Bijna 60, toch nog beginnen?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

Dice Oldskool schreef:Op zich niets natuurlijk maar TS zou zich prima redden met een geveerde vork en hydraulische remmen welke toch al gemonteerd zitten op de fietsen bij de lbs.
Ja daar kan ik niets tegenin brengen, dat klopt. :wink: In die zin is het ingewikkeld om een kant en klare fiets te vinden met mijn genoemde punten inderdaad. Er zijn wel adressen die dit graag voor je willen doen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Waarom beperken op versnellingen, comfort en remmen?

Gewoon lekker een budget vaststellen, dan een shortlist maken, die hier posten, van alles doorhalen en vervangen door andere modellen, budget weer oprekken, vervolgens passen en proefrijden, alles hier rapporteren, weer je budget oprekken en als laatste je pinpas trekken voor het model waar jij het lekkerst op zit. :winkie:
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

TenZNL schreef:Waarom beperken op versnellingen, comfort en remmen?
Hoe minder erop zit hoe minder er kapot kan gaan en lichter de fiets. Hoeveel versnellingen heb je nou nodig in de bossen? Als beginner pak je m.i de boel makkelijk op door star te rijden. Bovendien heb je geen omkijken naar een starre vork. Comfort in de bossen is ook op lage druk in brede banden rijden. Mocht je op enig moment een goede verende vork willen en past deze, kan je die op later moment erin plaatsen en zodoende afwisselen. Dit geldt ook vice- versa natuurlijk. Maar zoveel keus, zoveel meningen. BB7 voldoen ruimschoots voor in de bossen en hebben zich bewezen, ook hier vallen kosten mee als er iets kapot aan gaat. Zelf ook goed te leren onderhouden als beginner. Maar hey, just my 2 cents.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Natuurlijk, ieder z`n mening.
Ik denk alleen dat beperken op versnellingen niet zoveel zin heeft. Als beginner moet je toch leren schakelen, doe het dan gelijk goed en dan kan je ook nog eens doorgroeien op de fiets. Misschien krijgt Dirkje de smaak wel te pakken en gaat de fiets volgend jaar mee de alpen in.
Een verende voorvork voor een beginnende dame van 60 lijkt me een stuk vergevingsgezinder en comfortabeler dan een starre vork die meestal bewust door ervaren rijders wordt gekozen om gewicht te besparen en snellere tijden te rijden.
Low-end hydrauliek remsets voldoen ook prima, een setje Deore remmen kost hetzelfde als de BB7 en volgens mij worden er meer hydraulische sets gemonteerd dan mechanische. Mijn €0,02 :)

Maar goed, we zijn eigenlijk aan het speculeren want Dirkje heeft nog niets qua budget genoemd. Mss is geld geen bezwaar en vind ze een Epic S-works wel wat :bier:
Laatst gewijzigd door TenZNL op ma 11 april 2016, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

TenZNL schreef:Natuurlijk, ieder z`n mening.
Ik denk alleen dat beperken op versnellingen niet zoveel zin heeft. Als beginner moet je toch leren schakelen, doe het dan gelijk goed en dan kan je ook nog eens doorgroeien op de fiets. Misschien krijgt Dirkje de smaak wel te pakken en gaat de fiets volgend jaar mee de alpen in.

Maar goed, we zijn eigenlijk aan het speculeren want Dirkje heeft nog niets qua budget genoemd. Mss is geld geen bezwaar en vind ze een Epic S-works wel wat :bier:
Ja ik begrijp je. Budget lag rond de €750 meen ik.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Daar had ik ff overheen gelezen maar voor dat geld zijn er opties zat.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bijna 60, ongeveer 50kg, 1,62m: licht 27,5" hardtailtje, maatje S, zou ik zeggen. Banden comfortabel -dus niet te hard!- opgepompt, eenvoudige voorvork, deore niveau afmontage volstaat ruimschoots, en klaar ben je voor het genieten in het bos.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Niet twijfelen, gewoon een fietsje kopen en hup er bos mee in.

Een Cube dealer is denk ik niet moeilijk om te vinden, waar dan ook in Nederland.
Een optie zou dan bijvoorbeeld de Attention zijn, deze moet je voor beneden de €800 kunnen kopen:
https://www.12gobiking.nl/mountainbikes ... tent_specs" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony333
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 22:21

Of de onderstaande, iets minder sportief maar waarschijnlijk beter passend bij ts.

https://www.12gobiking.nl/mountainbikes ... -race-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Waarom, de lage instap van de bovenbuis?

