Beginnersinfo

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
@Amsterdam
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 27 maart 2016, 20:32

Beste gebruikers van Mountainbike.nl

IK heb al een behoorlijke tijd gespendeerd hier op het forum de berichten te lezen. Eerlijk gezegd duizelt het mij nogal. Ik heb ook al gelezen dat je absoluut niet via marktplaats een goedkope fiets moet kopen en dat 300 euro toch wel het allerminste is dat je moet uitgeven. Liever wil ik toch aanzienlijk minder uitgeven. Ik lees namelijk ook succesverhalen op dit forum met fietsen lager dan 200 euro.

Een vriend van mij is onlangs met een goedkope fiets begonnen en het bevalt hem erg goed. Ik ben door zijn enthousiasme aangestoken en wil het ook wel eens proberen. Als ik Markplaats bij langs ga dan kom ik honderden fietsen tegen, maar ik heb totaal geen idee welke daarvan goed is. Waar moet je op letten? Zijn er bepaalde merken die goed zijn?

Ik ben 1.80. Moet ik dan een bepaalde framemaat en banden maat?

Vast echte beginnersvragen, maar ik moet ergens beginnen.

Bedankt voor de hulp!

Groet,

Koos
jeroen1977
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: za 14 september 2013, 17:52
Mijn mountainbike: Cannondale Taurine, Scott Scale 29er

Hoi Koos,

Als je een gebruikte mtb koopt voor 200 euro moet je een beetje geluk hebben. Zou kijken naar een 26" van een merk als Merida/ Giant/Xtrail o.i.d. Voor een beperkt budget zou ik ook eerder kiezen voor een fiets met V-brakes in plaats van schijfremmen. Verder is het slim om iemand mee te nemen die verstand heeft van dit soort fietsen. Let op zaken als de verende voorvork, dit zijn dure onderdelen om te repareren/ vervangen.

Voor wat betreft maatvoering kom ik altijd goed uit met framemaat 18"/19", ben zelf 1.82m.


Succes met de aankoop van je fiets en veel fietsplezier!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als je een fiets op MP gaat kopen probeer dan iig iemand mee te nemen die verstand heeft van de onderdelen. Hier eerst navragen kom je ook een heel eind mee.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Waar moet je op letten? Zijn er bepaalde merken die goed zijn?
Waar je op moet letten bij de aankoop van een tweedehands fiets wordt mooi opgesomd in het topic Waar op letten bij kopen van een gebruikte mtb? Verder maakt het niet zoveel uit welk merk je kiest (behalve de zgn bouwmarktfietsen dan hè). Het is vooral belangrijk of de bike goed is onderhouden. In de meeste advertenties wordt er niets gemeld over het onderhoud aan de voorvork en de hydraulische remmen. Vraag hier naar, want geen onderhoud = groot risico op ellende (oftewel: dure reparatie).
Ik ben 1.80. Moet ik dan een bepaalde framemaat en banden maat?
Er zijn websites waar je je framemaat kunt bepalen, zoals bijvoorbeeld deze
Vast echte beginnersvragen, maar ik moet ergens beginnen.
Begin eens te spitten in de FAQ hier op het forum. Het topic is recent niet meer bijgewerkt, maar met deze informatie ben je al goed op weg.

Succes! :-q
modder zuigt!
@Amsterdam
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 27 maart 2016, 20:32

Bedank voor de reacties zover. Ik ben er erg blij mee!
Plaats reactie