Ik vind het wel mooi wat zo'n 1x12 groep losmaakt
Ik denk dat iedereen snapt dat je met een 3x12 meer versnellingen hebt dan met 1x12. Maar een beetje relativeren over wat precies daar de toegevoegde waarde van is lijkt me ook niet verkeerd. En daarvoor helpt fietsen met één versnelling uitstekend. Ik kan het trouwens niet beter uitleggen dan dit, het is echt de ervaring die het maakt.
En absoluut, de Alpen of zuid-limburg ga ik er niet mee rijden. Maar bijvoorbeeld het rijk van Nijmegen en alles wat platter is, geen probleem! En des te meer geniet ik van mijn 2x10 versnellingen als ik ze wel een keer bij me heb
Sram Eagle 12-speed 10-50
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 291
- Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32
Met een singlespeed kom je in Zuid Limburg niet ver.
Ik heb een 2x10 en als ik voor op het kleinste blad blijf en achter alles schakel dan kom ik overal goed weg. Ik kom elke berg omhoog en m'n topsnelheid is dan 20kmph. Met de fatbike is dat goed genoeg. Een 1x12 zou voor mij goed werken mits het voorste blad klein genoeg is. Als ik maar overal omhoog kom , topsnelheid maakt me niet uit.
Ik heb een 2x10 en als ik voor op het kleinste blad blijf en achter alles schakel dan kom ik overal goed weg. Ik kom elke berg omhoog en m'n topsnelheid is dan 20kmph. Met de fatbike is dat goed genoeg. Een 1x12 zou voor mij goed werken mits het voorste blad klein genoeg is. Als ik maar overal omhoog kom , topsnelheid maakt me niet uit.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Cannondale Badboy
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
Zo denk ik dus ook, ik rijdt met de fatbike met een 28 tands, met een E.13 9-44 cassette, kleinste verzet klein genoeg voor de langste alpen klimmen, en 28-9 is genoeg om tot 40 mee te trappen, zo vaak komt dat niet meer voor. Dat gejaag op strava om mijn ego te strelen is er wel af
Bird Aeris 9 blurple
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 188
- Lid geworden op: di 20 september 2011, 02:00
- Mijn mountainbike: Project XII - No. 5 - Long Low and Slack LTHT
Net deze hele mooie discussie met een grote grijns zitten lezen. Er zitten zoveel mooie waarheden in, zoveel theoretisch geneuzel en zoveel fanboy gepraat tussen Heerlijk. Ik waan me terug in de 26-29 discussie
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik alleen het volgende zeggen: Ja, met overstap op 1xYY verlies je altijd bereik (want he, op exact dezelfde 2xYY heb je dat per definitie meer). Maar je wint er eenvoud op je stuur en eenvoud in je handelingen mee (zeg 'ergonomie'), en je wint op storingsgevoeligheid (minder spullen = minder ellende). Ik ben sinds 2 jaar overgestapt op 1xYY (eerst 1x10 met een aangepaste cassette, nu XT M8000), en ik kan voor mezelf zeggen: ik ga nooit meer terug. Ja, ik mis wat bereik, maar nooit op een moment dat het cruciaal is. Ik geef gewoon niet zoveel om bij 50+km/h niet meer bij te kunnen trappen. Ik vind persoonlijk gewoon meer uitdaging in technische paden waar snelheid ondergeschikt is aan 'reactiesnelheid'.
En met klimmen loopt mijn ego geen deuk op als ik een stuk moet lopen. Ik woon in de alpen, mijn trainingsgebied achter mijn huis is een pukkel van 700 hm, en soms moet ik lopen. Maar als ik moet lopen, dan loop ik net zo snel als de andere naast mij die nog met 3km/u zit te malen op de granny. En in de alpen moet je gewoon accepteren dat je soms moet lopen (25% + dikke stenen en her en der wat sneeuw... lopen zul je!).
Dus ik verkies 1x11 met onder de ene duim versnellingen, en onder de andere mijn dropper. Dat werkt voor mij beter dan welke andere combo dan ook. En zodra 1x12 betaalbaarder wordt, dan zal ik daar naar gaan kijken.
Maar ben je een XC snelheids junkie, en telt cadans en max speed bergaf op een schotterpad voor je strava record meer dan mijn argumenten hierboven, dan ben je misschien blijer met XTR Di2. Prima. (Is ook echt een briljante groep trouwens).
Echter met 2x11 (shimano), zie ik toch echt heel weinig reden meer om 3x9 of zelfs 3x10 te willen. Je wint noch in nuttig bereik, noch in cadans. De chainline is slechter, de voorderrie breder en dus minder nauwkeurig etc etc, en dat voor een puur theoretisch groter bereik.
