Downhill bike zelfbouw *eerste test*
- twijg
- Mountainbike Junk
- Berichten: 340
- Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 11:18
- Mijn mountainbike: Trek Slash Project One
Wow man, Bob De Bouwer! Ik vraag me alleen af of het niet verstandiger is om die derrie kabel over de achterbrug heen te laten lopen? Die downtube met logo ziet er op de laatste foto op mijn scherm bijna ge-photoshopped uit maar dat zal de lichtval zijn denk ik? Respect voor je effort!
Ride it like you stole it!
-
- Moderator
- Berichten: 13026
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ik dacht eigenlijk meteen - 1 april...
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- kingjoop
- Extreme Biker
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
- Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
- Contacteer:
vet!!! wat een eindbazen project
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 32
- Lid geworden op: ma 28 maart 2016, 10:40
twijg schreef:Wow man, Bob De Bouwer! Ik vraag me alleen af of het niet verstandiger is om die derrie kabel over de achterbrug heen te laten lopen? Die downtube met logo ziet er op de laatste foto op mijn scherm bijna ge-photoshopped uit maar dat zal de lichtval zijn denk ik? Respect voor je effort!
haha, nee niets gephotosopped
En inderdaad die kabels zijn even vlug opgehangen om een rondje te fietsen.
Ze moeten inderdaad even degelijk opgehangen worden.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 32
- Lid geworden op: ma 28 maart 2016, 10:40
en over de knik voor de trappers maak ik me geen zorgen, deze zit op gelijke hoogte met de trap-as.
ik kom liever op het frame zelf terecht bij het neerkomen dan vol op het tandwiel.
Ik maak me daar dus geen zorgen over.
Wat de achterbrug betreft, heb ik er goede ervaringen mee, mocht het in de toekomst toch falen, dan word dat het nieuwe project
bedankt voor de complimenten en tips/aanmerkingen iedereen!
ik kom liever op het frame zelf terecht bij het neerkomen dan vol op het tandwiel.
Ik maak me daar dus geen zorgen over.
Wat de achterbrug betreft, heb ik er goede ervaringen mee, mocht het in de toekomst toch falen, dan word dat het nieuwe project
bedankt voor de complimenten en tips/aanmerkingen iedereen!
Ehh?downhill-robbie schreef: ik kom liever op het frame zelf terecht bij het neerkomen dan vol op het tandwiel.
Ik maak me daar dus geen zorgen over.
Op veel downhill fietsen zit een 'taco' om je tandblad te beschermen tegen impact van onderaf. Ben benieuwd hoe je je frame wilt beschermen daartegen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 32
- Lid geworden op: ma 28 maart 2016, 10:40
wat ik al zei, ik maak me daar geen zorgen over.
Als je op een steen klapt met je fiets, dan is je Taco ook nergens. daar is mn frame beter tegen bestand dan de taco.
Als je op een steen klapt met je fiets, dan is je Taco ook nergens. daar is mn frame beter tegen bestand dan de taco.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
In mijn optiek moet je bij dit soort projecten even een andere bril opzetten.
Het gaat hier niet om een 'indrukwekkende' bike van de plank die > € 6000,- moet kosten, uitzonderingen daargelaten word ik daar volstrekt niet opgewonden van.
Zo van 'met minder kan het niet'.
Lijkt me duidelijk dat het bij deze bike louter om het frame draait. De rest is daaraan gewoon ondergeschikt.
Dit soort projecten spat de lol om met bikes en aluminium bezig te zijn vanaf; imho een wereldprestatie van de baas van de alu frames waaruit heel veel lef, doorzettingsvermogen, vakmanschap en enthousiast uitzoekwerk blijkt.
Zo moet je deze bike beoordelen, vind ik.
Persoonlijk vind ik het niet echt een mooie bike maar dat doet er in dit topic niet zo toe. Toch?
De opmerkingen van maaf2 zijn het zeker waard om over na te denken als je echt met deze machine gaat downhillen.
Zijn geen mega kostenposten. Je zult maar zo'n taco in je voorwiel krijgen of een ketting om je hals .
Maar hoe dan ook, respect!
Je volgende project al op de tekenplank liggen?
Het gaat hier niet om een 'indrukwekkende' bike van de plank die > € 6000,- moet kosten, uitzonderingen daargelaten word ik daar volstrekt niet opgewonden van.
Zo van 'met minder kan het niet'.
Lijkt me duidelijk dat het bij deze bike louter om het frame draait. De rest is daaraan gewoon ondergeschikt.
Dit soort projecten spat de lol om met bikes en aluminium bezig te zijn vanaf; imho een wereldprestatie van de baas van de alu frames waaruit heel veel lef, doorzettingsvermogen, vakmanschap en enthousiast uitzoekwerk blijkt.
Zo moet je deze bike beoordelen, vind ik.
Persoonlijk vind ik het niet echt een mooie bike maar dat doet er in dit topic niet zo toe. Toch?
De opmerkingen van maaf2 zijn het zeker waard om over na te denken als je echt met deze machine gaat downhillen.
Zijn geen mega kostenposten. Je zult maar zo'n taco in je voorwiel krijgen of een ketting om je hals .
Maar hoe dan ook, respect!
Je volgende project al op de tekenplank liggen?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Heel erg dikke fiets! Toch veel leuker fietsen op een zelf gebouwde fiets als op een off-the-shelf bike.
Qua kwaliteit is het natuurlijk lastig om op hetzelfde niveau uit te komen als bij een fiets waar tonnen R&D kosten in zitten. Maar dat is het geval bij veel custom-bouwers. Bovendien de super exclusieve merken waar iedereen over loopt te stuiteren zijn vaak ook op deze manier begonnen.
Ik heb altijd begrepen dat het 100% recht lassen van een frame het meest lastige is, hoe heb je dit precies voor elkaar gekregen?
Ben erg benieuwd naar je rij-ervaringen downhill!
Qua kwaliteit is het natuurlijk lastig om op hetzelfde niveau uit te komen als bij een fiets waar tonnen R&D kosten in zitten. Maar dat is het geval bij veel custom-bouwers. Bovendien de super exclusieve merken waar iedereen over loopt te stuiteren zijn vaak ook op deze manier begonnen.
Ik heb altijd begrepen dat het 100% recht lassen van een frame het meest lastige is, hoe heb je dit precies voor elkaar gekregen?
Ben erg benieuwd naar je rij-ervaringen downhill!
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Vet gedaan.
Dit ding fietst natuurlijk voor geen meter de berg op met dat hoge draaipunt, maar bergaf is dat weer een voordeel. Ik zie wel een paar verbeterpuntjes:
- Die knik bij het balhoofd is volgens mij niet nodig (want dubbelkroons vork), maar wel lelijk. En daardoor moet ook de bovenbuis een knik, wat IMHO nog lelijker is
- De ruimte voor de demper is wel erg groot, ik denk dat je daar nog wel eens met je benen tegen aan zult komen (al dan niet pijnlijk).
- De veel besproken knik bij het bracket is ook niet nodig/kan kleiner tenzij je daar een bidon kwijt moet kunnen. Maar op ee DH fiets lijkt me dat niet zo nodig.
- Zadel omlaag aub
Dit ding fietst natuurlijk voor geen meter de berg op met dat hoge draaipunt, maar bergaf is dat weer een voordeel. Ik zie wel een paar verbeterpuntjes:
- Die knik bij het balhoofd is volgens mij niet nodig (want dubbelkroons vork), maar wel lelijk. En daardoor moet ook de bovenbuis een knik, wat IMHO nog lelijker is
- De ruimte voor de demper is wel erg groot, ik denk dat je daar nog wel eens met je benen tegen aan zult komen (al dan niet pijnlijk).
- De veel besproken knik bij het bracket is ook niet nodig/kan kleiner tenzij je daar een bidon kwijt moet kunnen. Maar op ee DH fiets lijkt me dat niet zo nodig.
- Zadel omlaag aub
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 32
- Lid geworden op: ma 28 maart 2016, 10:40
De knikken bij het balhoofd heb ik opzettelijk gedaan omdat ik dat persoonlijk juist wel mooi vind.
De ruimte voor de demper is inderdaad breder uitgevallen dan nodig, ik heb nog getwijfeld om dat aan te passen, maar voorlopig heb ik het er maar bij gelaten.
Zadel zit voorlopig hoog, om op straat te kunnen fietsen, zodra die de berg afgaat, gaat het zadel omlaag natuurlijk
Het recht krijgen van een dergelijk frame is inderdaad een vak apart. een kwestie van continue meten en dat is wat lassers van ervaren/gediplomeerde lassers onderscheid.
Je leert wat metaal doet tijdens het warm worden, en dus weet ik van te voren al redelijk hoever iets gaat afwijken. Maar dat is weer een verhaal apart.
Voor de rest was dit in eerste instantie meer bedoeld om een project te kunnen hebben om mezelf bezig te houden. (dokters voorschrift na een jarenlange depressie)
De ruimte voor de demper is inderdaad breder uitgevallen dan nodig, ik heb nog getwijfeld om dat aan te passen, maar voorlopig heb ik het er maar bij gelaten.
Zadel zit voorlopig hoog, om op straat te kunnen fietsen, zodra die de berg afgaat, gaat het zadel omlaag natuurlijk
Het recht krijgen van een dergelijk frame is inderdaad een vak apart. een kwestie van continue meten en dat is wat lassers van ervaren/gediplomeerde lassers onderscheid.
Je leert wat metaal doet tijdens het warm worden, en dus weet ik van te voren al redelijk hoever iets gaat afwijken. Maar dat is weer een verhaal apart.
Voor de rest was dit in eerste instantie meer bedoeld om een project te kunnen hebben om mezelf bezig te houden. (dokters voorschrift na een jarenlange depressie)
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 32
- Lid geworden op: ma 28 maart 2016, 10:40
gooi mij maar in de middenmoot tussen de amateurs en de pro's in.maaf2 schreef:Uit oprechte interesse: wat is je ervaring met downhill so far?