgens mijn Garmin op 907 hoogtemeters uit.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

markpatat schreef:Als je ongetraind bent, heb je hier weinig lol aan.
Dan eerst een tijdje Rhenen en Zeist rijden tot je een basisconditie hebt. Als alle routes te rijden zouden zijn voor on- of slechtgetrainden gaat de hele meute goede fietsers weer hun eigen weg zoeken door de terreinen. Kijk naar hardloopschemas voor beginners: de eerste week ben je meer aan het lopen dan aan het hardlopen, met bergbeklimmen begin je ook niet meteen met de Eiger dus waarom zou je beginnen op de routes die op mtbroutes.nl als de zwaarste (en langste) van de heuvelrug worden gewaardeerd? Veel zelfoverschatting of gewoon naïviteit?
Dat je sportieve vrienden na 3km Ginkelduin al op apengapen liggen kan ook komen doordat je spieren gebruikt die je met ander sporten niet zoveel gebruikt. Ik zag op Leersum onlangs ook twee 50-60plussers met in hun kielzog een atletisch gebouwde twintiger, die laatste redde het niet waar de "oudjes" fluitend naar boven vlogen.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Dat ze stuk gingen, zat hem in meerdere factoren. Zelf ga ik hier altijd stuk, omdat de route blijft uitdagen. Afgelopen keer kwam ik ook weer beginners tegen en die hadden het zwaar. Vergeet niet dat ze bijvoorbeeld niet goed op tijd weten te schakelen. Iets wat voor ons heel logisch is, maar het voor een beginner echt zwaarder maakt. Misschien had je jonge atleet daar ook last van.
Hier staat niets.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

jwolfkamp schreef:
kermit schreef:Maarre, hoeveel hoogtemeters pak je nu als je Amerongen en Leersum rijdt?
Volgens http://www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl" onclick="window.open(this.href);return false; heeft Amerongen nu 280 en Leersum 236 hoogtemeters. Totaal dus 516 hoogtemeters. Na mijn rit van zaterdag denk ik dat dat aardig klopt. Met deze 2 routes en 2 x Rhenen erbij kwam ik volgens mijn Garmin op 907 hoogtemeters uit.
Volgens mijn Strava is Amerongen + Leersum vanaf Prattenburg 449hm. 2x Amerongen is 502hm dus dat zou betekenen dat Leersum nu 198hm is.
Mijn gps geeft overigens wel wat meer hm aan. Meer in de richting van de getallen van de website zo te zien.
Plaats reactie