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik alleen het volgende zeggen: Ja, met overstap op 1xYY verlies je altijd bereik (want he, op exact dezelfde 2xYY heb je dat per definitie meer). Maar je wint er eenvoud op je stuur en eenvoud in je handelingen mee (zeg 'ergonomie'), en je wint op storingsgevoeligheid (minder spullen = minder ellende). Ik ben sinds 2 jaar overgestapt op 1xYY (eerst 1x10 met een aangepaste cassette, nu XT M8000), en ik kan voor mezelf zeggen: ik ga nooit meer terug. Ja, ik mis wat bereik, maar nooit op een moment dat het cruciaal is. Ik geef gewoon niet zoveel om bij 50+km/h niet meer bij te kunnen trappen. Ik vind persoonlijk gewoon meer uitdaging in technische paden waar snelheid ondergeschikt is aan 'reactiesnelheid'.
En met klimmen loopt mijn ego geen deuk op als ik een stuk moet lopen. Ik woon in de alpen, mijn trainingsgebied achter mijn huis is een pukkel van 700 hm, en soms moet ik lopen. Maar als ik moet lopen, dan loop ik net zo snel als de andere naast mij die nog met 3km/u zit te malen op de granny. En in de alpen moet je gewoon accepteren dat je soms moet lopen (25% + dikke stenen en her en der wat sneeuw... lopen zul je!).
Dus ik verkies 1x11 met onder de ene duim versnellingen, en onder de andere mijn dropper. Dat werkt voor mij beter dan welke andere combo dan ook. En zodra 1x12 betaalbaarder wordt, dan zal ik daar naar gaan kijken.
Maar ben je een XC snelheids junkie, en telt cadans en max speed bergaf op een schotterpad voor je strava record meer dan mijn argumenten hierboven, dan ben je misschien blijer met XTR Di2. Prima. (Is ook echt een briljante groep trouwens).
Echter met 2x11 (shimano), zie ik toch echt heel weinig reden meer om 3x9 of zelfs 3x10 te willen. Je wint noch in nuttig bereik, noch in cadans. De chainline is slechter, de voorderrie breder en dus minder nauwkeurig etc etc, en dat voor een puur theoretisch groter bereik.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Juist een praktisch groter bereik voor velen .
Maar verder een mooi verhaal .
Maar verder een mooi verhaal .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4284
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Leg eens uit de kettinglijn wordt slechter? Waar haal je dat vandaan.mda schreef:
Echter met 2x11 (shimano), zie ik toch echt heel weinig reden meer om 3x9 of zelfs 3x10 te willen. Je wint noch in nuttig bereik, noch in cadans. De chainline is slechter, de voorderrie breder en dus minder nauwkeurig etc etc, en dat voor een puur theoretisch groter bereik.
Dat is echt de grootste onzin die er is. Iedreen gaat het commercielle gewauwel van Sram nog geloven ook.
Ik denk dat de kettinglijn bij dubbel slechter is, hoe vaak ik niet mensen klein voor en op de kleinste drie achter zie rijden en andersom. dat zie je met een triple.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 188
- Lid geworden op: di 20 september 2011, 02:00
- Mijn mountainbike: Project XII - No. 5 - Long Low and Slack LTHT
Je moet wel appels met appels vergelijk he... dus een goed geschakelde 3x9 vergelijken met een klein-klein geschakelde 2x11 en dan zeggen dat de kettinglijn bij de 3x9 beter is, is natuurlijk een beetje makkelijk. Want in iedere setup zijn er bepaalde combinaties met slechte en goede kettinglijnen. Dus (appels met appels): ALS je onverhoopt klein-klein schakelt op een 2x11, dan is je kettinglijn beter dan als je klein-klein schakelt op een 3x9 of 3x10. Toch?Cube-Elite schreef:Leg eens uit de kettinglijn wordt slechter? Waar haal je dat vandaan.mda schreef:
Echter met 2x11 (shimano), zie ik toch echt heel weinig reden meer om 3x9 of zelfs 3x10 te willen. Je wint noch in nuttig bereik, noch in cadans. De chainline is slechter, de voorderrie breder en dus minder nauwkeurig etc etc, en dat voor een puur theoretisch groter bereik.
Dat is echt de grootste onzin die er is. Iedreen gaat het commercielle gewauwel van Sram nog geloven ook.
Ik denk dat de kettinglijn bij dubbel slechter is, hoe vaak ik niet mensen klein voor en op de kleinste drie achter zie rijden en andersom. dat zie je met een triple.
- crankstel
- Pro Biker
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
- Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes
In Duitsland vanaf mei te koop:
https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-comp ... -Chainring" onclick="window.open(this.href);return false;
https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-comp ... -Chainring" onclick="window.open(this.href);return false;
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Been there, done that, heb me kostelijk vermaakt.Dennis1987 schreef:Met een singlespeed kom je in Zuid Limburg niet ver.
Everybody bought a new bike!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Ik ben wel bezig met het verzamelen van onderdelen en ik wacht op voorraad bij Hollandbikeshop.com. Die hebben de X01-cassette nl. voor 285 terwijl bij Bike24 deze 305 kost. Bij die laatste ligt ie al op voorraad. Ik heb geen haast dus ik wacht nog wel even.Jurriaan schreef:Al iemand met praktijk ervaring?