(sorry... :roll:)

Bijna 60 of niet, gewoon er voor gaan, en binnen je eigen grenzen blijven. Meeste trails in Nederland hebben nauwelijks risico. Toch, vallen kan ook gebeuren door een boomstronkje op slecht moment. Maar ook die risico's zijn tempo en vermoeiing afhankelijk en heb je dus deels in de hand.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

aurelius schreef:Bijna 60, ongeveer 50kg, 1,62m: licht 27,5" hardtailtje, maatje S, zou ik zeggen. Banden comfortabel -dus niet te hard!- opgepompt, eenvoudige voorvork, deore niveau afmontage volstaat ruimschoots, en klaar ben je voor het genieten in het bos.
+1!

Met alle respect voor de leeftijd, maar ik verwacht niet van een vrouw van 60 dat er hele ruige trails gereden zullen worden, dus Basic instap lijkt me prima.
Ik begon ook op een fiets van 500 euro met een afmontage die velen hier 'niet boswaardig' zullen noemen, maar ik heb me er altijd prima op vermaakt en merkte echt niet dat het niet comfortabel was.
Brede banden voor comfort? Kom op, het gaat over iemand van 50kg.

Ik denk dat je meer hebt aan een iets 'slechtere' fiets en goede fietsenmaker in dit geval.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Op 60,mits goed gezondheid is dit geen probleem,was 65 toen ik nog podium reed in de Cristalp(127km).De enige remedie is je niet laten zot maken door de laatste snufjes te willen,rij zelf nog altijd met een 26',duwen moeten we toch en voor mij is een kleiner wiel gemakkelijker rond te krijgen dan een groot.Luister naar je lichaam en vergeet ook niet wat te rusten.
Vorig jaar een zware domper door een femur breuk,na een transit jaar weer volop bezig mett rainen met als doel de Sella Ronda,niet voor de 85km maar de 67km. Nu 72 jaar en dan moet ik wel een stapje terug zetten betreft afstanden.
Veel plezier met deze mooi sport.
dirkje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 april 2016, 12:47

Dank iedereen voor zijn of haar antwoorden, ik ga eens beginnen met een instapmodelletje waar precies dat op zit wat ik nodig denk te hebben. Er zit een Cube dealer in mijn buurt, daar ga ik zeker langs.
Man lief begint ook interesse te tonen dus wie weet waar dit nog toe gaat leiden ;)...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je aangeeft in welke hoek je ongeveer woont krijg je misschien nog tips voor een goede winkel. Er zit helaas wat kaf tussen het koren en met jouw lengte heb je een maat nodig die de meeste fietsenmakers niet op voorraad zullen hebben. Bij het kaf schromen ze dan niet om je een te grote fiets aan te smeren omdat die toevallig wel op voorraad is... :(

Het is vrij zeker dat je op een 15" of 16" frame uit komt (37~40cm). Als men je een grotere maat aan begint te praten is er gegronde reden tot ernstige twijfels over de door de verkoper gestelde prioriteiten ;-)

Voor relaxte bosritjes is de afmontage niet zo heel belangrijk. Ja, een dure topgroep zal echt wel smeuïger werken, maar een meer basic groep die goed onderhouden en afgesteld is voldoet ook prima. Wat wel een echte meerwaarde is imo is een luchtgeveerde vork. Een vork met staalveer is maar geschikt voor een beperkt gewichtsspectrum en jij valt met 51kg vrijwel zeker buiten die range. Gevolg: een veel te stugge vork die alleen maar gewicht toevoegt maar amper comfort biedt. Een luchtvork is veel breder instelbaar.

Bij specifieke damesmodellen is soms -maar niet altijd- een vork gemonteerd voor een lagere gewichtsklasse, kan een voordeel zijn.

Cube en Bulls zijn twee merken die zich vooral op een goede prijs-kwaliteitverhouding richten en die bij fysieke winkels verkocht worden. Canyon zit ook in die hoek, maar is alleen via internet verkrijgbaar, kan met name voor een beginner een nadeel zijn. Een goede lbs is echt een meerwaarde...

Succes met zoeken en post hier gerust je vragen, laat je niet opjagen tot een overhaaste beslissing. Met een goed gekozen fiets ga je uiteindelijk het meeste plezier hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
dirkje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 april 2016, 12:47

Goedemorgen, we hebben een heel fijne fietsenzaak bezocht waar we allebei ( ja ja, manlief gaat ook aan de fiets :)..) helemaal opgemeten zijn, bikefitting dus.
Ik kwam inderdaad op een 16" uit met kleinere wielen merk Cube. We zijn fantastisch geholpen in Geldrop en kunnen de fietsen vandaag gaan ophalen. Voor mijn man kwamen we uit op een Trek.
We hebben er allebei enorm veel zin in en aangezien we beiden niet meer werken hopen we volop gebruik te gaan maken van onze fietsen. Stiphoutse bossen: we komen er aan :))!
Laatst gewijzigd door dirkje op do 14 april 2016, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie