Verzamel topic trekking/werkfietsen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Bergfietsert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 augustus 2015, 20:13
Mijn mountainbike: 1990 Koga Miyata RidgeRunner

maverick76 schreef:Leuk ding! Ook een foto van de fiets in real life?
Jazeker, maar nog op mijn telefoon. Zal deze binnenkort plaatsen. Dank voor het compliment :-D Jouw fiets mag er ook zeker zijn en met name zo'n fijn Brooks zadel staat hoog op mijn lijstje.
Bergfietsert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 augustus 2015, 20:13
Mijn mountainbike: 1990 Koga Miyata RidgeRunner

Wat ik tot nu toe aan de Cannondale SH600 gedaan heb:
- Selle Royal gel zadel gemonteerd, omdat ik meestal niet in specifieke fietskleding fiets op deze fiets. Deze wordt z.s.m. door een Brooks zadel vervangen;

- Mijn oude vertrouwde Onza bar-ends gemonteerd. Blijf het toch aangenaam vinden de beschikking over wat meer verschillende handposities te hebben. En op een fiets uit 1990 staan ze best goed :)

- Toen ik de fiets kocht kreeg ik de originele stem met stuur erbij. De originele stem heb ik niet teruggeplaatst, maar het originele stuur wel. Deze is namelijk wat breder en dat komt met de bar-ends wel goed uit. Ben nog aan het uitzoeken of ik bijv. een Salsa Woodchipper stuur comfortabeler vind. Hiervoor zou ik dan wel andere remgrepen, shifters en bekabeling moeten monteren;

- Alle bewegende delen ontvet, gereinigd en opnieuw gesmeerd;

- Remblokjes vervangen. Het bleek nog wat lastig om vervangende blokjes te vinden aangezien deze blijkbaar niet meer gemaakt worden. Het gaat hier om remblokjes waarin een inbusbout geschroeft wordt om deze vast te zetten. Bij hedendaagse blokjes steekt een stukje draadeind uit welke met een moer vastgezet moet worden. Helaas zijn deze draadeinden net wat te kort waardoor je maar een heel klein stukje van de schroefdraad benut en het is dan ook niet moeilijk deze bij het vastzetten kapot te draaien. De flens van een Shimano BR-M550 cantilever rem is nogal dik:

Afbeelding

De oplossing die ik hiervoor gevonden heb is raceblokjes te plaatsen en de originele inbusbouten te hergebruiken, omdat deze de juiste lengte hebben. Tot nu toe ben ik hier zeer tevreden mee en na juist afstellen levert dit meer remkracht als ik in eerste instantie had verwacht.

En dan nu met beeld:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
RobbyV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 29 mei 2013, 20:30
Mijn mountainbike: Xtrail save 5.0

Omdat ik niet weet waar ik mijn vraag beter kan stellen, probeer ik het hier.

Kunnen er spatborden op een fitnessbike (zoiets als een merida speeder)? Ik bedoel niet van die plastic klikdingen, maar vaste spatborden?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Als er ergens oogjes zitten kunnen er spatborden op, tenzij je enorme dikke banden rijd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Hee, leuk topic, ontdek ik nu pas!

Dit is mijn woon-werkpaard, hoewel het vanmorgen even meer een waterfiets was, zelfs met de spatbordjes erop :)

Afbeelding
PaganiProductions

Ik ben ooit begonnen op Batavus Mohawk dit is ook een trekkingfiets en toen ook een of meerdere van de stoep af nie gereden ermee goed voor de fiets en mijn vader vond het ook minder die kom weer de lbs het kosten hem geld lol en daarna nooit meer een trekkingfiets gehad vind ze opzich wel nog mooi maar geen reden om er een te kopen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ruben L.

Zo dat is een prijzig fietsje!

Rohloff of Alfine?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Het is geen prijsknaller nee (Rohloff / meerdere Chris King parts / meerdere Ritchey WCS carbon parts), maar daar staat ook tegenover dat ie echt aardig bombproof is gebleken :) Al vele jaren en vele duizenden kms plezier van zonder noemenswaardige onderhoudskosten (echt tientjeswerk)! :)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja er kan ook weinig aan kapot natuurlijk.

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar het is zeker een super effecient en duurzaam ding.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Afgelopen zaterdag mijn nieuwe woon/werk/toer fiets opgehaald. Een Sensa Superlite 2017 Disc.

Omdat mijn MTB carriere is gestopt helaas wou ik een lekkere fiets voor naar mijn werk (17km per dag). Deze fiets is erg licht met 13,5kg en heeft schijfremmen. Voordeel voor mij is dat ik lekker rechtop kan zitten.

Afbeelding

Afbeelding
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Ps. Foto's zijn niet erg top zie ik.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb iets soortgelijks gedaan, zenegroen. Ik reed al anderhalf jaar op een Superfly 7 met Big Apples en een 1x10 aandrijving. Maar binnenkort ga ik verhuizen, en woonwerkfietsen zit er dan niet meer in - maar wel naar het station. Daar heb ik niks aan een Superfly zonder spatborden, standaard, verlichting... En de schijfremmen was ik na twee pekelwinters ook helemaal klaar mee, viel niet meer veilig mee te remmen, dus de nieuwe moest V-brakes hebben, en geen vering. Dit is de nieuwe:

Afbeelding

Afbeelding

Naafdynamo, nette aluminium spatborden, alu kettinkast, stalen voorvork, V-brakes, en een 8-speed cassette achter. Eenvoudig maar doeltreffend. Kan me voorstellen dat ik de banden nog wel eens wissel voor wat breders (42 ipv 38 mm) maar als woonstationfiets is dit precies wat ik zocht. Met 200,- was ik klaar :winkie: :-q

Ik gebruik 'm nu ook nog voor de laatste twee maandjes dat ik 35km per dag fiets. Gaat wel iets langzamer omdat je toch rechterop zit, maar gemiddeld 23 haal ik er wel mee.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Poeh ook een mooi ding! Bij echt slecht weer kruipt deze jongen wel gewoon in de auto haha...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ach, het is verder maar een simpel ding hoor.. Alivio, Acera, dat werk. Maar het schakelt boterzacht... nóg wel...

In de auto is voor mij geen optie, als ambtenaar. Ik kan 'm niet eens kwijt op kantoor.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

Leuke fietsen in dit Topic! Daarom hier mijn 'daily driver':

Ik reed al 8 jaar op mijn trouwe Gazelle, maar was daar toch een keer klaar mee.
3 versnellingen was te weinig (ook na monteren kleiner tandwiel achter), kettingkast gerammel was ik klaar mee, hij was wat zwaar en hij begon steeds meer slijtageverschijnselen te tonen.
Hoofdpunt was meer dat de trommelremmen behoorlijk op zijn (duur om te vervangen), ze leverden niet genoeg remkracht voor mijn rijstijl.

Enter the Cube Travel SL!

Alfine 8-versnellingsnaaf (dat werkt echt heel goed), en een riemaandrijving: geen rammelende kettingkast die kapot gaat, niet elke keer een versleten ketting, geen vettigheid. En schijfremmen om mooi op tijd stil te kunnen staan.
Bevalt tot nu toe bijzonder goed, alleen wordt het tijd wat hardware te vervangen voor een wat meer roestbestendige variant, na 1 winter begint er al e.e.a. te roesten.

Afbeelding

P.S. Ja, dat tasrekje staat 'm niet echt, maar het scheelt wel een bezwete/vermoeide rug aangezien ik dagelijks een zware rugtas meeneem.
Plaats reactie