Advies stuur mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
liesl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 23 maart 2016, 14:29

Hallo allemaal!
Ik ben een verse mountainbiker zonder ervaring maar zou graag wat ervaring opdoen.

De fiets heb ik gekregen en ik vraag me af of het stuur niet een beetje te ver weg staat. Ik begon gisteren na pakweg 21km namelijk wat last te krijgen in mijn nek. Ik las elders dat ik met mijn elleboog tegen de zadelpunt kan testen of de afstand goed is, hierbij kom ik tot de aanhechting van het stuur. Of hoe zeg je dat? :~ Waar de schroeven zitten.

Ik heb even een foto van mijn fiets/stuur gemaakt, kunnen jullie op basis hiervan zeggen wat ik moet doen om het aan te passen? Hoe ik het stuur dus verstel, eventueel in hoogte/laagte.
Ik ben 1,80 lengte.

Hartelijk dank voor het meedenken alvast!

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Hoi, de afstelling van een fiets is erg persoonlijk.
Aan de andere kant is een andere fietshouding ook altijd effe wennen, net als een ander zadel of schoenen.

Er zijn vele soorten en maten stuurpennen(dat is de stang tussen jouw frame en het stuur).
Met een kortere stuurpen staat het stuur dichterbij, met een riser staat het stuur hoger: een korte-riser stuurpen zal een heel andere stuurervaring zijn dan jouw huidige stuurpen.
NB Het vervangen van een stuurpen is niet veel werk, het moet wel secuur gedaan worden !
liesl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 23 maart 2016, 14:29

Lizzyplace_Ruud schreef:Hoi, de afstelling van een fiets is erg persoonlijk.
Aan de andere kant is een andere fietshouding ook altijd effe wennen, net als een ander zadel of schoenen.

Er zijn vele soorten en maten stuurpennen(dat is de stang tussen jouw frame en het stuur).
Met een kortere stuurpen staat het stuur dichterbij, met een riser staat het stuur hoger: een korte-riser stuurpen zal een heel andere stuurervaring zijn dan jouw huidige stuurpen.
NB Het vervangen van een stuurpen is niet veel werk, het moet wel secuur gedaan worden !
Dankje voor je reactie! Je bedoelt dat pijn in de nek bij een beginner niet perse een slecht teken is? Dus beter 'gewoon' nog even doorfietsen?
En wat denken jullie van de afstand van elleboog/zadelpunt tot aanhechting stuur? Is dat teveel?

Een stuurpen vervangen, is dat een dure aangelegenheid? Is dat het stukje wat verticaal omhoog gaat? Of is de stuurpen dat verticale + Horizontale stukje richting mijn voorwiel?

Ik dacht eigenlijk dat ik ergens wat los moest draaien en het stuur daarmee hoger kon zetten, net als bij een gewone fiets :lol:
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Dat werkt bij een mountainbike anders. Er zijn verstelbare stems/stuurpennen te verkrijgen maar de meer gebruikte methodes zijn spacers onder je stem, een stem met een hoek dus niet helemaal horizontaal maar een stukje omhoog of een stuur met rise. Een andere stem hoeft niet veel geld te kosten. Hier op het forum is een boel tweedehands verkrijgbaar.

Je stem / stuurpan is het deel waar je stuur is ingeklemd en wat aan de andere kant om je vorkbuis zit
( dat ding waar bij jou ike op staat geschreven )
''Only dead fish go with the flow''
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Je fiets is al wat ouder, zie ik. Helemaal niks mis mee, maar voordat je een andere stuurpen aanschaft, meet even na welke maat je vorkbuis is.
"Vroeger" zag je n.l. ook nog wel eens 1 inch (2.54cm) vorkbuizen. Tegenwoordig vrijwel alleen maar 1 1/8". (OK, Cannondale bijv. niet... :winkie: )
Verder zou je de diameter van je stuur ff moeten nameten.(in het midden, tussen je bel en de fietscomputer)
"Vroeger" (ja, is ie weer... 8) ) was een stuur vaak 25.4mm diameter. Nu vooral 31.8mm (of zelfs 35mm)

Dit alles om te voorkomen dat je (ergste geval:) straks met een 1 1/8 31.8mm stuurpen zit op een 1 inch vorkbuis en een 25.4mm stuur... (snappen we het nog? :lol: )
En da past nie...

Stuurpennen hoeven idd niet duur te zijn, ook nieuw niet. Maar hier komen idd vaak leuke spulletjes voorbij.
Lekker vies is niet bah...
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

je lengte zegt niets zonder de maat van de fiets. verder is 't normaal dat je in 't begin nog te veel op je stuur leunt, dat geeft pols/elleboog/schouder/nekklachten

ik zou even met iemand met ervaring naar de fiets en jou laten kijken. misschien hoeft er niet veel en misschien andere pen erin.
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

Als ik het moet inschatten op basis van de foto's lijkt me het frame aan de lange kant, stuurpen lijkt me 130mm. Ik zou zeggen gooi er eens een 80 mm stuurpen op, je zult zien dat dit veel comfortabeler fietst en dat je meer controle hebt met scherp sturen.
liesl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 23 maart 2016, 14:29

Haha, het duizelt me behoorlijk :D

Ik denk, gezien de vele verschillende maten enzo, ook doordat de fiets wat ouder is dat ik anders gewoon even langs de mountainbike speciaalzaak rijd die hier in de stad zit. Dat doen ze toch wel, even kijken? Ik zal ze eerst eens bellen wat een stuurpen zou kosten..
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Daar wordt het zeker niet goekoper op. Met een paar imbussleutels en een schuifmaat of iets ander om te meten kom je ver hoor.
''Only dead fish go with the flow''
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

Waar woon je? Er is vast een forumlid die je ermee wilt helpen.
liesl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 23 maart 2016, 14:29

Ik woon in A p e l door n. Daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht :)

Ik ga morgen even langs bij stappenbelt, ik heb telefonisch al aangegeven dat ik niet zeker weet of ik er op dit moment heel veel geld in kan steken, maar ze hebben wellicht een tweedehandse stuurpen liggen die niet al teveel geld kost. Ze konden daar ook wel snel zien of het verder een beetje klopt qua afstelling.

Schuifmaat en imbussleutels heb ik ook liggen, gelukkig, dus dat kan altijd nog.
liesl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 23 maart 2016, 14:29

Kootje schreef:Je fiets is al wat ouder, zie ik. Helemaal niks mis mee, maar voordat je een andere stuurpen aanschaft, meet even na welke maat je vorkbuis is.
"Vroeger" zag je n.l. ook nog wel eens 1 inch (2.54cm) vorkbuizen. Tegenwoordig vrijwel alleen maar 1 1/8". (OK, Cannondale bijv. niet... :winkie: )
Verder zou je de diameter van je stuur ff moeten nameten.(in het midden, tussen je bel en de fietscomputer)
"Vroeger" (ja, is ie weer... 8) ) was een stuur vaak 25.4mm diameter. Nu vooral 31.8mm (of zelfs 35mm)

Dit alles om te voorkomen dat je (ergste geval:) straks met een 1 1/8 31.8mm stuurpen zit op een 1 inch vorkbuis en een 25.4mm stuur... (snappen we het nog? :lol: )
En da past nie...

Stuurpennen hoeven idd niet duur te zijn, ook nieuw niet. Maar hier komen idd vaak leuke spulletjes voorbij.

Je had helemaal gelijk! 25mm stuurpen nodig en een breder zadel. Er zit nu een 130mm zadel op. Als het goed is ben ik voor een paar tientjes klaar volgende week.
Plaats reactie