Kramp in handen en verdoofde voeten

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
DutchChico
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 4 april 2016, 13:39
Mijn mountainbike: Cube Analogue 27,5

Hallo,

Afgelopen zondag voor het eerst weer een stukje gereden, bijna 25 kilometer. Weet dat dat voor velen belachelijk weinig is :)
Echter, buiten zadelpijn, kreeg ik op een gegeven moment kramp tot minder gevoel in mijn handen en hetzelfde voor mijn voeten. Voor mijn handen zou dat betekenen dat ik teveel op het stuur leun?
En voor benen, zadel iets naar beneden met de punt? Of is dat een kwestie van uitproberen?
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik denk dat je jezelf gerust wat meer pijn mag doen. Je zal moeten wennen aan de houding, inspanning, getril en gestuiter.

Zadel dient ongeveer "waterpas" te staan als de bike met beide wielen op de grond staat.
Remhendels in het verlengde van je (onder)armen omlaag. Zodat je polsen niet achterover gebogen staan. http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... itionering" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Evanix
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: wo 12 augustus 2009, 18:21

Het kan onwennigheid van de spieren zijn. In dat geval zal het overgaan naar mate je vaker zult fietsen.
Hand pijn kun je deels voorkomen door handschoenen met gelkussentjes (Roeckl) aan te schaffen in combinatie met comfortabele handvatten (bijv. ESI grip)
Zadelpijn kan door een te smal of te breed zadel zijn. Zadel niet kantelen, maar horizontaal houden. Inderdaad met kleine verschillen de hoogte vd zadelpen aanpassen.
Kramp in je voeten door verkeer positie van de voetplaatjes wellicht ?

Maar gevoelsmatig als ik het zo lees, zit je wellicht verkeerd op je fiets...te groot of te klein frame ??
DutchChico
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 4 april 2016, 13:39
Mijn mountainbike: Cube Analogue 27,5

Bedankt al voor de snelle reacties.
Gewenning speelt zeker nog een rol. Het is alleen een vreemde gewaarwording toen ik vroeger heel veel fietsen, dat het leek dat de fiets een onderdeel van jezelf was, en nu voelt het alsof het afstoot ;)
Via 12gobike de fiets gekocht, zij gaven aan dat de maat prima was voor mijn lengte: 1,87m. Frame maat: 21 Inch.
Remhendels ga ik zeker even nakijken!
BigNiner
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 30 januari 2013, 14:25
Mijn mountainbike: Bulls

Vind 21" met 1.87m toch aan de grote kant.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=119829" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik dacht hetzelfde maar wellicht lange benen?
Piep
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 22:31

Kan De kramp / minder gevoel in je handen niet zijn van te hard in de handvaten knijpen?
Ik zie dat bij motor leerlingen van mij ook. Die zitten dan te gespannen op de motor en daardoor kramp in de handen krijgen.
DutchChico
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 4 april 2016, 13:39
Mijn mountainbike: Cube Analogue 27,5

Wellicht zit ik op een te grote fiets.
Binnenbeen lengte: 87cm.
http://www.wielersportinfo.nl/mtbfietsafstelling.htm" onclick="window.open(this.href);return false; geeft aan 19.7 inch, afgerond 19 inch framemaat.
Dit is lastig, niet echt cash genoeg om een nieuwe te kopen :)
Teveel knijpen? Zal er morgenavond op letten. Witte knokkels zou niet echt nodig moeten zijn.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Je kunt wel wat wijzigen..
Een kortere stuurpen... een stuur met meer setback..
Maar in jouw geval zijn dat lapmiddelen..
De fiets is aan de grote kant
DutchChico
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 4 april 2016, 13:39
Mijn mountainbike: Cube Analogue 27,5

ok, dank! Ik ga e.e.a. proberen en uittesten. Anders wordt het toch verkopen en nieuwe kopen.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Fiets al lang geleden gekocht? Misschien contact opnemen met 12go en je verhaal uitleggen. Wie weet wat er mogelijk is...
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

BigNiner schreef:Vind 21" met 1.87m toch aan de grote kant.
Weet jij wat voor fiets TS heeft dan en hoe die geo is?

Zo te zien is het een Cube, en die zijn erg kort gebouwd. 20.5/21'' waar je bij een Amerikaan dan op een 19/19/5'' uit zou komen. Internet calculators zijn nietszeggend: zitbuislengte is niet leading, maar bovenbuislengte.

Mij klinkt het eerder in de oren als finetuning zitpositie en gewenning. Ms een fotootje van ts op zn ros?
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
DutchChico
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 4 april 2016, 13:39
Mijn mountainbike: Cube Analogue 27,5

Ik heb wel een foto, maar moet er 1 recht vanaf de zijkant laten nemen.

http://imgur.com/fyDRUz2" onclick="window.open(this.href);return false;
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

DutchChico schreef:Ik heb wel een foto, maar moet er 1 recht vanaf de zijkant laten nemen.

http://imgur.com/fyDRUz2" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanaf de zijkant is idd beter; op dit beeld lijkt het eerder alsof je veel te groot bent voor de bike ;-)
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Die dove voeten kunnen ook komen van je slappe/dun zolige sportschoenen/hardloopschoenen op niet fijne trappers. Een zetje echte flat pedalen kan al aardig schelen.

Dove handen kan inderdaad een stukje gewenning zijn aan de fietshouding of inderdaad je stuur te krampachtig vasthouden. Mocht dit zo blijven, kun je een zetje ergonomische handvatten overwegen, dat zijn van die handvatten met vleugeltjes en die geven een groter steunvlak voor je handen wat een hele hoop kan schelen.

Fotootje van recht opzij geeft inderdaad een beter beeld om te oordelen, maar de grootte van je fiets ziet er zo op het eerste wazige beeld niet verkeerd uit.
"Righty tighty, lefty loosey."
Plaats reactie